۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۵۷۲۴۸
معیشت طلاب؛

فعالیت‌های علمی طلاب، تحت الشعاع مشکلات معیشتی

فعالیت‌های علمی طلاب، تحت الشعاع مشکلات معیشتی
حجت الاسلام نکونام فعالیت علمی را نیازمند آرامش فکری دانست و گفت: اکثر طلاب به طور کلی از جهت مالی از اقشار ضعیف جامعه هستند و امروزه اوضاع معیشتی آنان بسیار بد است.

حجت الاسلام علی نکونام عضو مجمع نمایندگان طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، فقر به خداوند را صفات همه موجودات دانست و اظهار کرد: همه موجودات به خداوند نیازمند هستنند و در قرآن کریم می خوانیم يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ. و مومن از غیر خدا بی نیاز است و فقط به خدا دست نیاز دراز می کند و این بالاترین درجه ایمان است و منظور از روایت الفقر فخیر نیز همین است.

وی ابتلاء به فقر مادی را برای مومنین خودساخته مایه آزمایش و فرصت پیشرفت عنوان کرد و گفت: مومنین خودساخته در برابر فقر مادی تحمل می کنند ولی این فقر برای عموم مردم خطرناک است و حتی طبق روایت ممکن است منجر به کفر شود.

حجت الاسلام نکونام ثروت فروان را هم خطرناک توصیف کرد و افزود: ثروت زیاد هم ممکن است انسان را به طغیان بکشاند و ما باید از خداوند کفاف زندگانی را بخواهیم.

وی طلاب را از ضعیف ترین اقشار جامعه از لحاظ مالی عنوان کرد و گفت: بعضی طلاب به جهت اشتغال در دانشگاه و یا ادارات مخارج زندگی را تأمین می کنند اما طلاب محصل به خصوص متأهلین در فشار مالی و معیشتی هستند و گاه به جهت مسائل مالی حوزه علمیه را رها می کنند.

استاد حوزه علمیه کار علمی را نیازمند آرامش فکری دانست و تاکید کرد: بدون تأمین مایحتاج زندگی نمی توان آرامش برای طلاب فراهم کرد و در این صورت کار علمی هم صورت نخواهد گرفت.

وی کمک عاجلانه مراجع و افراد خیر را خواستار شد و گفت: کمک هایی از جانب رهبر معظم انقلاب و مراجع و افراد خیر صورت صورت گرفت ولی باید این کمک ها هدفمند باشد و مساوی باشد.

عضو مجمع نمایندگان طلاب وجود ساختار و مرکزی واحد برای ساماندهی کمک ها را لازم دانست و اظهار داشت: کمک ها باید از مرکز واحدی همچون مرکز خدمات یا مجمع نمایندگان طلاب باشد تا به صورت عادلانه و شفاف باشد./1370/ت302/ف

ارسال نظرات