۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۵۶۹۸۴
مدیر کل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه مطرح کرد؛

از تصویب قوانین برای به کارگیری در مناصب مدیریتی تا ضرورت اعتباربخشی به نخبگان

از تصویب قوانین برای به کارگیری در مناصب مدیریتی تا ضرورت اعتباربخشی به نخبگان
حجت الاسلام فولادی با تصریح بر تصویب قوانین برای به کارگیری نخبگان حوزوی در مناصب مدیریتی بر معرفی جامعه نخبگان حوزه علمیه به جامعه تأکید کرد.

حجت الاسلام فولادی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تقدیر از فعالیت های دوره هفتم شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی حوزه های علمیه در زمینه استفاده از ظرفیت و شناسایی نخبگان حوزه علمیه افزود: شناسایی، حمایت جامع، به کارگیری و شبکه سازی اعضای جامعه نخبگانی حوزه های علمیه در راستای حل مسائل انقلاب اسلامی در چارچوب مأموریتی حوزه علمیه از مطالبات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی به شمار می رود.

مدیر کل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه با پشینهاد تشکیل هیأت اندیشه ورز متشکل از فضلا و نخبگان ایده پرداز و نوآور در دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه، تبیین کرد: طلاب نخبه جوان می توانند با حضور در دبیرخانه شورای عالی، نقش اتاق فکر را ایفا کنند که چنین کاری موجب ایجاد ارتباط میان بدنه نخبگانی و شورای عالی حوزه های علمیه نیز خواهد شد.

وی افزود: فراهم کردن شرایط اظهارنظر اعضای جامعه نخبگانی نسبت به طرح ها و دستورالعمل های مطرح شده در شورای عالی در قالب ساختار یک پارچه ضروری است که چنین موردی غیر از تشکیل اتاق اندیشه ورز به شمار می رود، به عبارت دیگر شورای عالی می تواند با ایجاد بسترهای لازم پیش از تصویب هر دستورالعملی از ظرفیت جامعه نخبگانی در سراسر کشور بهره ببرد.

حجت الاسلام فولادی با تأکید بر تصویب قوانین تسهیل کننده جهت ورود استعدادهای درخشان به حوزه علمیه، اظهار کرد: متأسفانه امروزه فاقد قوانین و بسترهای متناسب با استعدادهای درخشانی که هر ساله وارد حوزه علمیه می شوند، هستیم که امیدواریم این قوانین تصویب و به مدیریت ابلاغ شود.

وی ادامه داد: تصویب قوانین تسهیل کننده در ارتباط با تدریس ، پژوهشگری و تبلیغ متناسب با توان نخبگان از پیشنهادهای قابل ارائه به شورای عالی حوزه های علمیه به شمار می رود زیرا امروزه به دلایل مختلفی شرایط ورود استعداهای برتر به عرصه تدریس فراهم نیست که امیدواریم شورای عالی در این زمینه نیز قوانین لازم را تصویب کنند.

به کارگیری نخبگان حوزوی در مناصب مدیریتی

مدیر کل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه در زمینه قوانین به کار گیری نخبگان و فضلای جوان در مناصب مدیریتی بیان کرد: چنانچه کادرسازی برای حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی در بخش های مختلف از مطالبات رهبر معظم انقلاب به شمار می رود باید در این زمینه تدبیری صورت گیرد که فضلای نخبه در این مناصب به کارگیری شوند که برای چنین کاری ایجاد مدرسه آموزش مدریت و مهارت های مدیریتی را پیشنهاد می دهیم؛ روشن است که چنین مدرسه ای با مدیریت اسلامی و فقه اداره متفاوت است یعنی به غیر از تولید علم باید مهارت های مدیریتی را به صورت عملیاتی آموزش دهد.

وی با پیشنهاد فعال کردن ظرفیت های مرکز مدیریت در امر شناسایی استعدادهای برتر در زمینه های مختلف، گفت: به غیر از ساحت فقه و اصول، باید در تمامی ساحت های مورد نیاز انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه از جمله رشته های مختلف علوم انسانی و فقه های مضاف و علوم عقلی شناسایی صورت گیرد در حالی که امروزه صرفا در امر آموزش، پژوهش و تبلیغ شناسایی صورت می گیرد.

