۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۶۵۷۵۷۰

نگاهی به کتاب حریم ریحانه

نگاهی به کتاب حریم ریحانه
حجاب یکی از ضروریات مهم دین مبین اسلام است و این مسأله در دنیای امروز نیز به عنوان سمبل اسلام شناخته می شود و به یکی از نقاط مورد تهاجم دشمنان اسلام تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت 21 تیرماه روز عفاف و حجاب کتابی در مورد این موضوع مهم خدمت دوست داران کتاب معرفی می‌شود.

حجاب یکی از ضروریات مهم دین مبین اسلام است که در آیات متعدد قرآن به صراحت آمده است. این مسئله در دنیای امروز نیز به عنوان سمبل اسلام شناخته می شود و به یکی از نقاط مورد تهاجم دشمنان اسلام تبدیل شده است. بنابراین، مسئله حجاب از سویی فراتر از فروع معمولی دین است و از سوی دیگر نیز مسائل اجتماعی _ اخلاقی پیوند تنگاتنگی با مسئله حجاب پیدا کرده است و حجاب برای پیش گیری از فساد، بی بندوباری و بروز آسیب های اجتماعی و انحرافات است. حجاب و عفاف امری فرهنگی است و باید با شیوه های فرهنگی، پیام لازم برای حاکمیت مفهوم این ارزش الهی در روح و فکر و عمل جوانان اجرا شود. همچنین برای افزایش آگاهی جوانان، باید دیدگاه اسلام به طور جامع و زیبا در زمینه ضرورت، فلسفه و فواید عفاف و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی بیان شود تا زمینه پذیرش فطری و درک حقیقت عقلانی و منطقی حجاب برای جوانان فراهم گردد. ازاین رو، این مسئولیت بزرگ بر عهده رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما قرار می گیرد. فراگیر شدن پیام های کوتاه و استفاده روز افزون از این قالب، بستر مناسبی را برای تبلیغ مسائل فرهنگی و ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان بدون محدودیت های زمانی و مکانی فراهم آورده است. این پیام ها با تسهیل ارتباط پرکاربردترین وسیله انتقال، معنا شده است تا رسانه بتواند با تواتر در ارسال پیام تا آنجا که ملال و خستگی به بار نیاورد به توانایی پردازش اطلاعات مربوط به موضوع کمک کند و زمینه های دقت موشکافانه نسبت به استدلال های پیام را فراهم نماید؛ چرا که تکرار پیام، قرار گرفتن در معرض آن را افزایش می دهد و پخش گاه و بی گاه آن می تواند به متقاعد سازی کمک کند.

کتاب حریم ریحانه: پیام‌های کوتاه و زیرنویس ویژه عفاف و حجاب نوشته علیرضا رنجبر و مریم سقلاطونی که انتشارات مرکز پژوهش‌های صدا و سیما منتشر کرده است.

ساختار کتاب

کتاب حریم ریحانه: پیام های کوتاه و زیرنویس ویژه عفاف و حجاب دارای چهار بخش اصلی است:

بخش اول: حجاب و عفاف در آموزه‌های دینی که در این بخش، عفاف و حجاب در آیینه قرآن و عفاف و حجاب در آیینه روایات بررسی شده است.

بخش دوم: با عنوان حجاب و عفاف در آینه سخن بزرگان که در آن، سخنان امام خمینی رحمه الله، سخنان مقام معظم رهبری، شهید مرتضی مطهری، حضرت آیت الله جوادی آملی، و مراجع عظام تقلید آورده شده است.

بخش سوم: پیام‌های کوتاه موضوعی عنوان بخش سوم  است و در آن. آثار فردی و اجتماعی حجاب و عفاف، آثار فردی و اجتماعی وقار، حیا، غیرت، آسیب شناسی حجاب و عفاف، تفاوت دیدگاه اسلام و غرب به مسئله زن، حجاب و عفاف واکاوی شده است.

بخش چهارم: عنوان آن، کتاب‌شناسی عفاف و حجاب است و نویسندگان در این بخش به کتاب ها و مقالات مرتبط درباره مسئله حجاب پرداخته اند.

ویژگی‌های اثر

1. کوتاه بودن، رمز دیده شدن است و محتواهای که در زمینه حجاب و عفاف مشخص شده، این ویژگی مهم را در خود دارد؛

2. پرداختن به آیات قرآن و استخراج مسائل عفاف و حجاب بر اهمیت این کتاب می‌افزاید؛

3. آوردن روایات مسئله حجاب و عفاف از دیگر ویژگی‌های این اثر است؛

4. انتخاب پیام ها و مضامینی که از یک طرف دارای اتقان کافی و از طرف دیگر دارای کوتاهی و اختصار است؛ از ویژگی‌های مهم این اثر محسوب می‌شود.

5. پرداختن به مقالات و کتاب هایی که دارای مضامین عفاف و حجاب است از دیگر ویژگی‌های این اثر است.

جمع بندی

کتاب حریم ریحانه: پیام های کوتاه و زیرنویس ویژه عفاف و حجاب، کتابی مفید درباره مسئله حجاب و عفاف است که در آن برای فعالان فرهنگی معرفی شده است. فعالان فرهنگی می‌توانند از این کتاب برای جلسات و کارهای فرهنگی خود از این پیام‌های مفید و خوب بهرمند شوند.

برشی از کتاب

در صفحات 18 و 19 روایات زیر از امام صادق(ع) در باب عفاف و حجاب آورده شده است:

امام جعفر صادق علیه السلام:

«کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد».

«از نگاه [ناپاک] بپرهیزید که چنین نگاهی تخم شهوت را در دل می کارد و همین برای فتنه صاحب آن دل بس است».

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «ای مفضل! بنگر به آن ویژگی که انسان را از حیوانات ممتاز نموده، و آن نعمت شرم و آزرم است. اگر این نعمت، در وجود انسان نبود، هیچ مهمانی نوازش نمی شد و به وعده ها وفا نمی شد و نیازهای مردم انجام نمی گرفت و زیبایی ها رواج نمی یافت».

«حیا نشانه ایمان است و جایگاه ایمان در بهشت».

«حیا و پاکدامنی و سکوت نشانه ایمان است».

«یکی از سجایای اخلاقی، عفت است که ضد آن همان بی پروائی است».

«خوشا به حال کسی که مادرش پاکدامن است».

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «کتاب حریم ریحانه: پیام های کوتاه و زیرنویس ویژه عفاف و حجاب»، نوشته جمعی از نویسندگان را در قطع وزیری و 153 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

 

م/ پیام‌هایی برای مسئله عفاف و حجاب

ارسال نظرات