۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۵۶۷۸۵
از سوی قائم مقام معاون تهذیب حوزه تشریح شد؛

درسی بزرگ برای پیروان ثامن الحجج

درسی بزرگ برای پیروان ثامن الحجج
حجت الاسلام همتیان ظهور و بروز عقل در زندگی انسان را سبب حل مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: تعقل در نعمت‌های الهی، زمینه محبت و اطاعت نسبت به خداوند متعال ایجاد می کند.

حجت الاسلام محمد همتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع)، ماه ذی القعده را ماهی ارزشمند برای نزدیک شدن انسان به خداوند متعال دانست.

استاد حوزه علمیه این سخن امام رضا(ع) که دوست هر کس از عقل او و دشمن هر کسی جهل اوست را یادآور شد و گفت: یکی از احتیاجات انسان در این دنیا نیاز به دوست است؛ البته این دوستی گاهی بین دو انسان و گاهی نیز میان انسان و عقل او صورت می گیرد.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان اینکه در قرآن کریم ۶۴ مرتبه با تعابیر مختلف بحث تعقل به میان آمده است، عنوان کرد: از نظر قرآن کریم بدترین موجودات در نزد خداوند کسانی هستند که از عقل خود استفاده نمی کند؛ در مقابل بهترین بندگان خدا صاحبان خرد هستند.

استاد حوزه علمیه حکمت را یکی از ویژگی های انسان های برتر دانست و افزود: تنها زمانی زندگی انسان حکیمانه خواهد بود که حیات خود را بر اساس عقل برنامه‌ریزی کرده و به پیش برد.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه به تبیین معنای عقل در کلام امام رضا(ع) پرداخت و ابراز کرد: عقل به معنای تمامی تراوشات فکری و ذهنی که گاهی شامل توطئه ها نیز می شود نیست؛ بلکه عقل چیزی است که سبب بندگی خداوند متعال و به دست آوردن بهشت می‌شود.

حجت الاسلام همتیان با بیان اینکه در مسیر کمال انسان هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین عقل باشد، گفت: عقل یک نعمت ارزشمند الهی برای انسان است تا با آن راه هدایت را به درستی بپیماید.

استاد حوزه علمیه زندگی بر اساس عقلانیت را درس بزرگ امام رضا(ع) به پیروان خود دانست و افزود: برای اطاعت از خداوند متعال باید نسبت به او محبت داشته باشیم و چرایی محبت نسبت به خداوند را تنها با عقل می توان دریافت.

حجت الاسلام همتیان ظهور و بروز عقل در زندگی انسان را سبب حل مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: تعقل در نعمت های الهی، زمینه محبت و اطاعت نسبت به خداوند متعال ایجاد می کند./1350/ت302/ف

ارسال نظرات