۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۵۸۴۹۰
یکی از اندیشمندان مسلمان اندونزی:

شرط اصلی پیشرفت تمدن اسلامی، علم و فناوری است

شرط اصلی پیشرفت تمدن اسلامی، علم و فناوری است
یکی از اندیشمندان مسلمان اندونزی خاطرنشان کرد: علم در زمینه های مختلفی که با تکنولوژی افزوده می شود، باید در قالب نوآوری هایی مطرح شود که به نفع بشریت باشد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، «ازیومردی عزرا»، از اندیشمندان مسلمان اندونزی در وبینار ملی «ساخت تمدن اسلامی مبتنی بر مساجد» با بیان اینکه یکی از پیش نیازهای ایجاد تمدن، حضور دانش است، تصریح کرد: انسجام مسلمانان می تواند به ساخت تمدن اسلامی در اندونزی کمک کند.

وی افزود: شرط اصلی پیشرفت تمدن، علم است. برای دوره فعلی باید به علم و فناوری افزوده شود. در این دوره مدرن، علم به تنهایی کافی نیست. علم در زمینه های مختلفی که با تکنولوژی افزوده می شود، باید در قالب نوآوری هایی مطرح شود که به نفع بشریت باشد.

عزرا در وبینار که توسط مدیریت مسجد استقلال جاکارتا برگزار شد، گفت که اندونزی در حال حاضر نمونه های بسیاری دارد که چگونه حضور علم و فناوری در قالب نوآوری در جامعه مسلمانان ظهور کرده است.

این کار توسط مسجد سلمان در انستیتو مهندسی باندونگ (دانشگاه فناوری باندونگ) انجام شده است که مدتی پیش پمپ هوا یا تهویه هوا تولید کرد. ساخت این دستگاه به طور مشترک بین دانشگاهیان این دانشگاه و مؤسسه مدیریت مسجد سلمان و دانشگاه پادجاجاران باندونگ انجام شد.  اینگونه است که دانش و فناوری، نوآوری های مفیدی را در پیشرفت تمدن ایجاد می کند.

وی افزود: یکی دیگر از ملزومات در توسعه تمدن حضور پیشرفت اقتصادی مردم است. در اندونزی، این هنوز یک چالش است. بیش از 75 درصد دارایی ها در اندونزی توسط 5 درصد ثروتمندترین مردم کشور کنترل می شود. در عین حال، جمعیت مسلمان رو به رشدی وجود دارد که بسیار زیاد است. این طبقه متوسط ​​با توانایی های اقتصادی موجود، توانسته است در 30 سال گذشته سهم بسزایی در پیشرفت سازمان ها و نهادهای اسلامی داشته باشد. این امر با ظهور مساجد بزرگ و خوب در مناطق مختلف کشور اثبات شده است.

این اندیشمند اندونزی با بیان اینکه اسلام با رویکرد اعتدال یا میانه رویی نباید جا بماند، اظهار کرد: شرط بعدی برای تحقق تمدن مسلمانان، وجود یک سیستم عادلانه سیاسی است. اندونزی با بیشترین تعداد مسلمان باید احساس سپاسگزاری کند. رهبری در این کشور همیشه نزدیک به اسلام و مسلمانان مورد توجه بوده است. به عنوان مثال، در دوره سوهارتو، آموزش در مناطق دور افتاده مورد توجه قرار گرفت، از جمله ظهور پروژه مدارس به حکم ریاست جمهوری بود.

وی اظهار داشت، منافع توسعه، اعم از اقتصادی، اجتماعی و غیره به مسلمانان بر می گردد. علاوه بر این، مسلمانان اکثریت جمعیت اندونزی را تشکیل می دهند. مسؤولیت مسلمانان در حفظ و مراقبت اسلام با قدرت اسلامی میانه رویی است. اگر از خط خارج شوند، اندونزی می تواند به درگیری و خشونت دچار شود. این اتفاق در خاورمیانه و آسیای جنوبی بسیار رخ می دهد.

ازیومردی عزرا خواستار ترویج اسلام معتدل در مساجد شد و تصریح کرد: نباید مساجد به محلی برای ایجاد تفرقه بین مردم تبدیل شود. مسجد می تواند مکانی برای آموزش مفاهیم سیاسی اسلامی باشد که توسط علمای دین توسعه یابد.

نویسنده: رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی

ارسال نظرات