۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۵۸۰۱۸
به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان؛

معرفی کتاب «نگهبان آرا» شرح اتفاقات انتخبات ۸۸

معرفی کتاب «نگهبان آرا» شرح اتفاقات انتخبات ۸۸
شورای نگهبان، علاوه بر پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و احراز عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع، وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان به معرفی کتابی در مورد کارهای این شورا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 می‌پردازیم.

شورای نگهبان، علاوه بر پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی و احراز عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع، به موجب اصل 99، 115، 118 و بند نهم از اصل 110 قانون اساسی و قوانین عادی منبعث از آن، مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری را برعهده دارد. این شورا تنها مرجع عالی رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها دربارة جریان انتخابات است؛ بنابراین با رصد کردن مستمر، به موقع و دقیق امور، مجموع اعتراض‌ها و شکایات را پس از دریافت، دسته‌بندی کرده و با به کارگیری تمامی ابزارهای قانونی، آنها را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و در نهایت نسبت به صحت و یا عدم صحت انتخابات اعلام نظر می‌کند.

کتاب نگهبان آرا را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه و چاپ کرده و در اختیار دوست داران کتاب قرار داده است.

ساختار کتاب

کتاب نگهبان آرا در دو بخش آماده شده است:

بخش اول: اقدامات شورای نگهبان؛ در این بخش اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات با ذکر جزئیات مشخص شده است.

بخش دوم: بررسی شکایت‌ها و اعتراض‌ها؛ در این بخش هم موضوعات: تفکیک موضوع‌های شکایت شده، شکایت‌های ناظر به روز انتخابات، شکایات مشترک نامزدها، الزام رأی دهندگان با استفاده از خودکارهای موجود، انتقال صندوق به محل دیگر، تبلیغ در ورز اخذ رأی، استفاده از امکانات دولتی، پلمپ صندوق رأی بدون حضور نمایندگان نامزدها، سیال بودن جمعیت، شکایت مستقل نامزدها، نظر نهایی شورای نگهبان بررسی شده است.

ویژگی‌های اثر

1. پرداختن به یکی از مهم‌ترین و پر چالش‌ترین انتخابات انقلاب اسلامی؛غ

2. معرفی روند انتخابات صورت گرفته در انتخابات ؛88

3. شناساندن ریز فعالیت‌های شورای نگهبان در این انتخابات؛

4. برطرف نمودن شبهات موجود در رابطه با انتخابات 88؛

5. نشان دادن سلامت انتخابات ریاست جمهوری؛

6. بیان اعتراض‌های صورت گرفته در انتخابات و پاسخ های عملی شورای نگهبان به این اعتراضات.

جمع بندی

کتاب نگهبان آرا کتابی بسیار خوب برای علاقه مندان به تاریخ معاصر انقلاب اسلامی است و خوانندگان این کتاب با خواندن آن می‌توانند تصویر دقیق و درستی از اتفاقات فتنه 88 پیدا کنند. در این کتاب گزارش اقدامات شورای نگهبان، برای رسیدگی به شکایات نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان شده است. همچنین مستندات مراحل اجرایی و بررسی، در بخش پیوست کتاب آورده شده است.

برشی از کتاب

در صفحات 32 و 33  درباره ادعای نامزدها دربارهرنبودن تعرفه این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

صرف نظر از صحت و سقم گزارش نمایندگان نامزدهای محترم، اتمام تعرفه در موارد اعلام شده درصدی جزئی از صندوق های کل کشور است که تأثیری در روند کلی انتخابات نداشته و در صورت اتمام تعرفه در تعداد بسیار معدودی از شعب، رأی دهندگان با تحمل اندکی انتظار و رسیدن تعرفه در همان شعبه رأی داده اند و یا به شعب هم جوار مراجعه کرده اند. هرچند که اتمام تعرفه - در صورت رخداد امر می تواند دقایقی موجب توقف عملیات رأی گیری شود، اما تردیدی نیست که این امر تأثیری در سرنوشت آرای ماخوذه نداشته و موجبی خدشه و تقلب در آرای مأخوذه محسوب نمی گردد. گزارش های متعدد و مستند ناظرین و بازرسین شورای نگهبان از سراسر کشور حاکی است در هیچ یک از شعب اخذ رأی، به دلیل عدم وجود تعرفه، رأی گیری تعطیل نشده است و در شعبه هایی که به دلیل استقبال گسترده ی مردم، با کمبود تعرفه مواجه و اخذ رأی برای دقایقی به تأخیر افتاد، بلافاصله نسبت به ارسال تعرفه و رفع نیاز اقدام گردید. این اتفاق در بسیاری از انتخابات گذشته نیز سابقه دارد. در خصوص میزان تعرفه‌های چاپ شده و مسائل مربوط به آن باید گفت: در پی وصول شکایت‌های نامزدهای محترم شورای نگهبان بازرسین ویژه ای به ستاد انتخابات کشور و چایخانه ی بانک ملی جمهوری اسلامی ایران (محل چاپ تعرفه های انتخابات اعزام نمود. بازرسین اعزامی پس از بررسی همه جانبه و اخد صورت جلسه های مختلف... اعلام نمودند وزارت کشور قبل از انتخابات اقدام به چاپ پنجاه و هشت میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار (۵۸۸۷۵۰۰) برگ تعرفه نموده است. همچنین در روز اخذ رأی ... نیز پس از هماهنگی با این شورا به منظور جلوگیری از کمبود احتمالی تعرفه و امکان توزیع مناسب آن در سراسر کشور، تعداد دو میلیون (۲۰۰۰۰۰۰) برگ تعرفه ی دیگر نیز به چاپ رسید. توضیح این نکته ضروری است که در تمامی انتخابات قبلی نیز به دلیل سیال بودن جمعیت رای دهنده در سطح کشور وزارت کشور اقدام به چاپ تعرفه به میزان قابل توجهی بیش از شمار واجدین شرایط می نمود. در این دوره نیز علاوه بر اتخاذ همین تدبیر، تعرفه های هر استان با کد خاص چاپ شد تا امکان جابه جایی تعرفه ها در بین استان ها وجود نداشته باشد. این امر هرچند که به سلامت و دقت انتخابات کمک نمود مع الوصف با عنایت به حضور گسترده ی مردم و نیاز بسیاری از حوزه‌های اخذ رأی به ارسال دوباره تعرفه، تبادل تعرفه بین استان‌ها را غیر ممکن ساخت. به همین دلیل تعرفه‌های چاپ شده در روز اخذ رأی بدون کد استان رسید (قابل ذکر است کل تعرفه‌های چاپ شده در قبل از انتخابات و روز اخذ رأی دارای شماره سریال می‌باشد).

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «نگهبان آرا» را در قطع پالتویی و 168 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir مراجعه کنند./826/ن601/ق

 

م/کتاب «نگهبان آرا» شرح اتفاقات انتخبات 88

ارسال نظرات