۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۵۸۳۰۴

تشدید اختلافات انجمن وکلای مسلمان اوگاندا با مفتی این کشور

تشدید اختلافات انجمن وکلای مسلمان اوگاندا با مفتی این کشور
انجمن وکلای مسلمانان اوگاندا مفتی ملی این کشور را متهم می کند که مجتمع و مصلی آن را تصرف عدوانی نموده و امکانات آن را به دو سرمایه دار اجاره داده است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، روزنامه دولتی نیوویژن اوگاندا صفحه اخبار اسلامی خود را به انتشار گزارشی هایی از دعوای میان شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی و انجمن وکلای مسلمان اوگاندا به ترتیب تحت عناوین "انجمن وکلای مسلمان اوگاندا از شیخ شعبان رمضان موباجه خواست تا از مقام مفتی بودن استعفا دهد" و  "شیخ  شعبان رمضان موباجه مفتی اوگاندا  از فروش مزارع مناطق سِمبابوله  دفاع کرد" اختصاص داد.

بر اساس گزارش روزنامه دولتی نیوویژن، انجمن وکلای مسلمان اوگاندا از شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی و رسمی این کشور خواست که به خاطر اتهامات وارده در خصوص فروش غیر قانونی املاک وقفی  و سوء مدیریت در امور مسلمانان از مقام خود کناره گیری کند.

آقای عبد الحکیم لوبِگا رییس انجمن وکلای مسلمان اوگاندا در گفتگو با رسانه های این کشور بیان داشت: انجمن وکلا از مفتی ملی این کشور خواسته است که تا قبل از اینکه موضوع به دادگاه کشیده شود، سرنوشت اموال و املاک به فروش رفته مسلمانان این کشور را مشخص کرده و آنگاه از مقام خود استعفا دهد.

این انجمن که سابقه مخالفت با شورای عالی مسلمانان اوگاندا دارد، شیخ شعبان موباجه را متهم می کند که ضمن فروش نا مشروع املاک وقفی مسلمانان این کشور سیاست های تفرقه انگیز در پیش گرفته است.

بر اساس اتهامات وارده دو مایل مربع از زمین های منطقه سِمبابوله و دو مایل مربع از مزارع مناطق بولولی و کیتانته اوگاندا از جمله املاک وقفی هستند توسط مفتی اوگاندا به اشخاص ثروتمند فروخته شده است.  

آقای لوبِگا رییس انجمن وکلای مسلمان اوگاندا در بخشی از مصاحبه خبری خود با رسانه های این کشور ، اخطار داد که "ما به شیخ موباجه و مدیران همراه او تذکر می دهیم که از عواقب آنچه را که انجام می دهند نمی توانند جان سالم به در ببرند. ما قبلا تحقیقات لازم را انجام داده ایم. اگر او از مقام خود کناره گیری نکند ما از طریق مراجع قضائی غیر دولتی علیه مفتی اقدام خواهیم کرد."  

در سال 2008 دادگاه اوگاندا شیخ شعبان رمضان موباجه را از اتهام کلاهبرداری در خصوص سوء استفاده مالی از مجتمع تجاری کامپالا که یک مصلی در آن واقع شده است تبرئه کرد. یک سالن بزرگی در مجتمع تجاری خیابان ویلیام کامپالا به نمازخانه اختصاص دارد که از آن به   " مسجد خیابان ویلیام کامپالا" یاد می شود. انجمن وکلای مسلمانان اوگاندا مفتی ملی این کشور را متهم می کند که آن مجتمع و مصلی آن را تصرف عدوانی نموده و امکانات آن را به دو سرمایه دار اجاره داده و بعدا به آقای داراکه لوبِگا فروخته است.

آقای یووِری موسِوِنی رییس جمهور اوگاندا با حمایت از مفتی ملی در دادگاه  او را از اتهام کلاهبرداری در معامله در امکانات مسجد خیابان ویلیام کامپالا تبرئه کرد.

