۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۵۸۲۱۲
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۱۶)

وضعیت نگران کننده تبلیغ در دفتر تبلیغات با وجود بودجه‌های مناسب

وضعیت نگران کننده تبلیغ در دفتر تبلیغات با وجود بودجه‌های مناسب
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با ضروری دانستن ایجاد دانشگاه تبلیغ از سوی دفتر تبلیغات، از این‌که مهم‌ترین نهاد تبلیغی در حوزه به این موضوع مهم به عنوان امری در حاشیه نگاه می‌کند انتقاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تبلیغ را از رسالت‌های اصلی و مهم روحانیت دانست و ادامه داد: متولیان امر تبلیغ باید به روز عمل کرده و ترویج دین مبین اسلام را در اهم دستورات کار خود قرار دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از آغاز تشکیل، با برنامه یا بی برنامه، تبلیغ دین اسلام را انجام داده اما آن گونه که باید و شاید تبلیغ دینی به صورت نظام مند انجام نشده است.

وی اضافه کرد: البته تنوع ابزارهای تبلیغی و متولیان تبلیغی کاری صحیح، به جا و در برخی موارد همانند، ایجاد نهاد تبلیغی در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها یا نیروهای نظامی امری لازم است اما نباید موازی کاری شکل گیرد.

ضرورت هدف‌گذاری مشخص برای نهادهای تبلیغی

حجت الاسلام‌ والمسلمین سلیمانی در زمینه ورود سازمان‌ها و نهادهای مختلف به امر اعزام مبلغ اظهار کرد: اگر ورود سازمان‌ها و نهادهای مختلف به امر تبلیغ با پشتوانه فکری، برنامه و اهداف مختلف شکل گرفته باشد، کار خوبی است اما اگر بدون هدف گذاری، به دلیل در اختیار داشتن بودجه یا امکانات، وارد امر اعزام مبلغ می شوند، کار صحیحی نیست.

وی آسیب شناسی در امر تبلیغ را ضروری دانست و گفت: طراحی و هدف گذاری در امر تبلیغ ضروری است بنابراین سازمان بالادستی همه سازمان های فرهنگی و تبلیغی باید آسیب شناسی نسبت به عرصه تبلیغ انجام دهد.

دبیر تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید در زمینه وجود سازمان های متعدد فرهنگی و تبلیغی آسیب شناسی صورت گیرد که اصلا به وجود آنها نیاز است یا خیر؟ بدین صورت اگر سازمانی کاربردی غیر از تبلیغ دارد اما در زمینه تبلیغ ضعیف است نباید وارد تبلیغ شود و به کار اصلی خود بپردازد و در مقابل سازمانی که کاربرد تبلیغی آن موفق بوده اعزام مبلغ را به عهده گیرد.

 

وضعیت نگران کننده تبلیغ در دفتر تبلیغات با وجود برخورداری از بودجه‌های مناسب

 

پرداختن به کارهای حاشیه‌ای برای سازمانی تبلیغی چه لزومی دارد؟

وی ادامه داد: به چه دلیل سازمانی که چندین کار را انجام می دهد به تبلیغ نیز می پردازد آن هم در حاشیه؟ همچنین به چه دلیل سازمان دیگری که تبلیغ، رکن کاری آن به شمار می رود، در کنار تبلیغ کارهای دیگری نیز انجام می دهد؟

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با تأکید بر ایجاد سازمانی مستقل برای تبلیغ، گفت: باید سازمانی با برنامه و طراحی مشخص برای تبلیغ دین وجود داشته باشد که چنین سازمانی نیز نیازمند ابزارهای خاص اعم از مبلغان، نوشتار، رسانه و فضای مجازی است.

وی ادامه داد: امروزه متولی فضای مجازی و تبلیغ در فضای مجازی به دست کیست؟ آیا باید زیر مجموعه سازمان تبلیغات باشد یا دفتر تبلیغات یا سازمان مستقل؟ تبلیغات آماتور گونه ای از آغاز انقلاب تا کنون بوده است امروزه باید به روز رسانی شده و فضای مجازی را زیر مجموعه آن قرار دهیم تا از این ظرفیت به صورت بهتر استفاده شود.

