۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۸۶۲۳
استاد حوزه علمیه:

اخلاق نیکو از ویژگی‌های واجب برای طلاب است

اخلاق نیکو از ویژگی‌های واجب برای طلاب است
مصطفوی معاشرت و تعامل با دیگران را لازمه شکوفایی عقل بیان کرد و داشتن اخلاق نیکو را از ویژگی‌های واجب برای طلاب به خصوص خواهران طلبه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکار خانم فاضله، مصطفوی استاد حوزه علمیه، امروز ظهر به‌صورت مجازی برای طلاب مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن مجتبی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مقصود از معاشرت دوستی و تعامل داشتن با دیگران است.

وی بابیان اینکه انسان موجودی اجتماعی و پویا است، ادامه داد: آدمی برای رفع نیازهای مادی و معنوی خویش همواره نیازمند ارتباط‌گیری و تعامل با دیگر انسان‌ها است و نمی‌تواند به‌تنهایی توانمندی‌های خویش را در جهت انجام وظایف فردی و اجتماعی توسعه دهد.

مصطفوی بابیان اینکه انسان در میان اجتماع می‌تواند به رشد و کمال برسد، عنوان کرد: کسی که از نعمت دوستی و معاشرت باهم نوع خود محروم است در غربت و تنهایی به سر می‌برد و نمی‌تواند به خود وجودی خویش آگاهی یابد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنابراین انسان در اجتماع است که می‌تواند به رشد و شکوفایی عقلی دست یابد و خود را بشناسد؛ انزواطلبی و عزلت‌نشینی نشاط و شادابی انسان را نابود می‌کند برای همین در روایات دوستی و ارتباط با دیگران را عامل زیادی عقل می‌داند.

وی با استناد به روایات، عنوان کرد: در روایات نقل‌شده کسانی می‌توانند بهترین دوست انسان به شمار آیند که محرم اسرار بوده و در تفکر و امر دین‌داری آدمی را یاری کنند؛ انسان در امر دوست‌یابی باید کسانی را انتخاب کند که لطف و رحمت الهی شامل حال آنان باشد و از کسانی نباشند که مورد غضب پروردگار عالمیان باشند.

مصطفوی با تأکید بر اینکه دوستی با بندگان صالح الهی بالاترین نعمت است، اظهار داشت: ترک دوستی با افراد ناصالح سبب دور شدن انسان از خشم و غضب الهی می‌شود. هم‌نشینی با افراد ناصالح سبب می‌شود آدمی نسبت به انسان‌های صالح بدبین شود.

استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی مبنی بر اینکه انسان‌ها با دوستانشان شناخته می‌شوند، گفت: معاشرت و تعامل با انسان‌های ناشایست بذر رذالت اخلاقی را در نهاد انسان پرورش و باعث قساوت قلب می‌شود؛ حسن اخلاق در معاشرت لازم و ضروری است.

وی افزود: حقیقت ادب و تربیت آن است که انسان خصلت‌های نیک داشته باشد و از رذایل اخلاقی تهی شود؛ مؤمن بر اساس رفتار نیکویی که دارد محبوب مردم می‌شود و خدا را در دیدگاه مردم زیبا جلوه می‌دهد.

مصطفوی دانش و اخلاق نیکو را از ویژگی‌های واجب برای طلاب بخصوص خواهران طلبه بیان و خاطرنشان کرد: طلاب خواهر باید حسن ظن به دین را در اذهان عمومی بازسازی کنند و آینه زن مسلمان شیعه باشند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات