۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۶۵۷۰۰۵

کتابی برای پاسخگویی به والدین نوجوانان

کتابی برای پاسخگویی به والدین نوجوانان
تربیت، فرایندی است که از خانه و خانواده آغاز می شود و مسئول اصلی آن پدران و مادران اند؛ آنها باید نقشه کلان بسترسازی برای هدایت و تربیت فرزندان خویش را طراحی و اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تربیت، فرایندی است که از خانه و خانواده آغاز می شود و مسئول اصلی آن، پدران و مادران اند. آنها باید نقشه کلان بسترسازی برای هدایت و تربیت فرزندان خویش را طراحی و اجرا کنند. هرچند درنتیجه تبدیل تربیت به یک تخصص در عصر مدرنیته و سپردن آن به یک نهاد مشخص، این امر مهم تا اندازه فراوانی از دست والدین بیرون آمد و کارکرد تربیتی خانواده تضعیف شد، چند سالی است که این رویکرد با انتقادهای جدی روبه رو شده است. پدران و مادران فراوانی هستند که متوجه این اشتباه مدرن شده اند. به این ترتیب، نسل جدید والدین به دنبال این هستند که عنصری فعال در تربیت فرزندان خویش باشند، اما این عملکرد فعال نیازمند فراگیری است. والدین جوان و حتی بسیاری از والدینی که سال ها از زمان پدر یا مادر بودنشان گذشته است، در مواجهه با فرزندان خود پرسش هایی دارند که تا پاسخ آنها را ندانند نمی توانند گامی به جلو بردارند.

ساختار مطالب

کتاب پاسخ به یکصد سؤال تربیتی و روان شناختی والدین در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است؛ همچنین پرسش های گردآوری شده در این کتاب، در هفت فصل تنظیم شده اند که سه محور کلی را پوشش می دهند.

نخستین گروه پرسش های والدین، در مواجهه کلی آنها با مسئله تربیت پیش می آید. در این کتاب ۲۸ مورد از این پرسش ها در فصل دوم کتاب و با عنوان «تربیت فرزند» آورده شده است. اما در مورد از زمینه های خاص تربیت فرزند، تربیت علمی و تربیت اخلاقی و دینی اوست که به ترتیب در فصل های اول و چهارم کتاب پی گرفته شده است. نویسنده در فصل اول با عنوان «مسائل تحصیلی و آموزشی»، تعداد ۲۶ سؤال و در فصل چهارم با عنوان «تربیت اخلاقی و دینی»، ۱۲ به سؤال پاسخ گفته است. چهار فصل از این کتاب به بررسی پرسش های والدین در زمینه موانع و مشکلات تربیت اختصاص یافته است. در فصل سوم، ۲۲ پرسش مرتبط با «اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان» گردآوری شده است؛ در فصل ششم، سه پرسش درباره «فرزندان خانواده‌های مسئله دار» آورده و در فصل هفتم به سه پرسش با موضوع «پیشگیری از اعتیاد» پاسخ گفته شده است. بالأخره، موضوع پنجمین فصل کتاب، مسائل و مشکلات ناشی از استفاده فرزندان از تکنولوژی و ابزارهای آن است که شش سؤال در آن به چشم می خورد.

ویژگی های اثر

این اثر چهار ویژگی مثبت دارد که سبب اعتبار آن به عنوان یک منبع قابل توصیه به والدین می شود:

1. نخستین ویژگی کتاب، تدوین آن به صورت پرسش و پاسخ است؛

2. تنوع پرسش ها و پرداختن به زمینه های مختلف در این کتاب ویژگی دیگری است که بر سودمندی اثر افزوده است؛

3. مهم ترین نقطه قوت کتاب، نویسنده آن است. ایشان آثار تألیفی و ترجمه ای متعددی دارد و چندین سال در دوره های تربیت مدرس آموزش خانواده و مشاوران خانواده با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته است. همچنین در همایش های تخصصی و در مراکز دانشگاهی و رسانه ملی، چهره نام آشنایی به شمار می رود.

4. نویسنده با بهرگیری از تجربه شخصی خود، پرسش های واقعی والدین و معلمان را در زمینه های مختلف تربیتی گردآوری کرده و پاسخ داده است. بیشتر پاسخها ساده و کاربردی هستند و با استفاده از آنها می توان به حل مشکلات و نیازمندی های والدین در تربیت فرزندانشان امیدوار بود.

جمع بندی  

این کتاب در پی سفارش انتشارات انجمن اولیاء و مربیان به نویسنده تدوین شده است. والدین و نیز آن دسته از مربیان مدارس که امکان تهیه و فرصت مطالعه کتاب های تخصصی متعدد را ندارند، مطالعه همین یک کتاب می تواند بسیار راهگشا باشد و آنها را در پیشگیری، شناخت و حل مهم ترین مسئله هایشان یاری دهد. نویسنده این کتاب با اشراف علمی خود به منابع و مسائل بومی و آموزه های دینی و با تکیه بر تجربه های فراوان، توانسته کتابی کاربردی با زبانی ساده و شیرین پدید آورد.

برشی از کتاب

در این کتاب در مورد اهمیت دوره نوجوانی در صفحه 9 این مطالب نگاشته شده است:

اساسا دوره نوجوانی با ویژگی‌های روان شناختی خاصی همراه است. نوجوان می‌خواهد همه چیز را شخصا تجربه کند و به هویت فردی مستقلی دست یابد. این میل طبیعی به استقلال عاطفی، اقتصادی و شخصیتی، به او کمک می‌کند از مرحله کودکی و وابستگی به والدین، به مرحله بزرگسالی و استقلال فکری گام نهد. نوجوان سرشار از انرژی است. او می‌خواهد دنیا را بر اساس معیارهای خود تغییر دهد و حتی دنیای کاملا جدیدی بسازد. از سویی، والدین نسبت به این تحولات و وضعیت جدید، به شدت احساس نگرانی می‌کنند. آنان می‌دانند که کسب تجربه با آزمون و خطا، گاهی خطرات فراوان و حتی جبران‌ناپذیری دارد. دوره نوجوانی و جوانی، زمان تصمیم گیری‌های مهم برای زندگی است.

انتشارات انجمن اولیاء و مربیان کتاب «پاسخ به یکصد سؤال تربیتی و روان شناختی والدین»، نوشته محسن ایمانی را در قطع وزیری و 216 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات انجمن اولیاء و مربیان به آدرس: تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، نبش سمیه، ساختمان علاقمندان مراجعه کنند./826/ن602/ب1

 

م/ کتابی برای پاسخگویی به والدین نوجوانان

ارسال نظرات