۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۵۷۴۸۴
حجت الاسلام هاشمی کاشانی مطرح کرد؛

احکام خمس درآمدهای بورسی / راه فریب‌کاری سودجویان بورس مسدود شود

احکام خمس درآمدهای بورسی / راه فریب‌کاری سودجویان بورس مسدود شود
استاد حوزه علمیه قم ضمن تشریح احکام خمس درآمدهای بورسی تأکید کرد که مسیر فریب‌کاری سودجویان بازار بورس مسدود شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید غدیر هاشمی کاشانی استاد حوزه علمیه قم در بخش بیان احکام شرعی ویژه برنامه رادیویی در ساحت حضور با اشاره به احکام خرید سهام در بازار بورس گفت: سؤال شده است که آیا سود حاصل از خرید سهام خمس دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه خمس حکمی الهی برای کسانی که درآمد سالیانه شان مازاد بر هزینه های زندگی‌شان است، اظهار داشت: کسانی که نیاز مالی ندارند و درآمد سالیانه ای که دارند بیشتر از خرج ها و هزینه های زندگی‌شان است، باید خمس بدهند.

حجت الاسلام هاشمی کاشانی خاطرنشان کرد: گاهی فردی سهام می خرد و این شغل او محسوب می شود و گاهی نیز شخصی شغل دارد، اما با توجه به تورم نمی خواهد ارزش پولش کم شود و برای همین پول خود را در بورس می گذارد و سهام می خرد؛ میان این دو نوع از افراد در احکام خمس تفاوت گذاشته شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که شغل‌شان تجارت در بورس است، باید دید که پولی که با آن سهام خریداری می کنند خمس دارد یا ندارد؟ اگر با پولی که خمس دارد سهام خریده باشد، به سال خمسی که برسد آن را با احتساب نرخ تورم محاسبه می کند و خمسش را می دهد و اگر با پولی که خمس به آن تعلق نمی گرفت، سهام خریده باشد، سود سهامش را باید با احتساب تورم بسنجد و خمس مابقی را بدهد.

وی عنوان کرد: کسانی که شغل‌شان تجارت در بورس نیست نیز باید دید که پولی که با آن سهام خریداری می کنند خمس دارد یا ندارد؟ اگر آن پول خمس داشته باشد، هر وقت سهام فروخته شد، تورم را حساب می کنند و خمس مابقی را می دهند؛ البته قیمت اصل سرمایه هر مقدار بود باید هنگام سال خمسی، خمسش پرداخت شود؛ اگر هم پولی که با آن سهام می خرد خمس نداشته باشد هر زمان سهام فروخته شود، خمس به سود آن پول تعلق خواهد گرفت.

حجت الاسلام هاشمی کاشانی در پایان با بیان اینکه اگر چه بورس سبب رونق اقتصاد می شود، اما باید مسیر فریب کاری های برخی افراد سودجو در این زمینه مسدود شود، گفت: اگر صاحبان سرمایه، کارخانه ای که سوددهی ندارد را با فریب‌کاری سودده تلقی کنند تا مردم سهام آن را خریداری کنند هر درآمدی که از این راه کسب کنند، حرام شرعی خواهد بود./841/پ202/ف

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
درس خارج های امروز تکرار مکررات است و نقد گوشه ای از نظرات گذشتگان است و چندان سخن نو از آن خارج نمی شود.
1
0