۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۵۸۵۰۰
وزیر امور خارجه اندونزی رِتنو:

سکوت در مورد فلسطین به معنای توافق با اسرائیل است

سکوت در مورد فلسطین به معنای توافق با اسرائیل است
رِتنو، بر تعهد اندونزی در حمایت از استقلال فلسطین تأکید کرد و اظهار داشت: اندونزی هر گونه طرح الحاقی را محکوم می کند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، رِتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، طرح الحاق کرانه باختری فلسطین از سوی اسرائیل را محکوم کرد و افزود: همه کشورها باید نسبت به این سیاست سختگیر باشند، زیرا این امر توافق های مختلف و قوانین بین المللی را نقض کرده است.

رِتنو در وبیناری که از سوی مجلس علمای اندونزی برگزار شد، اظهار داشت: وحدت برای حمایت از فلسطین باید قوی باشد. جهان برای تحقق راه حل دو کشور باید متحد شود. این الحاق ما را از حل مسأله فلسطین باز می گرداند، زیرا این عمل به پارامترهای مختلف و توافق های بین المللی که در قطعنامه های مختلف سازمان ملل توافق شده اند، آسیب می رساند.

سپس رِتنو تأکید کرد که همبستگی جهانی نباید جزئی و پراکنده باشد. در حال حاضر پرونده الحاق به دلیل شیوع کوید-19 در اسرائیل، متوقف شده است، ولی با این حال، پس از پایان این بیماری، این امکان وجود دارد که تلاش استعماری ادامه یابد.

این فارغ التحصیل دانشگاه گادجامادا (UGM) اضافه کرد، نقشه الحاق اسرائیل وجود فلسطینی ها را تهدید می کند. اگرچه الحاق رسمی انجام نمی شود، این برنامه ضرورتاً از برنامه اسرائیل از بین نمی رود. من مطمئن هستم که این تاخیر به دلیل فشارهای بین المللی بر اسرائیل است.

سکوت نسبت به اقدامات اسرائیل به معنای توافق الحاق است

وزیر امور خارجه رتنو در این وبینار که با حضور بیش از 300 شركت كننده از كشورهای مختلف برگزار شده بود گفت: کشورهایی که كه الحاق اسرائیل را رد كرده اند، باید موضع گیری کنند. یک کشور ساکت به معنای موافقت با نقض قوانین بین المللی است که توسط اسرائیل مرتکب شده است.

رِتنو گفت، اگر فلسطین تحت کنترل اسرائیل شده باشد، فلسطین دیگر حاکمیت ندارد. حتی بدون الحاق رسمی، فلسطین الحاق واقعی را تجربه کرده است. اگر ساکت بمانیم، به نظر می رسد که از نظر جامعه جهانی توجیه شده است. و این به نمونه ای از یک کشور قدرتمند تبدیل می شود که می خواهد کشورهای دیگر را در آینده الحاق کند.

اندونزی کاملاً از فلسطین حمایت می کند              

رِتنو بر تعهد اندونزی در حمایت از استقلال فلسطین تأکید کرد و اظهار داشت: هنگامی که اسرائیل می خواهد کرانه باختری را ضمیمه کند، اندونزی جزو اولین کشورهایی خواهد بود که صریحاً چنین عملی را رد کند.

اندونزی، به گفته رِتنو، بلافاصله نامه ای را به سازمان های تحت نظارت سازمان ملل، سازمان همکاری های اسلامی، اتحادیه عرب، G77 و بسیاری دیگر ارسال کرد. هدف این است که حمایت جمع شود که هیچ یک از کشورهای دیگر از اقدامات اسرائیل پشتیبانی نکنند.

در پایان گفت: می خواهم بیانیه سوکارنو را نقل کنم. تا زمانی که استقلال مردم فلسطین به فلسطینی ها واگذار نشده است، مردم اندونزی همچنان علیه اشغال اسرائیل می ایستند. فلسطین در هر نفس دیپلماسی اندونزی قرار دارد و فلسطین همچنان در قلب مردم و ملت اندونزی خواهد بود.

نویسنده: رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی

ارسال نظرات