۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۵۷۲۴۲
معیشت طلاب؛

گره معیشت طلاب با ساماندهی طرح هجرت باز می‌شود

گره معیشت طلاب با ساماندهی طرح هجرت باز می‌شود
حجت الاسلام علی اصغر قرائتی راه حل مشکل معیشتی طلاب را مهاجرت از قم دانست و گفت: خوب است مراجع در شهرها نمایندگانی دائمی اعزام کنند تا طلاب آن مناطق را تحت پوشش بگیرند.

حجت الاسلام علی اصغر قرائتی عضو مجمع نمایندگان طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، زندگی روحانیت را بر پایه اصل ساده زیستی دانست و گفت: فردی که وارد این عرصه می شود می داند که زندگی طلبگی یک زندگی زاهدانه است.

وی اوضاع طلاب در گذشته و چگونگی مدیریت مالی طلاب را تشریح کرد و افزود: زمان قدیم تعداد طلاب کم بود و علما زندگی طلاب را با وجوهات و موقوفات ساماندهی می کردند و اکثر افرادی که هم که طلبه می شدند به جهت نظارت علما در نهایت مجتهد و باسواد می شدند.

حجت الاسلام قرائتی به تاریخچه پرداخت شهریه در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در زمان سید ابوالحسن اصفهانی برای آرامش فکری طلاب بحث شهریه مطرح شد و ثمرات خوبی در پی داشت اما به مرور این شهریه آفت شد به گونه ای که طلاب در حوزه ماندگار شدند و دیگر برای تبلیغ به وطن خود بازنمی گشتند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: نظام و ساختار قدیمی حوزه های علمیه، امروزه جواب گوی فرصت ایجاد شده به جهت انقلاب اسلامی نیست و از آن طرف هم ساختار نظام مند و مناسب با شرایط نیازهای روز تعریف نشده است.

وی راهکار اوضاع کنونی را مهاجرت فضلا و مجتهدین از قم به شهرستان ها عنوان کرد و گفت: خوب است مراجع در شهر های مختلف نمایندگانی دائمی اعزام کنند تا طلاب آن مناطق را تحت پوشش بگیرند و بتوانند معضلات طلاب را حل و فصل کنند.

حجت الاسلام قرائتی از تمرکز طلاب و روحانیون در قم انتقاد کرد و اظهار داشت: بخشی از مشکلات و عدم اقبال مردم به روحانیت به خود طلاب برمی گردد؛ عده ای از طلبه ها متاسفانه سواد و دانش کافی ندارند و توقع هم دارند که مورد اقبال مردمی قرار گیرند.

وی بر لزوم توانمند سازی طلاب تاکید کرد و گفت: ما در مؤسسه به همراه حجت الاسلام والمسلمین حاج محسن قرائتی روش بیان تفسیر آموزش می دهیم و وقتی طلاب این مهارت را فرا می گیرند مردم از آن ها استقبال می کنند به طوری که وقتی به بعضی از دانش آموختگان موسسه می گوییم به سازمان ها مراجعه کنید می گویند وقت نداریم.

حجت الاسلام قرائتی آموزش طلاب برای تبلیغ را ضروری دانست و گفت: امروزه نمی شود به عده ای از طلاب که سواد ندارند کار سپرد؛ فرد توقع دارد با معدل پانزده و عدم هنر مردم از او استقبال کنند. مردم که مقاله نمی خوانند و کار طلبه هم تبلیغ است و باید به طلاب آموزش مسجد داری و منبر و بیان مسأله داد.

استاد عالی حوزه های علمیه نهادهای تبلیغی حوزوی را ضعیف خواند و گفت: در گذشته علما شهرستان ها هر کدام تعدادی شهر را بر عهده داشتند و روحانی مساجد و منبرها را تأمین می کردند و اگر هم برای طلاب مشکلی پیش می آمد از طریق خیرین بازار مشکل وی را بر طرف می کردند.

وی با انتقاد از برخی مدیران مؤسسات حوزوی گفت: امروزه برخی از مدیران ما فقط ادعا دارند، اما در واقع توانایی لازم ندارند؛ امروز در حوزه به افرادی نیاز داریم که همچون حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب فکر و ایده های بزرگ داشته باشند.

حجت الاسلام قرائتی از وضعیت فعلی هجرت توسط دستگاه های اعزام مبلغ انتقاد کرد و خواستار چاره اندیشی برای این موضوع و اصلاح وضع موجود شد.

وی ادامه داد: اگر امروز کسی توانایی داشته باشد روی زمین نمی ماند و به سازمان ها و نهادهای اعزام مبلغ هم مراجعه نمی کند. بنده معتقدم شیوه اعزام نهادهای اعزام مبلغ که یک نفر را بفرستند تا تنها در یک روستا حضور داشته باشد، به هیچ وجه مناسب و کارآمد نیست.

وی مدیریت سازمان های و نهادهای تبلیغی را نامناسب خواند و گفت: مدیران به دنبال کسب درآمد و در کنارش مدیریت هستند و دنبال حل مشکلات طلاب نیستند و در کنار مشاغلی که دارند روحانی مسجد هم هستند؛ طبیعتا وقتی اوضاع این گونه باشد چطور می توان توقع موفقیت در امر تبلیغ را داشت؟

مبلغ حوزه علمیه قم به سخنی از شهید حاج قاسم سلیمانی در دیدار با مبلغان اشاره و تصریح کرد: ایشان در دیداری که با روحانیون داشتند تاکید می کردند که آیا روحانی چند شغله می تواند مسجد را مدیریت کند؟

حجت الاسلام قرائتی بخشی از ناراحتی طلاب را به جهت ناعدالتی های موجود در حوزه دانست و اظهار داشت: مردم از فقر نمی نالند بلکه از احساس فقر می نالند؛ به عنوان مثال چهل سال پیش گاز نبود و همه با کپسول گذران امور می کردند اما الان اگر کسی گاز نداشته باشد می گوید چرا من نداشته باشم و بقیه داشته باشند؟! امروز طلاب هم به جهت دیدن این تفاوت ها در حوزه نارحت هستند، اینکه بعضی به جهت ارتباط با دفاتر وضع بهتری دارند و عده ای از این مزایا بی بهره هستند؛ من معتقدم اگر تمامی طلاب از یک سطح امکانات بهره مند بودند ناراحتی کم تر بود./1370/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
سلام وقتتون بخیریک طلبه هرچقدر هم که زاهد باشد با بچه سه ماهه که شیرخشک میخورد و صاحب خانه و هزار چیز دیگر چه کار کند
0
0
مهدب
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
..نقد
0
0