۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۶۵۸۳۱۳
معرفی کتاب؛

کتاب در محضر بهجت

کتاب در محضر بهجت
مراد از استاد و راهنمای اخلاقی، انسان وارسته ای است که صلاحیت تقوایی، مهارت و تخصص در اخلاق اسلامی و تدبیر استادی داشته و دستورهای اخلاقی اسلام را به شایستگی تبیین کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراد از «استاد و راهنمای اخلاقی» انسان وارسته ای است که در عمل به شریعت و دریافتهای دینی و معنوی توانا باشد و صلاحیت تقوایی، مهارت و تخصص در اخلاق اسلامی و تدبیر استادی داشته باشد تا جوینده کمال را در تهذیب نفس عمل به تمامی شریعت شناخت صواب از خطا و حرکت به سوی رضای الهی یاری دهد و راهنما گردد و دستورهای اخلاقی اسلام را به شایستگی تبیین کند و هرگونه ابهام و پرسشی را روشن سازد. سیر عملی انبیا و اولیای الهی نیز نشانگر لزوم استاد و راهنمای اخلاقی است چنانکه بدون استثنا پیامبران و امامان معصوم «ع » یکی پس از دیگری رسالت انسان سازی و تهذیب نفس را بر عهده داشته و در این رسالت محور بوده اند؛ از این روی نخستین و تواناترین استادانی که به ابلاغ و تبیین دستورات اخلاقی پرداخته و آن را جزء رسالت خود دانسته اند پیامبران خدا و سفرای الهی بودند چنانکه در جای جای کتاب‌های آسمانی رسالت انبیاء تزکیه تعلیم انذار و تبشیر شمرده می شود و این استادان الهی بر لیاقت و کوشش‌هایشان تایید و تحسین می شوند.

انتشارات مؤسسه فرهنگی سما کتاب در محضر بهجت نوشته حجت الاسلام محمد حسین رخشاد را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب در محضر بهجت دارای ترتیب و فصل بندی مشخصی نیست. نویسنده در این کتاب حکایات، نکته‌ها و درس‌های اخلاقی را در 600 مورد انتخاب کرده و به ترتیب به آنها پرداخته شده است.

ویژگی‌های اثر

1. دربرداشتن درس‌های اخلاقی از یکی ار برجسته ترین اساتید اخلاق و عرفان، مرحوم حضرت آیت الله بهجت؛

2. جمع آوری نکات و پندهای زیبا و خواندنی در یک مجلد؛

3. مختصرگویی و پرهیز از طولانی کردن مطالب؛

4. دربرداشتن کشکولی از فضیلت های مختلف اخلاقی، علمی، فقهی، تفسیری، گوشه‌هایی از سیره حضرات معصومین و شرح حال علمای ربانی.

جمع بندی

کتاب در محضر بهجت کتابی خوب و خواندنی از یکی از استادان بزرگ اخلاقی است. اگرچه این کتاب فقط منتخبی از نکات و حکایات و درس‌های اخلاق است نه همه مطالب این استاد ولی نکات و مسائل بسیار مفیدی در این کتاب بیان و تدوین شده است. باید دقت داشت عناوین انتخابی در این کتاب عناوین استفاده شده توسط نویسنده است و نه مرحوم آیت الله بهجت.

برشی از کتاب

در صفحات7 و 8 درباره افعال مضطر و غیرمضطر این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

ما همین اندازه می دانیم که خداوند امر فرموده و نهی کرده و ما در فعل و ترک مضطر نیستیم و بین افعال مضطر و غیرمضطر فاصله است؛ همین مصحح عقوبت است. و نیز بالوجدان ثابت است که خود را در مورد تکلیف، فاعل ما یشا و مختار و خالق فعل می دانیم، حال این که همگی مخلوق خداست و اختیار بنده نیز بر فرض ابقای خداست و باید خدا او را باقی بدارد تا فعل را عن اراده و اختیار انجام دهد. و انسان فاعل ما به است نه فاعل ما منه ولی خیال می کند که فاعل ما منه است و اینکه فعل از او صادر می شود، و حال این که نمی داند چه قدر طول می کشد و یا به آخر می رسد یا نه و یا موفق به انجام کار تا به آخر می شود یا نه؛ با اینکه از اول قصد انجام فعل تا آخر آن را دارد. مرد سیاه پوستی در بغداد نوکر آقایی بود، به نجف نزد اساتید اخلاق آن جا رفت. وقتی برگشت یا وقتی که شخصی او را ملاقات کرد، به او گفت: از آقایان نجف چه دیدی و آنها چه داشتند که ما را ترک کردی؟ گفت: در میان آنها کسانی هستند که اگر عقرب را روی دستشان بگذاری، آنها را نمی گزد. گفت اگر در دست تو بگذاریم اثر نمی کند؟ گفت: شاید. آن گاه دستور داد عقرب هفت دنده ی قهوه ای یا سیاهی را آوردند و روی دست نوکر سیاه گذاشتند، عقرب مکرر روی دست او بالا و پایین رفت و آمد، و هیچ در او اثر نکرد. کرامات انسان از اینها بالاتر است.

انتشارات مؤسسه فرهنگی سما کتاب «در محضر بهجت» را در قطع رقعی و 276 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مؤسسه فرهنگی سما به آدرس: تهران، ولنجک، انتهای بلوار دانشجو، خیابان البرز یکم ،معاونت آموزش های عمومی و مهارتی تلفن: 22174327-021  الی 30مراجعه کنند./826/ن602/ب1

م/ کتاب در محضر بهجت

ارسال نظرات