۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۶۵۷۱۶۴
حوزه های علمیه هند (1)؛

استاد حوزه علمیه: مشکلات طلاب حوزه های علمیه هند در ایام کرونا

استاد حوزه علمیه: مشکلات طلاب حوزه های علمیه هند در ایام کرونا
استاد حوزه علمیه ایمانیه ناصریه هندوستان در گفت‎وگوی از فقدان زیر ساخت آموزش های مجازی در حوزه هند گلایه کرد و گفت: با وجود نبود وسایل تلاش کردیم دروس تعطیل نشوند.

حجت الاسلام سید فضل عباس زیدی استاد سطوح عالی حوزه علمیه ایمانیه ناصریه شهر جونپور ایالت اتراپرادیش هندوستان در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در هند، با تشریح مشکلات طلاب در ایام کرونا گفت: تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا دروس تعطیل نشوند.

وی با بیان این که مدیران حوزه با شیوع کرونا در سراسر نقاط هندوستان با دستور دولت مرکزی و محلی مجبور به تعطیل کردن حوزه ها شدند، اضافه کرد: طولانی شدن مدت قرنطینه عمومی و نبود زیر ساخت آموزش های مجازی، برای طلاب فاجعه بار بود، طوری که گزارش ها حاکی از این است که تعدادی از طلاب درس طلبگی را رها کرده مشغول به کار شده اند.

استاد حوزه علمیه ایمانیه ناصریه به تحلیل و تبیین عوامل این مشکلات پرداخت و گفت: با وجود پیشرفت سیستم بانکی و پرداخت الکترونیکی در هند، روش پرداخت شهریه ها هنوز در این کشور سنتی است و فقط با حضور طلبه در حوزه و بصورت دستی پرداخت می شود، این همواره مشکلاتی را برای طلبه بوجود آورده است.

با وجود نبود وسایل دروس برقرار اند / مشکلات پیش رو طلاب حوزه های هند

وی عدم تمکن مالی بیشتر خانواده ها در تامین شارژ سیم کارت و بسته اینترنتی برای طلبه را عامل عدم شرکت بعضی از طلبه ها در دروس آنلاین در چهار ماه گذشته دانست و عنوان کرد: روحانیت، قشر آسیب پذیر جامعه هند شمار می رود، از این حیث کوچک ترین عوامل، بزرگترین آسیب و مخرب ترین صدماتی را به این قشر وارد می کند.

این روحانی برجسته هند با اشاره به این که ما با تلاش فراوان و با تامین هزینه وسایل ارتباطی، توانستیم بخشی از مشکلات را از دوش طلاب برداریم و آنان را به کلاس های درس و بحث برگردانیم، ابراز داشت: حوزه های علمیه هند نیازمند توجه خاص مقام معظم رهبری، مراجع تقلید قم و نجف اشرف همچنان ایت الله علی رضا اعرافی رییس حوزه ها علمیه قم و دکتر عباسی رییس جامعۃ المصطفی العالمیه هستند.

وی با بیان این که نبود سیستم یک پارچه بین حوزه های علمیه و شبکه ارتباطی لطمه زیادی در بخش ها آموزشی وارد کرده است، تاکید کرد: مدیران مدارس دینی و حوزه های علمیه وضعیت بحرانی کرونا را به عنوان یک زنگ خطر یا زنگ بیداری تلقی و برای راه اندازی سیستم یکپارچه آموزشی تلاش کنند.

حجت الاسلام زیدی خواهان تشکیل سازمان حوزه ها و مدارس توسط مدیران، رهبران دینی و علما و روحانیون بزرگ هند شد و بیان داشت: برگزاری یک اجلاس بین مدیران برای بررسی مشکلات دوران کرونا و راه های حل آن در وضیعت مشابه در آئنده، وهمچنین وضعیت آ٘موزشی پسا کرونا لازمی و ضروری است.

با وجود نبود وسایل دروس برقرار اند / مشکلات پیش رو طلاب حوزه های هند

وی با اشاره به این که مدیریت در حوزه علمیه هند سلیقه ای و با اعمال نظر شخصی است و برنامه جامعه و مشترکی بین حوزه ها وجود ندارد، تاکید کرد: امیدواریم کرونا عامل بیداری خیلی مراکز حوزوی شود، حوزه علمیه قم از ابتدای کرونا برنامه های درسی را آن لاین آغاز کرد اما حوزه های هند در خواب کامل فرورفت و ضرر زیادی به طلاب وارد کرد.

این روحانی هندی در جواب این سوال که ایا اماکن باز شدن حوزه ها در آینده نزدیک وجود دارد گفت: باز شدن حوزه به تصمیم مدیران هر حوزه بستگی دارد اما این وضعیت می تواند نگران کننده باشد جو وضعیت بهداشتی کلاس ها، ساختمان ها و خوابگاه ها مطلوب نیستند و از سطح پایینی برخورد دارند که می تواند فاجعه بار باشد.

وی در آخر یادآور شد: ویروس کرونا سبک زندگی مردم را به شدت تغییر داده، بر رفتار مذهبی و دینی مردم تاثیر گذاشته، با تعطیلی مساجد مناسک عبادی جمعی را تعطیل کرده و آیین‌های تغسیل و تکفین اموات لغو یا محدود شده است، تشییع جنازه و خاکسپاری وی بدون حضور مومنان و دوستان و آشنایان برگزار می ‌شود./988

سید اشهد نقوی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
خدا قوت، بسیار عالی بود
0
0