۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۵۶۸۹۰
به بهانه فرمایشات رهبری در ارتباط تصویری با مسؤولان قضایی؛

اعتماد مردم؛ مهم‌ترین سرمایه نظام

اعتماد مردم؛ مهم‌ترین سرمایه نظام
با تغییر سکان‌داری قوه قضائیه و شروع اقدامات تحولی با رویکرد مبارزه با فساد و تقویت خدمات‌دهی، شکل دیگری از توصیه به حفظ اعتماد مردم در بیانات امام خامنه‌ای بیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، از ابتدای شکل‌گیری نظام مقدس اسلامی، حمایت همه‌جانبه مردم از آن همواره مورد تأکید رهبران الهی انقلاب بوده است، امری که به نحوی منطقی، ضامن بقا و پیشرفت جمهوری اسلامی در مسیر نیل به اهداف مقدسش است؛ اما همان‌گونه که دوستداران انقلاب از این مهم آگاه‌اند دشمنان آن نیز با اطلاع از آن سال‌هاست در پی بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به نظام هستند.

مهم‌ترین اقدام برای جلب اعتماد مردم مَحرم دانستن آن‌ها از طریق اطلاع‌رسانی است تا ولی‌نعمتان انقلاب نتیجه وفاداری خود را به نظامشان، در تعهد و پاسخگویی مسؤولین ببینند.

در میان ابزارهای رسانه‌ای، هنر و در میان هنرها، هنر نمایشی از جایگاه ویژه‌ای در تأثیرگذاری بر مخاطب برخوردارند. رهبر حکیم انقلاب با ژرف‌اندیشی مثال‌زدنی خود این مهم را به تحول‌خواهان قضایی کشور گوشزد کردند.

مفاسد مالی، مستمسک دشمن

در سال‌های اخیر با هر چه بیشتر شدن فشارهای اقتصادی بر مردم از سویی و رواج اشرافی‌گری و مانور پول‌پرستی از طرف برخی از مسؤولین و اقلیت مرفه، اختلاف طبقاتی در جامعه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تا جایی که شعار عدالت که از اصول نظام مقدس اسلامی است در دو دهه اخیر به نقل محافل ضد نظام تبدیل شده است و این مستمسک خوبی برای دشمن به‌منظور آسیب زدن به سرمایه اعتبار مردمی نظام است.

رهبر فرزانه انقلاب در قسمتی از بیانات خود در خطبه‌های نماز عید فطر 95، به دلیل پیچیدن خبر حقوق‌های نجومی برخی مدیران در افکار عمومی فرمودند:

«این را هم توجّه داشته باشید، دشمنان نظام اسلامی می‌خواهند از این قضیّه یک مستمسکی علیه نظام اسلامی درست بکنند. اگر چنانچه این قضیّه اتّفاق نیفتد و دنبال‌گیری نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته می‌شود که این فاجعه بزرگی خواهد بود. بایستی با اقدام جدی، اعتماد مردم را حفظ کرد.»

حفظ اعتماد باید به چه نحوی صورت پذیرد؟ ایشان در دیدار اعضای محترم قوه قضائیه در روز قوه قضائیه دو سال قبل ضمن تأکید بر اهمیت مسئله افکار عمومی، نحوه مواجهه را به این شرح تبیین کردند:

«افکار عمومی خیلی مهم است. ما در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و دروغ‌گو و تهمت‌زن باید با صلابت و قاطعیت عمل کنیم؛ که الحمدالله مواضع جناب آقای آملی انصافاً مواضع بسیار خوبی است در مقابله و مواجهه [با آن‌ها]. همین صحبتی که پریروز ایشان کردند، صحبت خیلی قوی، خوب و مطلوب مردم [بود]؛ یعنی در مقابلِ آدمِ تهمت‌زن، در مقابلِ آدم فاسد، در مقابلِ آدم متخلّف باید با قدرت وارد شد. در مقابلِ افکار عمومی نمی‌شود این‌جوری ظاهر شد. در مقابل افکار عمومی بایستی با تواضع، با دلسوزی، با محبت وارد شد و با افکار عمومی تفاهم کرد؛ این خیلی چیز مهمی است تا بتوانیم اعتماد افکار عمومی را جلب کنیم.»6/4/1397

