۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۵۷۶۰۷

ردپای اقدامات نژادپرستانه در نقاشی تمثال حضرت عیسی

ردپای اقدامات نژادپرستانه در نقاشی تمثال حضرت عیسی
یکی از اعضای ارشد کلیسای پروتستان گفت: هیچ تک‌چهره‌نگاری معتبری از شخصیت فیزیکی حضرت عیسی وجود ندارد و همه‌ی تصاویر موجود، تماماً تخیلی است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، از لحاظ تاریخی، بسیاری از مبلغان مذهبی در ایالات ‌متحده آمریکا مشتاق به کاهش ویژگی‌های فیزیکی شخصیت‌های کتاب مقدس بوده‌اند و هشدار داده‌اند که چنین نگاهی به این مانیفست ممکن است بعضی را از معنویت حقیقی موجود در کتاب مقدس دور کند. در مستعمره جدید انگلستان، "پیوریتن ها[1]"‌ با امتناع از نمایش عیسی مسیح، خدا و مریم مقدس در کلیساهای خود یا روی مطالب چاپی، خود را از کاتولیک‌ها متمایز می‌کردند. پیوریتن‌ها در عدم نمایش این تصاویر خیلی سخت‌گیرانه عمل نمی‌کردند. آن‌ها با انواع دیگر نمایش این تصاویر مشکلی نداشتند. و بعضاً از شکل‌های کوچکی از آن‌ها در کتاب‌های آموزشی استفاده می‌کردند.[2]" (رنگ مسیح، ادوارد جی بلوم، نشریه الکترونیکی پشت صحنه، مترجم: نگین وحدت، 1397)

به نوشته رایزن فرهنگی ایران در غنا، در طول قرن نوزدهم نظر به اینکه فناوری‌های جدید امکان تولید و توزیع انبوه تصاویر کتاب مقدس را ایجاد کرده بودند. برخی از آموزگاران مذهبی نگران بودند که ممکن است آن‌ها مانع اجرای تکلیف کلیسا شوند. یکی از اعضای ارشد کلیسای پروتستان در دهه ۱۹۸۰ در شهر نیویورک به هم کلیسایی‌هایش هشدار داد که به تصویرسازی‌های عیسی در کتاب‌های مقدس مصور که روی پنجره‌ها رنگ‌آمیزی شده و دیده می‌شوند، اعتماد نکنند: این‌ یک مسأله قابل‌توجه و مهم در تاریخ مسیح است که هیچ مدرکی برای هویت جسمانی عیسی مسیح درجایی نداریم. در دنیا هیچ تک‌چهره‌نگاری معتبر از شخصیت فیزیکی او وجود ندارد. همه‌ی تصاویر عیسی مسیح که توسط هنرمندان بزرگ کشیده شده است، تماماً تخیلی است. (همان)

با این وجود بررسی متون تاریخی‌مذهبی و علم انسان‌شناسی، به نظر می‌رسد تصویر کلاسیکی که در طول تاریخ از حضرت عیسی (ع) کشیده شده، با چهره واقعی او که می‌بایست شبیه به ساکنان آن روزگار یهودیه باشد، تفاوت دارد.

در حال حاضر تصویری که از حضرت عیسی (ع) در کلیساها رسم می‌شود و در مقیاسی وسیع در جهان منتشر شده است، تصویر مردی سفیدپوست، بلندقد، با موهای قهوه‌ای و حتی دارای چشمان روشن است که ردایی بلند به تن دارد. یکی از مشهورترین این تصاویر در نقاشی «شام آخر» اثر لئوناردو داوینچی دیده می‌شود. (چهره عیسی چگونه بود؟، خبرآنلاین، 1396)

اما جوآن تیلور[3]، استاد دانشکده مطالعات مذهبی کالج لندن در انگلستان، تصویر کاملا متفاوتی از حضرت مسیح(ع) را در کتاب خود ارائه داده است. او در کتاب چهره عیسی چگونه بود؟[4] که در اوایل ماه جاری منتشر شد، با توجه به منابع و متون تاریخی به توصیف چهره واقعی عیسی مسیح (ع) پرداخته است. تیلور، هدف از نوشتن این کتاب را ارائه واقعیت‌های مذهبی بر اساس متون و یافته‌های تاریخی عنوان کرده است.

ردپای اقدامات نژادپرستانه در نقاشی تمثال حضرت عیسی

این پژوهشگر معتقد است که عیسی مسیح (ع) برخلاف آنچه تصور می‌شود و آنچه تاکنون نقاشان به تصویر کشیده‌اند، مردی کوتاه ‌قد با ارتفاع ۱٫۶۷ متر بوده است. تیلور به بقایای اسکلت به‌ دست‌آمده از انسان‌هایی که در منطقه یهودیه[5] زندگی می‌کردند، استناد کرده است. یهودیه، نام بخش‌هایی از سرزمین فلسطین و مناطقی از مصر در دوران زندگی حضرت عیسی (ع) است. مردمی که در این مناطق زندگی می‌کردند، دارای چشمانی قهوه‌ای، موهایی سیاه و پوستی زیتونی ‌رنگ بوده‌اند؛ درحالی‌که تصاویر کشیده‌شده از عیسی (ع) از ویژگی‌های چهره اروپاییان برخوردار است. متون تاریخی، پرتره و عکس‌های باقی‌مانده از عیسی مسیح (ع) حاکی از آن است که او، موها و ریش خود را به دلایل بهداشتی همواره کوتاه نگاه می‌داشت.

تیلور در مورد لباس‌هایی که برای عیسی مسیح (ع) رسم می‌شود نیز نظر مثبتی ندارد و آن را مغایر با آنچه عیسی مسیح (ع) استفاده می‌کرد، می‌داند. به نظر او عیسی (ع) فردی فقیر بود و به تصویر کشیدن چنین وضعیت پوششی برای نشان دادن شخصیت واقعی این چهره تاریخ ‌ساز غلط است.تیلور نخستین کسی نیست که تصویر رایج عیسی (ع) را اشتباه می‌داند. سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) تیمی از دانشمندان و باستان‌شناسان بین‌المللی از اطلاعات حوزه انسان‌شناسی قانونی استفاده کردند و با روشی همانند روش تاکتیکی پلیس برای حل جنایات، به مدل سه‌بعدی چهره مردم یهودیه در روزگار زندگی عیسی مسیح (ع) دست پیدا کردند (تصویر فوق). با این فرض که عیسی مسیح (ع) می‌بایست شبیه به دیگر مردم یهودیه باشد، او از رنگ موها، پوست و چشم تیره برخوردار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رنگ پوست حضرت عیسی (ع) بیشتر به رنگ پوست سامی‌ها شباهت داشته است تا رنگ پوست اروپائیان.

نقاشی نمادین از عیسی (ع) که به عنوان یک مرد سفید پوست در سراسر جهان توزیع شد

اولین باری که کشیش لتی موسی کار[6] تصویر عیسی را به رنگ سیاه دید، وی در دهه 20 سالگی خود بود. "کار" با خود گفت : عجیب است.

تا آن لحظه، همیشه فکر می کرد که عیسی سفید است. حداقل از زمانی که وی به رشد رسیده بود عیسی مسیح (ع) برای او چنین ظاهر شده بود. 

ردپای اقدامات نژادپرستانه در نقاشی تمثال حضرت عیسی

نسخه ای از نقاشی "رأس مسیح[7]" "وارنر ای سلمان[8]" که در خانه اش آویزان بود، یک عیسی مهربان با چشمان آبی به سمت آسمان، موهای بلوند تیره که بر روی شانه هایش موج می زد را به تصویر کشیده بود.

این نقاشی که یک میلیارد بار بازتولید شده است، این نتیجه را در اذهان مسیحیان متبادر کرده است که چهره اصلی مسیح برای نسل های مختلف مسیحیان در ایالات متحده آمریکا و فراتر از آن، چگونه به نظر می رسد.

"کار" ، مدیر تبلیغات و پشتیبانی کارکنان اداری "اولین کلیسای "باپتیست[9]" "گلناردن[10]" در مریلند اظهار داشت:  سال ها عیسی سلمان "نمایانگر چهره خدا بود".

وقتی او بزرگ شد و به تنهایی شروع به مطالعه کتاب مقدس کرد، از آن نقاشی و پیامی که به مخاطب خود ارسال می کند، متعجب شد.

وی گفت : "این معنی ندارد که این عکس متعلق به یک مرد سفید پوست باشد".

"کار" نخستین کسی نیست که از تصویر سلمان در باره عیسی مسیح (ع) و تأثیر آن نه تنها در الهیات بلکه بر فرهنگ گسترده مسیحیت، سوال می کند. هنگامی که معترضین در اطراف ایالات متحده مجسمه های قهرمانان کنفدراسیون را به زیر کشیدند و خواستار بررسی میراث طولانی نژادپرستی در کشور شدند، برخی از این کلیساها سوال می کنند که آیا زمان آن که عیسی مسیح (ع) را سفید بخوانیم فرا رسیده و باید نقاشی مشهور سلمان را ملغی اعلام کنیم.

"رأس مسیح" به عنوان "معروفترین اثر هنری آمریکایی قرن بیستم" شناخته شده است. روزنامه نیویورک تایمز زمانی سلمان را به عنوان "هنرمند مشهور" قرن بیستم لقب داده بود، با وجود این که، کمتر کسی نام او را     می شناخت.

"ویلیام گریمز[11]" در سال 1994 در تایمز نوشت : سلمان، که در سال 1968 درگذشت، یک نقاش و تصویرگر مذهبی بود که با محبوب ترین نقاشی قرن "رأس مسیح" به محبوبیت گسترده ای رسید.

این تصویر مشهور برای نخستین شماره مجله جوانان "کاوننت کامپانیون[12]" متعلق به فرقه انجیلی به نام "میثاق ماموریت انجیلی سوئد[13]"، استفاده شد.

سلمان که در این فرقه (اکنون به عنوان کلیسای میثاق انجیلی شناخته می شود.) بزرگ شده بود، یک هنرمند تجاری مستقر در شیکاگو بود. "تای لیپان[14]، مدیر گالری دانشگاه اندرسون ایندیانا، که از دهه 1980 مجموعه "وارنر سلمان" را درخود جای داده است، می گوید : او می خواست برای جوانان جذاب شود، او به عیسی خود یک "احساس بسیار شبیه به تصویر یک مدرسه یا یک عکس حرفه ای زمان ساز، داده بود که آن را برای مخاطبان در دسترس تر و آشنا تر می ساخت".

به گفته مجله رسمی کلیسای اونجلیک، این تصویر آنچنان محبوبیتی کسب کرد که مدرسه علمیه "نورس پارک[15]" در شیکاگو، در فارغ التحصیلی سال 1940، سلمان را مأمور کرد تا یک نقاشی کپی شده را بر اساس نقاشی اصلی خود خلق و به عنوان هدیه به مدرسه اهدا کند.

سلمان نسخه ای کپی از نقاشی را تهیه کرد، اما نسخه اصلی "رأس مسیح" را به ناشر مذهبی "کریبل و باتس[16]" فروخت و آنچه را که لیپان "نماد پروتستان" می نامید، به دنیا آمد.

"متیو اندرسون[17]" استاد مطالعات الهیات در دانشگاه "کنکوردیا[18]"ی مونترال می گوید : این تصویر خاص، از عیسی مسیح (ع) با طلوع "مردان دیوانه[19]" آژانس بازار یابی تلاقی یافته است.

این تصویر به سرعت بر روی کارت های نماز چاپ و توسط سازمان ها، مبلغان و طیف گسترده ای از کلیساها، اعم از کاتولیک، پروتستان، انجیلی، سفید و سیاه پخش شد.

کپی های این تصویر که توسط ارتش نجات و "انجمن مسیحی مردان جوان[20]" تولید و از طریق "سازمان خدمات متحد[21]" توزیع می شد، سربازان را در جنگ جهانی دوم همراهی می کرد.

میلیون ها کارت تولید شد و در پروژه ای به نام "مسیح در هر کیف پول[22]" که توسط رئیس جمهور وقت "دوایت آیزنهاور[23]" و کشیش خانوادگی "ترامپ[24]"، "نورمن وینسنت پیل[25]" در سرتاسر جهان توزیع شد.

این تصویر روی مدادها، کتاب ها، لامپ ها و ساعت ها ظاهر شد و در سالن های دادگاه، مراکز پلیس، کتابخانه ها و مدارس آویزان گردید. این چیزی شد که دانشمند معروف "دیوید مورگان[26]" آن را "عکسی از عیسی مسیح" خوانده است.

در طول این دوران تصویر سلمان باعث محو دیگر تصاویر موجود از عیسی مسیح (ع) شده بود.

اندرسون می گوید : معمول است که مردم عیسی را به عنوان عضوی از فرهنگ یا قومیت خود ترسیم کنند.

وی ادامه می دهد : "اگر کسی فکر کند تنها نماینده ممکن از عیسی مسیح است، اینجا جایی است که مشکل شروع می شود.

مورگان، استاد مطالعات دینی در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، موافق است که برخی از تصاویر، عیسی را "با پوست بسیار تیره و احتمالاً آفریقایی" نشان داده است.

وی ادامه می دهد : سلمان اولین کسی نبود که عیسی را سفید نشان داده است. شیکاگو از یک سنت دیرینه از هنرمندان اروپایی، که مهمترین آنها هنرمند فرانسوی، "لئون آگوستین لرمیت[27]" بود، الهام گرفته است. اما با توجه به تاریخ ایالات متحده، که مسیحیان اروپایی، سرزمین های بومی آفریقا را با استفاده از دکترین کشف و بردگی گرفتن مردم این سرزمین، آنان را مستعمره خود ساخته اند، یک تصویر جهانی از یک عیسی سفید پوست را به نمایش گذاشته اند که مشکل ساز شده است. شما به سادگی نمی توانید، عیسی بسیار "نوردیک[28]" را نادیده بگیری.

جنبش لغو عیسی سفید پوست :

هنگامی که تصاویر مسیح (ع) از سوی یک ناجی اسکاندیناوی به دلیل تثبیت تصویر یک عیسی سفید پوست برای نسل های آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفت، واکنش شدید به کار سلمان در جریان جنبش حقوق مدنی آغاز شد.

این انتقاد اخیراً با هدف اعتراضات ملی که در پی حرکت نژاد پرستانه پلیس در مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی جرقه زده، مجدداً شعله ور شده است.

اوایل هفته جاری، "شئون کینگ[29]"، فعال معترض، خواستار سرنگونی تندیس هایی شد که عیسی را به عنوان یک اروپایی به تصویر کشیده و در کنار بناهای کنفدارسیون قرار می گیرند، زیرا این تصاویر را "نوعی برتری سفید" تلقی می کند.

نویسنده برنده جایزه "هوگو و انبولا[30]"، این احساسات را در توییتر تکرار کرد. وی گفت : "بله، عیسی چشم آبی و بلوند، نوعی برتری سفید قلمداد می شود".

"آنده باتلر[31]"، استادیار مطالعات مذهبی و مطالعات آفریقا در دانشگاه پنسیلوانیا، در مورد تأثیر مخرب ترسیمی از عیسی سفید پوست هشدار می دهد.

وی می گوید : "هر وقت عیسی سفید پوست را می بینید، لاجرم، برتری سفید را می بینید"، او اخیراً در مجموعه ویدیویی سرویس مذهبی اخبار گفت : " تبدیل شدن به نژاد پست، به معنای باز کردن راه های نژادپرستی است".

باتلر در مصاحبه با RNS گفت : "عیسی سلمان"، عیسی بود که شما در تمامی کلیساهای "باپتیست سیاهپوستان" دیده اید.

ردپای اقدامات نژادپرستانه در نقاشی تمثال حضرت عیسی

اما به گفته این محقق، عیسی سلمان مانند مسیحیان سیاهپوست نبود. در عوض، این عیسی تصویر شده مانند کسانی است که "شما را در خیابان ها ضرب و شتم می کردند یا سگ ها را به شما ترجیح می دادند".

سپس وی ادامه می دهد : این عیسی پیام می دهد، "اگر عیسی سفید است و خدا سفید است، پس قدرت نیز سفید است".

"ادوارد جی بلوم[32]"، که نویسنده همکار کتاب 2014 "رنگ مسیح : پسر خدا و حماسه نژاد در آمریکا" بود،   می گوید : بسیاری از مسیحیان از نادیده گرفتن تصویر عیسی سفید، مردد هستند. او معتقد است که تداوم محبوبیت تصویرهای سفید از عیسی مسیح (ع) "نمونه ای از این است که ایالات متحده تا چه حد از بعضی حرمت ها عدول کرده است".

"جیمار تیزبی[33]" می گوید : به تصویر کشیدن عیسی به عنوان سفید پوست، در الهیات پیامدهای کلامی دارد. وی ادامه می دهد : این باعث کوته فکری مسیحیان در درک درست از مسیح می شود.

گفتن این که عیسی سیاه است- یا به طور گسترده تر بگوییم که عیسی سفید نیست" این است که بگوییم عیسی به عنوان یک مظلوم شناخته می شود و تجربه افرادی که در حاشیه قرار دارند برای خدا بیگانه نیست، اما خداوند طرف کسانی است که در انجیل متی 25، مسیح را به عنوان "کمترین این ها" اشاره می کند.

با این وجود، "تیزبی" امیدوار است و به تعدادی از تصاویر متنوع از عیسی مسیح اشاره می کند که گزینه هایی برای سلمان ارائه می دهد.

یک دهه پس از این که سلمان نقاشی "رأس مسیح" را انجام داد، "کیم کی چانگ[34]" هنرمند کره ای تصویر، دوره ای از زندگی مسیح، با لباس و ظاهر سنتی کره ای را خلق کرد و چهره هایی از آیین مردمی کره را به نمایش گذاشت.

"اگر عیسی سفید نتواند به قتل برسد، چگونه ممکن است که سیستم نژادپرستی به منصه ظهور برسد"؟

بلوم می گوید : "زیرا این یکی از مواردی است که ظاهراً واضح است. به نظر می رسد که تسلیم شدن آسان ترین راه است".

"جیمار تیزبی" که کتابش به سال 2019 "رنگ سازش : حقیقت در باره همدستی کلیسای آمریکایی در نژادپرستی" این هفته در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت، اظهار می دارد که اعتقاد داشتن به یک عیسی سفید پوست "تصویر خدا را در نزد سیاهپوستان و دیگر رنگین پوستان، لکه دار می کند".

اخیراً "صوفیا مینسون[35]"، یک هنرمند نیوزلندی میراث انگلیسی، سوئدی و ایرلندی، عیسی سلمان را به عنوان یک مرد بومی با خالکوبی سنتی در صورت، مجدداً به تصویر کشیده است. و بسیاری از تصاویر معرف دیگرنیز وجود دارد که عیسی را به عنوان یک سیاهپوست معرفی می کند.

