۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۶۵۷۲۱۵

نگاهی به کتاب غدیرشناسی و پاسخ به شبهات

نگاهی به کتاب غدیرشناسی و پاسخ به شبهات
انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب «غدیر شناسی و پاسخ به شبهات»، نوشته علی اصغر رضوانی را در قطع وزیری و ۲۷۲ صفحه به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، درست است که اکنون سال ها از واقعه غدیر گذشته و تاریخ، سیر خویش را طی کرده است، امّا در طول تاریخ، حقیقت غدیر از چند نظر برای هر مسلمان مطرح است. از جمله از نظر عقیده دینی، چه حقیقت غدیر برای هر مسلمانی که به پیامبرصلی الله علیه وآله ایمان آورده است و می خواهد از گفته ها و دستورهای او پیروی کند و سنّت پیامبر را عملی سازد و هیچ یک از خواسته ها و ارشادات او را ترک نکند، تا دامنه رستاخیز مطرح است و جزء حقیقتی است که همواره با خورشید طلوع می کند و در متن لحظه ها تکرار می شود. از نظر عملی و اجتماعی و پیدا کردن خطّ مشی سیاسی - دینی در راه مبارزات انسانی و ضدّ استعماری نیز چنین است. چرا؟ چون از نظر اجتماعات انسانی و اسلامی، اگر مفهوم غدیر، جدّیّت خویش را در اذهان و افکار باز یابد، به بازسازی موفّق خواهد گشت، و از این رهگذر می توان جوامع اسلامی را به یک وحدت جوهری رهنمون ساخت. از این رو جامعه اسلامی باید با زنده کردن خاطرات این روز عظیم و تفهیم محتوای آن به فرزندان سرزمین های اسلامی و نشر تعالیم نهفته در آن و حساسیت دادن نسبت به آن، یکی از بزرگترین آرمان های انسانی اسلام را احیا کند. آری، پوشاندن یا پوشیده ماندن «غدیر» پوشیدن یا پوشیده ماندن یکی از روشن ترین روزهای انسان است، و به دیگر سخن، ردّ کردن عظیم ترین فریاد، بلکه فریاد نهایی و ابدی وحی است. غدیر تبلور جوهرنمایی در جامعه اسلامی و پایان فریادهای وحی خدایی غدیر و چون پیامبر ما خاتم پیامبران است باید گفت: آخرین حکم آسمان، حکم روز غدیر است.

به همین مناسبت در این نوشته به معرفی کتاب «غدیر شناسی و پاسخ به شبهات» پرداخته شده است.

ساختار کتاب

مطالب کتاب «غدیر شناسی و پاسخ به شبهات» دارای دسته‌بندی مشخصی نیست، بلکه بنا به فراخور موضوعات مطرح شده درباره غدیر مطالبی در آن مطرح شده است. عناوین مطالب کتاب به ترتیب عبارت است از: غدیر و وحدت اسلامی، ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر صلی الله علیه وآله‌، برتری امام علی‌ علیه السلام بر سایر صحابه‌، تدابیر پیامبر صلی الله علیه وآله برای خلافت امام علی‌ علیه السلام‌، حدیث غدیر، آیه تبلیغ‌، آیه اکمال‌، آیه "سأل سائل‌"، سرّ اعراض اکثر صحابه از نص غدیر، عواقب انکار نصّ غدیر، و برپایی جشن غدیر.

ویژگی‌های اثر

1. شناساندن رست از واقعه غدیر خم؛

2. پاسخ دادن به شبهات درباره واقعه غدیر خم؛

3. بهره گیری نویسنده از منابع متقن اعم از منابع شیعه و سنی؛

4. نگاه علمی به همراه نگاه تاریخی درست به واقعه غدیرخم؛

5. پرده برداری از توطئه شوم دشمنان برای کمرنگ نمودن این واقعه مهم اسلامی.

برشی از کتاب

در صفحه 17  درباره حفظ وحدت در عین اختلاف نظر در بین مسلمانان این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

بزرگ ترین اختلاف بین امّت اسلامی، مسئله امامت و رهبری است. شهرستانی می گوید: «بزرگ ترین خلاف بین امّت، اختلاف در مسئله امامت است، زیرا برای هیچ مسئله ای در اسلام مانند امامت این قدر شمشیر کشیده نشده است». لذا هر مسلمانی وظیفه دارد که در راه وحدت مسلمانان بکوشد ولی این بدان معنا نیست که دست از بحث علمیِ خالی از هر گونه تعصّب و عناد بر دارد، زیرا این بحث ها به طور قطع در وحدت صفوف مسلمان اثر دارد. هنگامی که هر کدام از فرقه های مسلمان، پی به عقاید واقعی فرقه دیگر برده و بداند که او نیز عقائدش مستند به عقل و قرآن و سنت است. کینه و دشمنی نسبت به یکدیگر کمتر می شود. بخش مهّم کینه ها و دشمنی ها به این خاطر است که مسلمانان از عقاید یکدیگر بی خبرند و یا بدون دلیل می دانند. اگر شیعه را به جهت اعتقاد به بدا متهم به کفر می کنند و تقیه را به نفاق نسبت می دهند، به خاطر آن است که از حقیقت این اعتقاد و عمل ناآگاه اند، که بخشی از آن به کوتاهی ما در عرضه نمودن عقاید خودمان باز می گردد. مسئله امامت نیز از این موضوع مستثنا نیست. اگر اهل سنت اعتقاد شیعه امامیه را در مسئله امامت و شرایط آن غلوّ می دانند، به جهت آن است که ما به طور علمی و صحیح آن را معرفی نکرده ایم و هر جا که خوب عمل کردیم تا حدود زیادی موفق بوده ایم و زمینه ساز وحدت مسلمانان شده ایم.

انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب «غدیر شناسی و پاسخ به شبهات»، نوشته علی اصغر رضوانی را در قطع وزیری و 272 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مسجد مقدس جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهشی انتشاراتی کتاب جمکران مراجعه کنند./826/ن602/ق

 

م/غدیرشناسی و پاسخ به شبهات

ارسال نظرات