۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۵۸۶۵۵
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد؛

نقش رویکردهای صحیح پژوهشی در کاربردی شدن پژوهش‌ها

نقش رویکردهای صحیح پژوهشی در کاربردی شدن پژوهش‌ها
حجت‌الاسلام ایراندوست گفت: اگر پژوهشگر رویکرد صحیح نداشته باشد و صرفاً بر اساس یک مسأله ذهنی پژوهش کند نتیجه اثر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام محمدحسین ایراندوست عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه تحقیق و پژوهش یک فرآیند زمان‌بر است و نیاز به صبر پژوهشگر دارد، عنوان کرد: عامل اصلی موفقیت یک پژوهش نوع رویکرد پژوهشگر است.

حجت‌الاسلام ایراندوست دانش زمینه ای مناسب برخورد با مسأله مورد نیاز مردم و به کارگیری یک روش علمی و پژوهشی را لازمه رویکرد مناسب برای انجام پژوهش دانست و گفت: اگر پژوهشگر رویکرد صحیح نداشته باشد و صرفاً بر اساس یک مسأله ذهنی پژوهش کند نتیجه اثر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی هدایت رویکردهای پژوهشی طلاب را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: برای تحقق این امر باید پژوهش‌ها حوزه علمیه مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا مسأله محور بودن و اولویت هر یک آن ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه کاربردی بودن پژوهش در هر علم معنای خاص خودش را دارد، اظهار داشت: معنای کاربردی بودن پژوهش در علوم تجربی و اسلامی متفاوت است و پژوهش های علوم تجربی صرفا به دنبال حل مسأله ظاهری مردم هستند و نباید این توقع در علوم اسلامی نیز وجود داشته باشد.

حجت الاسلام ایراندوست با تقسیم پژوهش های حوزوی بخشی از آن ها را بنیادی نامید و ابراز کرد: این بخش از پژوهش ها، به دنبال تولید دانش علوم اسلامی هستند که لازمه آنها موشکافی و دقت فراوان است؛ در نگاه اولیه نباید از بخش انتظاری کاربردی بودن داشت.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: دیگر پژوهش‌های حوزوی نیز متکفل پاسخ‌ گویی به سؤالات به روز علوم اسلامی در رشته های اصول، فقه و فلسفه هستند و باید از طریق پژوهش به این نیاز های جدید پاسخ داده شود./1350/ت302/ف

ارسال نظرات