کتاب "سفر وی : زندگی عیسی" ار "وینسنت برزونی[36]" عیسی را با پوستی تیره رنگ تا مچ دستانش بدون آستین، مجسم کرده است، در حالی که "مسیح آزادی بخش" اثر "روبرت لنتز[37]" که یک "فرانسیسکا فریار[38]" آمریکایی بود، عیسی مسیح را به شکل یک مرد سیاهپوست به سیاق یونانی مجسم کرده است.

"عیسی مردم" از "جانت مک کنزی[39]"، که از روی یک زن سیاهپوست الگوبرداری شد، به عنوان برنده مسابقه "گزارشگر ملی کاتولیک[40]" در سال 1999 انتخاب شد تا به این سوال پاسخ دهد، که "عیسی مسیح در سال 2000 چگونه خواهد بود"؟

"تیزبی" می گوید : "من نمی دانم که یک تصویر وجود دارد که در معرض نمایش است، و آنچه که من فکر می کنم، نشان دهنده این است که مردم در برابر یک دیدگاه یکپارچه از تصویر عیسی مسیح که خود مجسم کرده اند، مقاومت می کنند و فهم این تجسم – این حقیقت که خدا خود را تبدیل به یک انسان کرده است- راهی برای هویت بخشی توسط همه مردم در هر جای دنیا، است.

"کار" می گوید : این روزها، تلاش می کند تا از گره زدن عیسی مسیح (ع) به یک تصویر خاص جلوگیری کند. او همچنین نگران یک اثر هنری نیست بلکه نحوه تجسم عیسی (ع) در زندگی مسیحیان است که بیشتر موجب نگرانی می شود.

وی می گوید : "این تصویر و سوال من در مورد اینکه عیسی (ع) کیست، نیست". این واقعاً تصویری است از کسی که به عنوان راهرو نگاه می کنم و می بینم که عیسی (ع) متفاوتی را معرفی می کند".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

منابع :

https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/religion/How-an-iconic-painting-of-Jesus-as-a-white-man-was-distributed-around-the-world-990919

https://www.khabaronline.ir/news

http://behindthescene.ir/13970930-2/

[1] پیوریتن‌ها گروهی از پروتستان‌ها بودند که به علت فشار انگلستان بر آن‌ها به امریکا کوچ کردند.

[2]   ادوارد جی بلوم استاد تاریخ دانشگاه ایالتی سن دیگو و «همکار نویسنده» در کتاب «رنگ مسیح» (۲۰۱۲) که یکی از بهترین کتاب‌های منتشرشده در حوزه دین بود.

[3] Joan Taylor

[4] What Did Jesus Look Like

[5] Judea

[6] Lettie Moses Carr

[7] Head of Christ

[8] Warner E. Sallman

[9] Baptist

[10] Glenarden

[11] William Grimes

[12] Covenant Companion

[13] Swedish Evangelical Mission Covenant

[14] Tai Lipan

[15] North Park

[16] Kriebel and Bates

[17] Matthew Anderson

[18] Concordia

[19] Mad Men

[20] Young Men's Christian Association

[21] United Service Organizations

[22] Christ in Every Purse

[23] Dwight Eisenhower

[24] Trump

[25] Norman Vincent Peale

[26] David Morgan

[27] Leon-Augustin Lhermitte

[28] Nordic

مفهومی از نژاد تاریخی که عمدتاً جمعیت های اروپای شمالی را در بر می گیرد.

[29] Shaun King

[30] Hugo and Nebula

[31] Anthea Butler

[32] Edward J. Blum

[33] Jemar Tisby

[34] Kim Ki-chang

[35] Sofia Minson

[36] Vincent Barzoni

[37] Robert Lentz

[38] Franciscan friar

[39] Janet McKenzie

[40] National Catholic Reporter

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
جالبه ، حضرت مسیح آفریقا با اروپا فرق می کنه
نمی دونستم
2
0