۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۵۷۰۰۹
آتش به اختیار (۱۱)

نجات اقتصاد در گرو حرکت‌های آتش به اختیار

نجات اقتصاد در گرو حرکت‌های آتش به اختیار
محمدی‌نسب گفت: مخاطب استعارۀ آتش به اختیار هسته‌های خودجوش و گروه‌های مردمی‌اند و به حوزه فرهنگ هم منحصر نمی‌کنم؛ یعنی این فرمان حتی در حوزۀ اقتصاد هم‌ معنا دارد.
دکتر مهدی محمدی‌نسب استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به مخاطبان فرمان آتش به اختیار گفت: مخاطب این دستور و استعاره رهبر انقلاب هسته‌های خودجوش و گروه‌های مردمی‌اند و به حوزه فرهنگ هم منحصر نیست؛ یعنی «آتش به اختیار» فرمان کلان مفهومی است که حتی در حوزۀ اقتصاد هم‌ معنا دارد.

وی با توجه به مسأله اقتصاد در فضای گفتمانی آتش به اختیار ادامه داد: نظر من این است که اقتصاد اگر بخواهد نجات پیدا کند، خصوصی‌سازی و بخش خصوصی راه‌حل کاملی نیست و نواقص زیادی دارد، باید به سمت مردمی‌سازی اقتصاد برویم؛ مردمی سازی اقتصاد یعنی تشکل‌های کوچک بیایند در قالب‌هایی فعالیت کنند و اقتصاد را تکان بدهند و در اینجا وضع عمومی مردم باید خوب بشود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه قم به نقطه ضعف خصوصی‌سازی اشاره کرد و عنوان کرد: در خصوصی‌سازی اقتصاد وضع عدۀ‌ کمی که سرمایه‌دار و صاحبان سرمایه هستند، خوب می‌شود و وضع مردم بهتر نخواهد شد. از این‌جهت اگر ما شرایط، زمینه‌های قانونی و فکری و امکانات را محیا کنیم در اجرای سلیقه‌ها خودش می‌تواند پیش برنده اقتصاد باشد.

وی به بیان جایگاه تعاون در جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: ما اول انقلاب بخش تعاونی را دنبال کردیم اما در مراحل بعدی آن را رها کردیم. تعاون امروز بخش کوچکی است که به آن هیچ توجهی نکرده‌اند و اکثراً قوانین تعاونی‌ها قوانینی قدیمی است و معمولاً سوءاستفاده زیادی از آن بخش می‌شود؛ زیرا به تعاونی‌ها بها نداده‌ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تعاون یک‌ نهاد خودجوش است و اگر به آن بها بدهیم و قوانینش را هم اصلاح کنیم خوب می‌شود. مثلاً وقتی اسم تعاونی مطرح می‌شود، معمولاً افراد می‌گویند که تعاونی مسکن بردند، خوردند و خراب‌کاری کردند، در صورتی‌ که در قوانین کنترلی این همه قانون داریم؛ در مورد انواع سازمان‌های سهامی، سهامی خاص، سهامی عام و تضامنی می‌بینیم که ضعف‌های اساسی وجود دارد؛ چراکه به این بخش نپرداخته‌ایم./882/ت302/ف
ارسال نظرات