در ادامه تأکید می‌کنند که «جلب اعتماد افکار عمومی، یکی از آن اساسی‌ترین کارها است برای قوهٔ قضائیّه؛ البتّه برای همهٔ دستگاه‌ها همین‌جور است، منتها قوهٔ قضائیّه چون با دعوا سروکار دارد و وارد میدان دعوا و معارضه با متجاوز و متعدّی از قانون می‌شود، بیشتر از اغلب دستگاه‌های دیگر به اعتمادسازی احتیاج دارد.» 6/4/1397

اما با تغییر سکان‌داری این قوه مهم و شروع اقدامات تحولی با رویکرد مبارزه با فساد و تقویت خدمات‌دهی به مردم، شکل دیگری از توصیه به حفظ اعتماد مردم در بیانات امام خامنه‌ای بیان می‌شود. در مورد جلسه اخیرشان با رییس و اعضای محترم قوه قضائیه می‌توان گفت مسئله ترمیم و حفظ اعتماد مردم به نظام، روح حاکم بر همه نکات تحولی و مبارزه با فساد ایشان بود. در اولین نکته با توصیه به اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها ازجمله سند تحول قوه قضائیه، بر این مهم تأکید می‌کنند که:

«اگر این را با تفاصیل مردم بدانند، قطعاً در امیدواری به قوهٔ قضائیّه تأثیر دارد که این خیلی مهم است.» 7/4/1399

یا درباره مبارزه با فساد «مردم هم که نگاه می‌کنند می‌بینند شما برخورد با مفسد می‌کنید، ملاحظه نمی‌کنید و قاطع وارد میدان می‌شوید، واقعاً خوشحال می‌شوند، امیدوار می‌شوند»7/4/1399

و در صورت امیدوار شدن مردم و متعلق به خود دانستن آن فرایند نظارت مردمی آغاز می‌شود که یک سرمایه عظیم برای این قوه است. لذا برای این مشارکت که نتیجه قهری امیدواری مردم است ایشان توصیه می‌کنند که:

«برای نظارت‌های مردمی و گزارش‌های مردمی زیرساخت حقوقی در داخل قوّه لازم است؛ یعنی شما باید جایگاه این را در داخل قوّه مشخص کنید که این گزارش‌ها کجا برود، چه جوری بررسی بشود و صحت و سُقم این گزارش‌ها شناخته بشود، چگونه دنبال بشود، امنیت آن گزارشگر هم چگونه محفوظ بماند؛ یکی از مسائل مهم این است.» 7/4/1399

هنر بهترین ابزار انتقال پیام

امام خامنه‌ای بارها به مسئله کارآمد بودن استفاده از هنر برای انتقال پیام تأکید کرده‌اند و «ابزارهای هنری [را] بی‌شک، رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام [دانسته‌اند].»1/4/1366 از میان گونه‌های مختلف هنری که همگی موردنظر رهبر عزیزمان هستند هنر نمایشی ارزش ویژه‌ای دارد که در این خصوص می‌فرمایند:

«هنرهای نمایشی خیلی مهم‌اند؛ ابعاد تأثیرگذاری و فرهنگ‌سازی هنرهای نمایشی خیلی وسیع است.»12/4/1389

حتی در بیانات اخیر خود با موضوع ویروس منحوس کرونا و برشمردن رشادت‌های ملت، باور عمیقشان را به فعالیت‌های رسانه‌ای به شکلی حسرت‌آمیز چنین ابراز کردند که:

«کاش افرادی بتوانند مانند شهید آوینی جهاد عظیم مقابله با کرونا را روایت کنند.»21/2/1399

