۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۵۶۵۰

حوزه‌های علمیه در دهه پیشرفت و عدالت از راه پژوهش نقش خود را ایفاء کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش موسسه آینده روشن گفت: یکی از آثار مهم همایش علامه حلی، شناسایی محققان جوان حوزه علمیه است.
پژوهش
 
حجت الاسلام جواد جعفری، عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: آموزش غنی بدون تحقیق امکان پذیر نیست، به عنوان نمونه اگر استادی بخواهد در کنار آموزش به تحقیق و تتبع نپردازد، آموزش به صورت خطی پیش خواهد رفت و عرصه پیشرفت بر استاد و شاگرد بسته خواهد شد.

وی افزود: از دیگر آثار تحقیق، به روز، کارآمد و موثر شدن آموزش است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه یکی از آثار مهم همایش علامه حلی، شناسایی محققان جوان حوزه علمیه است، گفت: ما باید در اهمیت دادن به پژوهش از راهکارهای عملی مانند انتشار آثار محققان، معرفی برگزیدگان و کمک های مالی دریغ نکنیم.

معاون پژوهش موسسه آینده روشن با بیان اینکه باید در حوزه علمیه، مرکزی مشخص برای پژوهش و حمایت از پروهشگران ایجاد شود، اظهار داشت: لازم است در حوزه برای تحقیق همانند تبلیغ، سیستمی دقیق تعریف شود و به تحقیق به منزله یک جایگاه ارزشمند نگاه شود.

وی ادامه داد: از آسیب های یک همایش علمی این است که به موضوعات روز که نیاز جامعه است، نپردازد و دچار شعار زدگی و آمار گرایی شود.

حجت الاسلام جعفری گفت: مسؤولان همایش‌های علمی باید مراقب باشند که بخاطر افزایش تعداد مقالات، از علمیت و شاخص های مورد قبول یک تحقیق چشم پوشی نکنند.

وی با بیان اینکه دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری به دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است، افزود: یکی از پایه های عدالت، حوزه علمیه است و حوزه علمیه می تواند نقش خود را در این راستا با ارائه تحقیق در عرصه نظریه پردازی انجام دهد.

عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در پایان گفت: حوزه های علمیه باید اهمیت بیشتری به عرصه نظریه پردازی در حوزه های غیر فقهی بدهند./ت302
ارسال نظرات