۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۵۸۰۵۳
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۱۲)

فقدان وحدت رویه؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکره «تبلیغ»

فقدان وحدت رویه؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکره «تبلیغ»
حجت الاسلام پناهیان نگاه جهادی، روحیه انقلابی و سرعت عمل را سه اصل مورد نیاز عرصه تبلیغ دانست و گفت: مسؤولان تبلیغی بدانند عدم اتحاد و نبود وحدت رویه آنها چه ضربه مهلکی وارد ساخته است.

حجت الاسلام احمد پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در زمینه آسیب شناسی عرصه تبلیغ اظهار کرد: شرط تحقق هدف بعثت اسلامی یعنی ایجاد حاکمیت نوین در عالم، متحد بودن با ولی حق است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام به وسیله تبلیغ معرفی شده و ادامه راه آن نیز به تبلیغ بستگی دارد، گفت: در صورت عدم اتحاد جریان ها، نهادها، ارگان ها و حتی مبلغان آتش به اختیار، در فهم، درک و ارائه مطالب، اصلی ترین پایه ایجاد و تقویت حاکمیت اسلامی متزلزل خواهد شد.

گرفتار روزمرگی شدن نهادهای فرهنگی و تبلیغی

وی برخی مراکز و جریان های تبلیغی را دچار روزمرگی دانست و تبیین کرد: برخی مسؤولان تمام توان خود را بر اداره مجموعه گذاشته اند؛ گرچه تشکیلات نیازمند نظم و سازماندهی است اما همه جریان های تبلیغی باید اولویت های مطرح شده از سوی امام(ره) را مد نظر قرار دهند که چنین کاری مصداق وحدت در حوزه تبلیغ به شمار رفته و مقصد و هدف را مشخص خواهد کرد؛ براساس این اهداف نیز باید مسؤولیت ها مشخص شوند، این مهم وظیفه مسؤولان امر تبلیغ است.

مسؤول هیأت محبین اهل بیت(ع) افزود: امروزه نهادها و سازمان های مختلف تبلیغی از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد، دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه علمیه در زمینه تبلیغ فعالیت می کنند و برخی ارگان ها و نهادهای مختلف انقلابی همانند نهاد رهبری در دانشگاه ها و نمایندگی ولی فقیه در نهادهای نظامی نیز بر اساس حوزه مأموریتی خود نهاد تبلیغی تعریف کرده اند در نتیجه جبهه پراکنده ای در عرصه تبلیغ مشاهده می شود.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر رصد کردن و بازخوردگیری فعالیت های فرهنگی اظهار کرد: نهادهای تبلیغی باید اثر فعالیت های خود را بررسی کنند و این اثر گذاری نیز در کنش و واکنش های اجتماعی مشخص می شود اما عدم هماهنگی میان مجموعه های بزرگ فرهنگی که در بسیاری از موارد نیز بودجه هنگفتی هزینه آنها می شود، اثر گذاری را کاهش می دهد.

مسؤول هیأت محبین اهل بیت(ع) با انتقاد از اکتفا کردن به برگزاری همایش ها پیش از موسم تبلیغی اظهارکرد: برگزارکردن جلسه ای پیش از موسم تبلیغی برای مبلغان، نشان دهنده عدم انتفاع جبهه انقلاب اسلامی از این ظرفیت است بلکه پس از اتمام موسم تبلیغی باید بازخوردگیری صورت گیرد اما چه زمانی ارگان ها در کنار یکدیگر فعالیت ها را رصد کرده اند؟

وی با بیان این که در نهادهای فرهنگی و تبلیغی تعریف مناسبی از اهداف مشاهده نمی شود، اظهار کرد: هر مجموعه ای بدون اطلاع از مجموعه دیگر، برای خود هدف و مخاطب خاصی معین کرده است.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: تاکنون مشاهده نکرده ایم مجموعه های فرهنگی در کنار یکدیگر، اولویت ها را بر اساس نظرات ولی مسلمین و نیاز اساسی جامعه تشخیص و وارد میدان شوند که این تشویش در میدان تبلیغ از دلایل حمله دشمنان به ولی فقیه، توانمندی اسلام برای اداره جامعه، همچنین مشاهده شدن برخی مسائل در زمینه حجاب است.