آقای لوبِگا در بخشی از سخنان مطبوعاتی خود گفت: ما در حال از دست دادن اعتماد خود از رهبری فعلی و سایر اعضای شورای عالی مسلمانان اوگاندا تحت رهبری شیخ موباجه هستیم. زیرا آن ها با جامعه مسلمانان این کشور صادقانه برخورد نکرده و  موجب محروم ماندن جامعه اسلامی از حقوق خود شده اند.

وی در بخشی از سخنان رسانه ای خود گفت در صورتی که تصرف مجتمع تجاری مصلی خیابان ویلیام با اعمال زور و بدون شفافیت و حسابرسی صورت گرفته باشد آقای رمضان موگالو دبیر کل شورای عالی مسلمانان اوگاندا و شیخ عبدالقادر بالونده رییس اجرائی شورای فوق الذکر نیز به خاطر دریافت پنجاه درصد از اجاره باید تاکنون دستگیر می شده اند.

رییس انجمن وکلا مسلمان اوگاندا همچنین تاکید کرده است که نهادهای امنیتی این کشور با حمایت از  اقدامات مفتی و شورای فوق الذکر تعداد زیادی از معترضان را دستگیر کرده اند.

وی گفت به دنبال یورش های اخیر نیروهای امنیتی به یک اردوگاه آموزشی که در املاک وقفی در منطقه ام پیجی اوگاندا برگزار شده بود تعداد زیادی زنان و جوانان مسلمان دستگیر شدند.  

رییس انجمن وکلا مسلمان با بیان اینکه این گونه حرکت ها به مرحله خطرناکی رسیده است از دولت خواست در اسرع وقت به حل و فصل مشکلات ایجاد شده توسط مفتی و اعضای شورای عالی مسلمانان اوگاندا بپردازد.  

فروش زمین های وقفی بایر، واگذاری مزارع بزرگ کشاورزی و دامداری مسلمانان به افراد سرمایه دار بدون شفافیت پاسخگوئی و حساب رسی، گرایش های قبیله ای در مدیریت شورای عالی مسلمانان اوگاندا ، تعلق مدیران سطح بالای شورای به یک منطقه از اوگاندا بویژه شیخ سه مام بو قائم مقام و ... از جمله اتهام هایی هستند که مخالفین مفتی ملی از جمله انجمن وکلای مسلمان وارد می نمایند.

 دفاع مفتی ملی از فروش زمین های بایر مناطق سِمبابوله

در مقابل شورای عالی مسلمانان اوگاندا به ریاست شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی اوگاندا می گویندکه اجاره دادن مزارع  و زمین های وقفی منطقه که عمدتا بایر و غیر قابل کشت می باشند به کشاورزان مستعد موجب اشتعال، رشد اقتصادی مردم منطقه و رونق طرح های اقتصادی شده و مسلمانان این کشور از این طریق به رشد اقتصادی دست می یابند.

مفتی ملی اوگاندا طی انجام مصاحبه ای با روز نامه دولتی نیوویژن جمعه بیست و هفت تیر ماه در دفاع از اقدامات خود گفت فروش زمین های بایر به منظور درآمد زائی برای هزینه های زیاد شورای عالی مسلمانان از جمله ساخت چندین بنای درآمد زا در کامپالا و رسیدن به مرحله خودکفائی اقتصادی و معیشتی برای مسلمانان این کشور صورت گرفته است.

مفتی ملی اوگاندا در دفاع از اتهامات وارده به روزنامه نیویژن گفت حقوق و مزایای قاضی های شرعی در شهرستان ها از طریق درآمدهای حاصله از فروش و اجاره زمین ها و  مزارع بایر پرداخت می شود.

شیخ شعبان رمضان موباجه در پاسخ به اتهامات وارده گفت شورای عالی برای انجام امور مسلمانان به به پروژه های درآمدزائی و منابع مالی نیاز دارد.

دبیر کل شورای عالی مسلمانان اوگاندا آقای رمضان موگالو به حمله به اظهارات رئیس انجمن وکلای مسلمان این کشور گفت آن انجمن تلاش کرده است با کلی گوئی و بدون ارائه توصیه هائی برای حل مساله تنها یک عالم دینی را که مردم را به سوی خدا دعوت می کند متهم نموده است.

برخی از  مقامات وابسته به مفتی دوم و غیر رسمی در مسجد کیبولی همواره سخنرانی های خود شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی رسمی را به فروش و اجاره مزارع بزرگ وقفی خودسرانه و بدون مشورت با سایر مقامات مسلمان این کشور متهم می نمایند.

چندین سال پیش نیز مفتی رسمی، به اتهام اجاره دادن زمین های وقفی مسلمین در استان سِمبابوله دادگاهی شد لیکن گفته می شود که با دخالت دولت تبرئه گردید. منتقدین بر این باور هستند که اجاره و فروش مزارع بزرگ وقفی موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان نیز می شود.

عیدی امین رییس جمهور سابق اوگاندا در زمان ریاست جمهوری خود به منظور بهبودی وضعیت معیشتی مردم مزارع و املاک بسیار وسیع مناطق سِمبابوله اوگاندا را به مسلمانان این کشور بخشیده بود.

نقش دست های نامرئی دشمنان، سلفی ها، وهابی ها و ... در تشدید اختلافات بین طرفداران دو مفتی ضمن فراهم نمودن زمینه برای آینده ای خطرناک تا به آنجا می رسد که برخی از مسلمانان اوگاندا به علت بروز این مشکلات حتی زکات خود را به شورای عالی مسلمانان اوگاندا پرداخت نمی نمایند.

شورای عالی مسلمانان اوگاندا به عنوان چتر حمایتی برای ایجاد وحدت بین کلیه مسلمانان این کشور تشکیل شده است. اما در عمل این شورای تاکنون در انجام این ماموریت موفق نبوده بلکه در بسیاری از مواقع خود عامل اختلاف و ایجاد جناح های مختلف بین مسلمانان بوده است.

در دسامبر سال 2000 شیخ شعبان موباجه به عنوان مفتی ملی اوگاندا انتخاب شد و تا امروز مسئولیت امور مسلمانان این کشور را به عهده د ارد . با این همه ایشان از سال 2006 تاکنون به اتهام مشارکت در فروش ملاک و اموال وقفی متعلق به مسلمانان تحت حملات و اتهامات طرفداران مفتی غیر رسمی قرار داشته است . هر چند دادگاه عالی کامپالا وی را از این اتهام تبرئه نموده است.

جناح مخالف شیخ شعبان رمضان موباجه معروف به تشکیلات مسجد کیبولی می گویند در صورت استعفا و یا بازنشستگی وی باید تمامی اموالی را که در مدت مسئولیت خود تصاحب نموده به مسلمانان برگرداند.

قوانین شورای عالی مسلمانان اوگاندا به مفتی که عالی ترین مقام دینی می باشد اجازه می دهد تا سن هفتاد سالگی در این سمت باقی بماند. موباجه در حال حاضر شصت و پنج ساله بوده  و در حالی که از حمایت آقای موسوینی رئیس جمهور نیز برخوردار است  می تواند تا پنج سال دیگر در مقام مفتی رسمی باقی بماند . با این همه در صورتیکه از مفتی رفتاری دور از شان و ناشایست صادر گردد از مقام خود عزل خواهد شد .

بر اساس قوانین شورای عالی مسلمانان اوگاندا مفتی منتخب شورای مساجد دارای اختیارات تام اجرایی برای انجام امور مذهبی و مدیریت بلامنازع امور اداری و مالی را دارا می باشد. بنابراین از سال 2006 تاکنون هر دو جناح مسلمانان در خصوص مدیریت مساجد سراسر کشور مشاجره داشته و نگرانی هایی را نیز پدید آورده است.

علی رغم آمار دولتی، شواهد و قرائن حاکی از آن است بیش از  چهل درصد جمعیت چهل میلیونی اوگاندا مسلمان بوده و حدود هفت هزار مسجد در این کشور وجود دارد.

ارسال نظرات