حجت الاسلام فولادی اضافه کرد: امور مربوط به استعدادیابی باید تخصصی شوند به عنوان مثال تبلیغ در فضای نوین، تبلیغ خارج از کشور یا تبلیغ سنتی با یکدیگر متفاوت هستند، همچنین نخبگان آموزشی در زمینه اقتصادی اسلامی، روانشناسی و بخش های مختلف باید شناسایی شوند.

تصویب قوانین تسهیل گر برای ورود نخبگان در عرصه بین الملل

وی خاطرنشان کرد: قوانین تسهیل گر در زمینه حضور جامعه نخبگانی در عرصه بین الملل نیز باید تصویب شوند زیرا آن گونه که باید از حضور نخبگان شیعه در عرصه بین الملل استفاده نمی شود در نتیجه امروز شاهد از دست رفتن بسیاری از فرصت ها هستیم.

مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه افزود: تسهیل قوانین در جهت فعال کردن مراکز مرتبط با نخبگان و ایجاد تعامل سازنده میان آنها از خلأهای جدی به شمار می رود زیرا مراکز مربوط به امور نخبگانی آن گونه که باید دارای تعامل سازنده با یکدیگر نیستند که چنین موردی نیازمند عنایت شورای عالی حوزه های علمیه است.

وی با تصریح بر ضرورت استفاده از جامعه نخبگانی در مراکز مرتبط با نخبگان، اظهار کرد: در مراکز متصدی امر نخبگان آن چنان که باید از خود نخبگان استفاده نشده است و حضور چشم گیری برای جامعه نخبگانی در تصمیم گیری ها و برنامه ها مشاهده نمی شود بلکه صرفا نظاره گر تصمیمات مراکز هستند.

حجت الاسلام فولادی تبیین کرد: زمینه سازی در جهت به کار گرفتن نخبگان در مشاغل متناسب با شؤون اعضای جامعه نخبگانی، به واسطه کمرنگ بودن حمایت های معیشتی در حوزه علمیه دغدغه ای جدی است و شورای عالی باید طرحی برای ساماندهی معیشت جامعه نخبگانی در دستور کار خود قرار دهد که اگر نمی توانیم همه طلاب را پشتیبانی کنیم حداقل این بخش را مورد حمایت ویژه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید میان مسائل نظام اسلامی و ظرفیت ها و نخبگان حوزه یک پل و حلقه وصل ایجاد شود که امروزه متأسفانه به صورت یک پارچه شاهد چنین موردی نیستیم گرچه به صورت جزیره ای کارهایی صورت گرفته است.

ضرورت اعتبار بخشی به طلاب نخبه

مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه عدم تمهیدات در زمینه اعتبار بخشی اجتماعی به فضلا و نخبگان حوزه علمیه را از خلأهای موجود در حوزه علمیه دانست و افزود: به عنوان مثال فردی در دانشگاه به دلیل کسب رتبه در جشنواره های شیخ بهایی و فارابی همچنین المپیادها به عنوان نخبه به جامعه معرفی شده اند و این موارد در جامعه نیز اعتبار بخشی شده و مردم ارزش آن را درک می کنند و متناسب با آن به نخبگان احترام دانشگاهی می گذارند اما در حوزه علمیه چنین فضایی نسبت به نخبگان حوزوی مشاهده نمی شود و موفقیت های حوزوی همانند جشنواره های علامه حلی و کتاب سال حوزه در جامعه تعریف نشده است که شورای عالی باید برای معرفی آنها به جامعه برنامه ای داشته باشد.

وی با تصریح بر این که شورای عالی در جهت نقش آفرینی نخبگان در حوزه زمینه های لازم را فراهم سازد، گفت: نقش آفرینی نخبگان در حوزه علمیه از دغدغه های مهم نخبگان به شمار می رود و سایر مباحث همانند معیشت در حاشیه هستند؛ متأسفانه تدبیری برای نقش آفرینی نخبگان صورت نگرفته و شورای عالی با توجه به این که دارای نقش سیاست گذاری است، می تواند این نیاز را برطرف سازد./1324/ت301/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
آقایان! اگر کسی علم پیدا کند، #مجتهد شود، به مقامات بالا برود، اما حاضر نباشد #حق را بپذیرد؛ #هوای_نفس بر او غالب باشد و خواستها و تمایلاتِ شخصی، واضحات را از او مخفی کند، چنین کسی به عالَم اسلام نه تنها هیچ مفید نیست، بلکه #مضرّ و گاهی #اضرّ_از_جُهّال است.
0
0