۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۶۵۸۴۸۴

انتشار دائرۀ المعارف برگزاری حج و عمره در اندونزی

انتشار دائرۀ المعارف برگزاری حج و عمره در اندونزی
درک بهتر و افزودن بینش های مربوط به برگزاری حج و عمره، در اثری با عنوان «دائرۀ المعارف برگزاری حج و عمره» ارائه شده است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، برگزاری عبادت حج پیچیده و سیستمی است که حتی اگر هر ساله برگزار شود، بازهم مشکلات و چالش های خاص خود را داراست. بنابراین، تصور اینکه برگزاری حج در هر ساله یک اقدام ساده ای است، بسیار غلط است.

می توان گفت، این رویداد بزرگ و عظیم که در یک مکان و زمان برگزار می شود، نسبتاً بی نظیر است. شرکت کنندگان از پیشینه های مختلف ملیتی یا کشوری از سراسر جهان می آیند. خود زائران اندونزیایی هر سال متفاوت هستند و یکسان نیستند.

برای درک بهتر و افزودن بینش های مربوط به برگزاری حج و عمره، اکنون اثری با عنوان دائرۀ المعارف برگزاری حج و عمره ارائه شده است. این کتاب توسط پروفسور دکتر حاج نزار علی و دکتر حاج علی رحمت نوشته شده است. هر دوی این نویسندگان از برگزاری حج و عمره بسیار آگاه هستند، زیرا در این زمینه تجربه دارند. پروفسور دکتر حاج نزار علی در حال حاضر حتی به عنوان مدیرکل برگزاری حج و عمره نیز فعالیت می کند. در حالی که دکتر علی رحمت قبل از خدمت به عنوان رئیس دفتر برنامه ریزی، یک بار این وظیفه را به عنوان یک مقام در اداره کل برگزاری حج و عمره به عهده داشت.

این کتاب به عنوان کوششی برای درک سیستم و مدیریت برگزاری حج و همچنین به منظور کاهش مشکلات در سرویس حج نوشته شده است. مقامات مرتبط باید واقعاً در دوره آموزشی، خدمات و حمایت از زائران، برداشت یکسانی از معانی و اصطلاحات مختلف داشته باشند.

حضور این کتاب توسط فخرول رازی، وزیر دین اندونی قدردانی شد. وزیر دین در مقدمه این کتاب گفته است: دائرۀ المعارف برگزاری حج و عمره برای ایجاد امید تولید شده است تا به یکی از مواد و راه حل ها و مرجع برای درک مشکلات برگزاری حج و عمره تبدیل شود. درک یکسانی در اصطلاحات می تواند تشخیص و حل مسئله (شناسایی مسئله و حل مسئله) در مدیریت حج و عمره از اندونزی تا به عربستان سعودی پیدا شود.

این دائره المعارف مدیریت حج و عمره در 840 صفحه نوشته شده است. این کتاب در نوامبر 2019 برای اولین بار توسط اداره کل حج و عمره وزارت دین منتشر شده است.                                              

آثار دائره المعارف ویژه حج و عمره هنوز بسیار نادر است. امید است حضور این دائره المعارف گنجینه های بینش اسلامی بویژه در برگزاری حج و عمره را افزایش دهد. در این کتاب، بیش از 642 کلمه یا اصطلاح که

به ترتیب حروف الفبا از A تا Z تنظیم شده اند. اصطلاحات مختلفی اعم از عبادات محض، اصطلاحات فنی برگزاری حج و عمره، اصطلاحات بهداشتی، تا اصطلاحات فنی پروازی وجود دارد.

به عنوان مثال، در این دانشنامه اصطلاحاتی مانند احرام، افراد، منطقه کاری، زمان مسدود کردن (Blocking Time)، واحد مدیریت مالی حج، حرارت سکته مغزی (Heat Stroke)، خدمه کابین (Cabin Crews) و غیره آمده است. اصطلاحات نوشته شده بر اساس توسعه برگزای آخرین زیارت حج و عمره بسیار به روز شده است.

نکته جالب توجه دیگر در مورد این دائره المعارف این است که برخی از اصطلاحات تاریخی حج را از زمان قدیم تا به امروز توضیح داده است. به عنوان مثال، این دائره المعارف اصطلاح بكه، محل قرارگیری مسجد الحرام، جبل ابی قبیس، مدینه الحجاج و غیره را بیان می کند.

ترتیب دانشنامه برگزاری حج و عمره، از جمله به ترتیب حروف الفبا، کتابشناسی، فهرست و منابع نسبتاً کامل است. علی ای حال، این اثر تاریخی ارزش خواندن دارد.

نویسنده: رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی 

ارسال نظرات