این خطیب کشوری اضافه کرد: با عمل کردن در حوزه تبلیغ به صورت جبهه ای منسجم و حاکم بودن نظام فرماندهی همچنین شناخت عمیق عرصه ها و به کارگیری نیروها در همان عرصه ها، می توان مؤثرتر از دشمن عمل کرد زیرا از پشتوانه هایی بسیار قوی برای حمله به دشمن برخوردار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که جبهه ای عمل نشود سازمان اوقاف به سازمان تبلیغات، سازمان تبلیغات به حوزه و حوزه علمیه به نهاد رهبری کمکی نخواهد کرد؛ به عنوان مثال در دروان دفاع مقدس تمام نیروها از یکدیگر پشتیبانی می کردند و مراقب بودند دشمن از روزنه ای وارد نشود، اما در جنگ تبلیغی این اتفاق رخ نداده و جریان سازی عمیق در حوزه تبلیغ اتفاق نیفتاده است.

ضرورت وجود نگاه جهادی و انقلابی در عرصه تبلیغ

وی نگاه جهادی در حوزه تبلیغ را ضروری دانست و گفت: در صورت جهادی بودن، به نظام فرماندهی معتقد خواهیم شد زیرا در نگاه جهادی، بدون نظم و تمرکز پیروزی محقق نخواهد شد؛ همچنین اگر به صورت انقلابی وارد حوزه تبلیغ نشویم فعالیت ها همچنان کم اثر خواهد بود.

حوزه تبلیغ نیازمند سرعت عمل است

استاد حوزه علمیه قم افزود: در وسط میدان مبارزه ای که دشمن به سرعت در حال حرکت است و در تشویش اذهان و منحرف کردن افکار جوانان، ما را در معرض خطرات خیلی جدی قرار داده، باید جهشی حرکت کرد یعنی علاوه بر نگاه انقلابی و جهادی، به سرعت عمل نیز نیاز است.

وی ادامه داد: جهشی و انقلابی حرکت کردن، نیازمند ایجاد تب آن در نهادها و ارگان ها است و چنین تبی ایجاد نمی شود مگر این که اعضا و مسؤولان به مؤثر بودن فعالیت های خود باور داشته باشند و معتقد باشند حوزه تبلیغ عرصه ای کاملا جهادی است و برای آن تدبیر بسنجند.

این خطیب کشوری با تصریح بر این که کرونا ضربه مهلکی به حوزه تبلیغ وارد ساخت، اظهار کرد: هیچ برنامه و حرکتی حتی فضای مجازی، جای تبلیغ چهره به چهره و اجتماعات را نخواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به تدوین دانشنامه مددکاری اسلامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بیش از دو سال پیش در زمینه تدوین دانشنامه مددکاری اسلامی نکاتی را مطرح کردند آیا امروزه تدوین شده است؟ آیا شبکه سازی و هم افزایی میان دستگاه های فرهنگی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، ایجاد شده است؟

مطالبه‌گری مبلغان از مسؤولان نهادهای تبلیغی

مسؤول هیأت محبین اهل بیت(ع) تبیین کرد: اگر مسؤولان در زمینه هماهنگی میان دستگاه های فرهنگی حرکت نکنند، دچار بلیه جبران ناپذیر خواهیم شد ضمن این که اگر بخواهد اتفاقی رخ دهد نیازمند مطالبه بدنه طلاب است.

وی افزود: به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب بارها بر فرزندآوری تآکید کرده اند اما اتفاقی در این زمینه رخ نداده است، آیا تبلیغ نمی توانست این موضوع را حل کند؟ به صورت قطع تبلیغ می توانست این مشکل را برطرف کند چنانچه در برخی فرق چنین کاری انجام شده است.

حجت الاسلام پناهیان با تصریح بر این که بدنه حوزه یعنی طلاب باید از مسؤولان نهادهای فرهنگی مطالبه گری داشته باشند، اظهار کرد: مسؤولان جریان های مختلف تبلیغی باید بدانند عدم اتحاد، انسجام و وحدت رویه آنها چه ضربه مهلکی وارد ساخته است.

وی اضافه کرد: تجربه نشان داده در صورت افزایش مطالبه و تبیین دقیق، مسؤولان وارد عمل می شوند زیرا افراد مسؤول انسان های ناشایستی نیستند اما افراد بالادستی، مطالبات رهبر معظم انقلاب را جدی نمی گیرد.

این خطیب کشوری افزود: به عبارت دیگر مقام بالاتر از دفتر تبلیغات یا سازمان تبلیغات، گزارش فعالیت هایی که در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب انجام داده اند را درخواست نمی کند در نتیجه بدنه طلاب اگر مطالبه کند، تغییر رویه خواهند داد چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز همیشه بر مطالبه گری پس از تبیین تأکید داشته اند که در حوزه تبلیغ نیز می تواند راهگشا باشد./1324/ت300/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات