۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۶۵۶۵۶۴

تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی

تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی
انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد، کتاب تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی را در قطع وزیری و ۳۲۷ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تاریخ مدرسه بس بزرگی است مدرسه ای ناطق وگویا، گوش شنوا می خواهد و چشم عبرت بین، تا در لوح بنگاشته آن، ماجراها بخواند و در داستانِ گویای آن حادثه ها بشنود. تاریخ سنت های متداوم در زندگی بشری است، باآنکه در زمان های مختلف این سنن پدید می آیند ولی به دلیل قانون مند بودن، قابل تکرارند و به همین جهت قابل عبرت اندوختن، پیش بینی کردن و تصمیم گرفتن درباره حوادث و چگونگی جریان آن. ازجمله حوادث و رویدادهای تاریخی که نه تنها جوامع اسلامی و تاریخ اسلام را متأثر ساخته و اساساً سرآغاز یک جریان تاریخی شده و بشریت را وامدار خودکرده است، تاریخ عاشورا و انقلاب کربلاست. کربلا و عاشورا تنها نام یک سرزمین و یک روز پرحادثه در لابه لای صفحات تاریخ نیست، بلکه یک فرهنگ، آرمان و ایدئولوژی در میان امت اسلامی، به ویژه پیروان ائمه اهل بیت (علیهم السلام) به شمار می رود. فرهنگ عاشورا، فرهنگ پایداری، مقاومت و زیستن شرافتمندانه و مرگ باعزت در روزگار سلطه ی ستم است و این فرهنگ همانند خون در شریان حیات آگاهانه و طیبه بشری جریان دارد.

ساختار کتاب

کتاب تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی نوشته گروه پژوهشهای کاربردی مرکز رسیدگی به امور مساجد دارای دو فصل متفاوت است:

فصل اول: با عنوان شب‌های محرم که برای هر شب محرم به موضوعات تاریخی و مسائل مربوط به آن به صورت زیر پرداخته شده است:

شب اول محرم (آشنایی با انقلاب حسینی (علیه السلام) و نفوذ یزیدی )، شب دوم محرم (ریشه‌ها و زمینه‌های انقلاب حسینی (علیه السلام) )، شب سوم محرم (نمادها و شعائر در انقلاب حسینی (علیه السلام) )، شب چهارم محرم (توبه انقلابی، انقلاب عاشورایی )، شب پنجم محرم (اهمیت تربیت نسل انقلابی )، شب ششم محرم (آثار و دستاوردهای انقلاب حسینی (علیه السلام) )، شب هفتم محرم (شاخصه‌های انقلاب حسینی (علیه السلام) )، شب هشتم (خطرهای نفوذ دشمن در جوانان)، شب نهم محرم (اهداف دشمنان برای نفوذ در انقلابیون)، شب دهم محرم (ابزارهای نفوذ دشمن برای تضعیف انقلاب حسینی (علیه السلام) )، شب یازدهم محرم (پیامدها و عواقب بی‌تفاوتی نسبت به نفوذ دشمن)، شب دوازدهم محرم (راهکارهای مقابله با نفوذ دشمنان انقلاب)، شب سیزدهم محرم (نقش بانوان حسینی (علیه السلام) در مقابله با نفوذ دشمنان یزیدی).

فصل دوم: در این فصل به بحث بانوان عاشورایی با موضوعات زیر پرداخته شده است:

بانوان عاشورایی١ (ولایت پذیری زنان عاشورایی)، بانوان عاشورایی٢ (صبر و استقامت بانوان انقلابی عاشورا)، بانوان عاشورایی٣ (حجاب و عفاف و امر به آن ) بانوان عاشورایی٤ (همراهی و همیاری امام عصر علیه السلام)، بانوان عاشورایی٥ (بصیرت انقلابی).

ویژگی‎های اثر

1. برقراری پیوند بین نهضت عاشورای حسینی و انقلاب اسلامی؛

2. نگاه تاریخی مناسب به حوادث عاشورا و بررسی تطبیقی آن با امروز؛

3. توجه به بانوان عاشورا به عنوان نقش آفرینان مهم در عاشورا و انقلاب؛

4. آموزش و توجه ویژه به پرورش دادن فرزندان برای آینده انقلاب؛

5. مختصرگویی؛

جمع‌بندی

این کتاب برای مبلغین فرهنگی و ائمه جماعات برای استفاده از موضوعات عاشورای برای تبیین آرمان‌ها و فعالیت‌های انقلاب بسیار مفید خواهد بود.

برشی از کتاب

در صفحه های 89 و 90 کتاب درباره تقویت اخلاق در جامعه چنین آمده است:

وجود اخلاق در جامعه، از ضروری ترین مسائل است؛ چراکه سعادت بشر به امنیت اخلاقی و معنوی وابسته و انسانیت انسان ها با اخلاق معنا می یابد. از این رو اخلاق مبنایی است برای زندگی نیک و پر فضیلت. کسانی که تربیت انقلابی شده اند، بر اساس آموزه های دینی، اخلاق را رعایت می کنند و حاضر نیستند در هیچ صورتی اصول و آرمان های دینی را زیر پا بگذارند. جامعه ای که با چنین افراد انقلابی تشکیل گردد، امورات آن با پایبندی به اخلاق اداره شده و همین سبب امنیت و آرامش در فضای این جامعه می شود. در چنین جوامعی آسیب های اجتماعی همچون طلاق، بی عفتی، تجاوز به عنف و ... بسیار کم است. کسی که تربیت انقلابی شده است، در مواجهه با انحرافات جامعه نمی تواند سکوت کند. چنین شخصی بر اساس دستور خداوند و اهل بیت (علیه السلام)، امربه معروف و نهی از منکر را وظیفه شرعی خود می داند و از کسی نمی ترسد. او با صراحت و بدون سیاست حرف خود را می زند. این روحیه، روحیه انسان های انقلابی است. مضمون بعضی از روایات این است که: «کسانی که با امربه معروف به دنبال رشد جامعه و توسعه ایمان و کار نیک می باشند و با نهی از منکر بینی فاسقان را به خاک مالیده و از سقوط جامعه جلوگیری می کنند خلیفه و جانشین خدا و پیامبر در زمین هستند و اهداف الهی به وسیله آن ها در جامعه تحقق پیدا می کند.» انسان انقلابی به سادگی از کنار انحرافات جامعه عبور نمی کند، بلکه با دلسوزی و با صراحت نسبت به این قضیه عکس العمل نشان داده و با امربه معروف و نهی از منکر خود زمینه برچیده شدن انحرافات اجتماعی را فراهم می سازد.

انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد، کتاب تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی را در قطع وزیری و 327 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد به آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل، بعد از چهارراه اول، پلاک 103، صندوق پستی: 63431 ـ37131 مراجعه کنند./826/ن602/ق

 

م/تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی

ارسال نظرات