پیشنهاد راه‌اندازی دانشکده تبلیغ ذیل دفتر تبلیغات

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با پیشنهاد راه اندازی دانشکده تبلیغ تصریح کرد: این موضوع که دفتر تبلیغات به فکر ایجاد چنین دانشکده ای نیفتاده را باید از خود آقایان دفتر پرسید؛ وضعیت تبلیغ در دفتر تبلیغات با هزینه هایی که می شود و بودجه ای که در اختیار دارند، واقعا جای تعجب دارد و باعث نگرانی انسان می شود! به چه دلیل تاکنون به چنین فکری نبوده اند؟ بنابراین باید هرچه زودتر فکری کنند و پاسخ گوی این مسأله باشند.

وی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی باید در خصوص مسائل فرهنگی و ساماندهی این عرصه هم فکری کند، اظهار داشت: شما به وضعیت فرهنگی شهر قم نگاه کنید، این وضعیت نشان دهنده هجمه فرهنگی همه جانبه دشمن است، رهبر معظم انقلاب مدام درباره هجمه و ناتوی فرهنگی هشدار دادند، به عقیده ما یکی از مراکز ثقل مبارزه و سنگر دفاعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، گرچه دفتر تبلیغات تا به امروز زحمات زیادی کشیده که قابل تقدیر هم هست، اما نه مورد قبول؛ باید طراحی ها و برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که هجمه‌ها را دفع کند؛ البته این ایراد به مراکز دیگر هم وارد است. به صورت کلی آنچه که ما مشاهده می کنیم از چهل سال گذشته تاکنون کارها به حالت یکنواختی شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی خاطرنشان کرد: تربیت و شناسایی نخبگان تبلیغی نیز مهم است و این که پس از جست‌وجو، فردی را به عنوان نخبه تبلیغی معرفی کنیم همانند این است که ماهی را از دریا بگیریم و بگوییم این ماهی خوب است؛ شاید چنین کاری نیز لازم باشد اما به چه دلیل نظام مند نیست و طرح ندارد؟

وی ادامه داد: به نظر می رسد بودجه دفتر تبلیغات برای فعالیت های کلان است اما این بودجه کلان صرف فعالیت های جزئی می شود؛ به چه دلیل این بودجه صرف دانشگاه تبلیغ نشود و ما دانشگاه تبلیغ نداشته باشیم؟ تاکید می کنم که متولیان امر تبلیغی و دفتر تبلیغات باید به این سؤال پاسخ دهند./1324/ت301/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
آفرین به حاج آقای سلیمانی، حرف دل طلبه ها رو زدن
1
0
امیری حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
ناگفته های بسیاری درباره دفتر تبلیغات دارم، اگر جرات انتشارش را دارید بهم پیام بدید تا براتون بفرستم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
از رویکرد نقادانه رسا در امور حوزوی سپاس فراوان داریم این مسیر را ادامه دهید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
خداوند این استاد بزرگوار را برای حوزه های علمیه حفظ فرماید.
1
0
رسول ملکیان اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
سلام
آسیب شناسی نهادهای دینی یکی ازامور مهم درکنارآسیب شنایی های دیگرمثل صنف روحانیت؛ محتوای دینی و غیره است.
دوم ما باید بین کارعلمی و تبلیغی و فرهنگی تفاوت قائل شویم.
سوم بنظر می رسد هرگونه کاری و فعالیتی غیراز فعالیت تبلیغی برای نهاد دفترتبلیغات اسلامی خروج از هدف اولیه تشکیل آن است.
چهارم بنظرمی رسد ایجاد پژوهشگاه و یادانشگاه تبلیغ هم اشتباه بزرگ بوده و خواهد بود. زیرا اینها فعالیت علمی است نه تبلیغی.
پنجم: خلاصه حرف تخصصی من این است تهیه محتوای تبلیغی و مهندسی تبلیغ بزرگترین رسالت این نهاد اسلامی و انقلابی است.
ارتباط باسایرنهاد چگونه گی و سطح ارتباط و غیره دراین عرصه مهم است مثل ارتباط با حوزه علیمه ؛ سازمان تبلیغات اسلامی ؛ اوقاف وامور خیریه و غیره
0
0