کار هنری و رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی

در جلسه تصویری روز قوه قضائیه، اوج بروز دغدغهٔ رهبر عزیزمان برای جلب اعتماد مردم در آخرین نکته تحولی نمایان است که پس از توصیه به مردمی بودن، آماردهی صرف را کافی ندانسته و می‌فرمایند:

«قوهٔ قضائیّه باید به این مسئله توجّه کند، صرفاً کار تبلیغاتی و رسانه‌ای این نیست که شما بیایید آمار بدهید؛ خب بله سخنگوی محترم قوهٔ قضائیّه می‌آید توضیحاتی می‌دهد، آماری می‌دهد، خیلی هم خوب است، این‌ها لازم هم هست، امّا کافی نیست. این کافی نیست که ما بگوییم آقا ما این کارها را کرده‌ایم؛ نه برای اینکه ذهن مردم به معنای واقعی کلمه متوجّه به این قضایا بشود، کار هنری لازم است، کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم است؛ این را جزو کارهای اساسی باید به حساب آورد.» 7/4/1399

شهرت ایشان در دقت نظر مثال‌زدنی در واکاوی آسیب‌های اجتماعی مسبوق به سابقه است لکن آنچه در اینجا خودنمایی می‌کند علاوه بر اعلام شجاعانه نفوذ دشمن در پشت جبهه فرهنگی خودی با تولید فیلم‌هایی که: «اساس و مبانی قضائی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برد»7/4/1399

تاکتیکی تهاجمی با الگوگیری از روش تبلیغاتی دشمن ارائه می‌کنند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند:

«شما ببینید غربی‌ها در این زمینه چه می‌کنند؛ خب دادگاه‌های غرب در سینما و فیلم‌هایشان -حالا آن مقداری که بنده دیدم، در فیلم‌هایی که یا آمریکایی‌ها درست می‌کنند، فیلم‌های هالیوودی، یا اروپایی‌ها درست می‌کنند- یک نقطهٔ عدالت خشکِ محضِ این‌جوری است. اصلاً هیچ تعرّضی، تجاوزی به متّهم ندارند و تا یقین نکنند، حکم صادر [نمی‌کنند]؛ دادگاه در فیلم‌ها این‌جوری است، [امّا] بیرون را شما نگاه کنید، الآن وضع آمریکا را مشاهده کنید، ببینید چه کار می‌کنند. ...امّا در مقام تبلیغات که شما نگاه می‌کنید، یک چیز شسته و رُفته و زینت کرده و آرایش‌کرده‌ای است که نشان می‌دهند.» 7/4/1399

البته برای دفع اشتباه محتمَل خط تمایز پررنگی بین تولیدات نمایشیِ اسلامی و غربی می‌کشند و می‌فرمایند:

«من البتّه طرفدار این نیستم که ما برخلاف واقع، چیزی را آرایش بدهیم؛ نخیر، امّا همان واقع قضیّه را، آن کاری را که شما دارید انجام می‌دهید، مشخص کنید، بیان کنید که متأسفانه عکسش وجود دارد؛ یعنی گاهی اوقات در کشور ما فیلم‌هایی در مورد مسائل قضائی و آنچه مربوط به مسائل قضائی است ساخته می‌شود که درست عکس واقعیت است، یعنی ضد واقعیت است.» 7/4/1399

درمجموع باید دید گروه جوان، پرشور و باانگیزه‌ای که در این روزها زمام امور را در قوه قضائیه به دست گرفته‌اند چگونه این توصیه امام حکیممان را به منصه ظهور می‌رسانند؟!

ضمناً باید به این نکته توجه کرد که رهنمود استفاده از هنر نمایشی را در خدمات و اقدامات دیگر نظام و انقلابیون چگونه می‌توان به کار برد؟ و آیا در دایره مسؤولیت ما نیز مانند قوه قضائیه شئونی از اطلاع‌رسانی با استفاده از ابزار هنر نمایشی وجود دارد؟/9314/ی704/ب1

هادی رحیمی

هادی رحیمی
ارسال نظرات