۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۵۷۲۴۰
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

نقش مردم در برقراری عدالت اجتماعی

نقش مردم در برقراری عدالت اجتماعی
حجت الاسلام عالم زاده نوری به نقش مردم در اقامه قسط اشاره کرد و گفت: مردم باید قیام به قسط کنند بنابراین حتما باید از ورود و همکاری آنان استقبال و قدرشناسی شود.

حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با توجه به مبارزه با فسادی که در مجلس و در قوه قضائیه در جریان است، گفت: یکی از مهم ترین وظیفه های حکومت اسلامی، اقامه قسط است و مهم ترین ویژگی حکومت امام زمان علیه السلام این است که زمین را از عدالت و قسط پر می کنند؛ بنابر این حکومت اسلامی باید به دادگستری و اقامه قسط اهتمام و حساسیت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: به لطف الهی در دوره اخیر همان طور که نمایان است رییس قوه قضائیه عزم جدی دارد با ظلم در هر رده، لباس و منصبی مقابله کند؛ این طوری که از ظاهر عملکرد جاری قوه قضائیه آشکار است، ملاحظات و رودربایستی ها کنار گذاشته شده و با قاطعیت به میدان آمده است.

وی با اشاره به این که پیشگیری بهتر از درمان است ابراز داشت: لازم است شعارهای قوه قضائیه تبدیل به عمل شود و راه های فساد به طور کلی مسدود گردد و با سیاست گذاری ها و ساختارسازی‌های مناسب، از ابتدا مانع جرم شود؛ شخصی که می خواهد دزدی کند؛ دنبال فضای تاریک می گردد و اگر محیط روشن باشد؛ دیگر زمینه دزدی از بین می رود برای همین منظور باید شفاف سازی هایی صورت گیرد که کسی جرأت تخلف را نداشته باشد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری افزود: نباید منتظر باشیم جرم واقع شود و بعد با آن مقابله کنیم؛ بلکه باید بتوانیم با سیاست گذاری مناسب جلوی وقوع جرم را بگیریم و زمینه های وقوع تخلف را از بین ببریم؛ مثلا با وضع قوانین مناسب، ازدواج، آسان گرفته شود و عملا نه قولا تشویق به تشکیل خانواده صورت گیرد؛ برای فرزند آوری انواع مشوق‌ها در نظر گرفته شود؛ اینها باعث می‌شود که زمینه‌های جرم و تخلف از بین برود.

وی یادآورشد: قوه قضائیه نباید ملاحظه مقام و منصب متخلفان را بکند و هر متخلفی که فساد می کند در مقابل قانون حاضر شود و پاسخ گو باشد و با ضعیف و قوی در پیشگاه قانون یکسان برخورد شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: کار حکومت اسلامی این است که زمینه های عبودیت پروردگار و زمینه تحقق ارزش ها را هموار کند؛ بنابراین مسؤولان باید مردم را به مطالبه عدالت تشویق کنند، آن هم نه تشویق زبانی و تشکر خشک و خالی، بلکه هر کس در مسیر اجرای عدالت، کشف خطا و جلوگیری از فساد اقدام و همکاری می‌کند حتما باید ما به ازای مادی آن را به عنوان تشویق دریافت کند.

وی به نقش مردم در اقامه قسط اشاره کرد و گفت: دولت باید بداند که جز با همکاری آحاد مردم، عدالت اجرا پذیر نیست؛ قرآن می‌فرماید «لیقوم الناس بالقسط» مردم باید قیام به قسط کنند بنابراین حتما باید از ورود و همکاری آنان استقبال و قدرشناسی شود.

حجت الاسلام عالم زاده نوری گفت: مردم در مطالبه عدالت و در انتقاد از اجزای نظام باید توجه به نقاط قوت هم داشته باشند و انتقاد از نظام به گونه‌ای نباشد که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی با این همه عزت و سربلندی در دنیا زیر سؤال برود. این مقوله جز با همکاری قوه قضاییه امکان پذیر نیست.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: به لطف الهی ساختارهای اصلی و سیستم های کلان نظام جمهوری اسلامی سالم است و مسؤولان رده اول نظام، انسان های دلسوز و پاک دستی هستند؛ این افراد درست کار و دلسوز باید مردم جامعه را به سمت مطالبه عدالت تشویق کنند و عدالت جز با کمک مردم تحقق پیدا نمی کند مطالبه عدالت و امر به معروف و نهی از منکر، ضامن سلامت نظام اسلامی است و همه در جامعه اعم از مردم و مسؤولان هم دنبال درمان و هم دنبال پیشگیری باشند.

وی بیان کرد: رسانه ها باید دستاوردها را تبلیغ کنند و مشکلات کشور را علنا مطرح نکنند و باید فقط به مسؤولان مربوطه ارجاع دهند البته مسؤولان هم لازم است این موارد را با دقت و سرعت پی‌گیری کنند و احکام اسلامی را به قاطعیت اجرا نمایند.

حجت الاسلام عالم زاده نوری ابراز داشت: فساد، تمام دستاوردهایی که به سختی و با ریخته شدن خون شهدا ایجاد شده را از بین می برد و اگر عدالت در جامعه نباشد به مرور حکومت از بین می رود./990/ت302/ف

ارسال نظرات