۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۶۵۸۶۵۸
آیت‌الله جاودان:

مقام تسلیم عالی ترین درجه مسلمانی است

مقام تسلیم عالی ترین درجه مسلمانی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مقام تسلیم عالی‌ترین درجه مسلمانی است، گفت: متقین در راه حق ثابت قدم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، چهارشنبه‌شب در جلسه اخلاق هفتگی حسینیه مرحوم شیخ زاهد که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: انسان‌ هنگام مرگ یا باایمان از عالم دنیا می‌رود و یا ممکن است با شک و کفر این دنیا را ترک بگوید.

وی بابیان اینکه ایمان آثار و نشانه‌های خاصی دارد، ادامه داد: بعضاً برخی افراد قبل از مرگ ایمان می‌آورند و مؤمن از دنیا می‌روند، این افراد حتی اگر عمرشان تمام نشود ایمانشان متزلزل نمی‌شود.

آیت‌الله جاودان بابیان اینکه مؤمن همواره تلاش می‌کند اخلاق نیکو داشته باشد و در صراط حرکت کند، ابراز کرد: چنین فردی دستورات الهی را با تمام وجود می‌پذیرد و اطاعت می‌کند.

استاد حوزه علمیه نعمات و مواهب اخروی را نتیجه ایمان دانست و ابراز کرد: خاصیت ایمان در دنیا آن است که مؤمن به اول وقت و صحیح بودن نمازش اهمیت می‌دهد و دست به غیبت و تخریب دیگران نمی‌زند.

وی افزود: مؤمن همواره با رذایل اخلاقی وجودش چون حسادت، بخل، دروغ‌گویی، تکبر و غیره مبارزه می‌کند؛ ایمان زندگی انسان را منظم و به او شخصیت می‌دهد.

آیت‌الله جاودان با اشاره به اینکه مؤمن در مواجهه با حوادث سهمگین وحشت‌زده نمی‌شود، عنوان کرد: او از امتحانات بزرگ با سربلندی خارج می‌شود و به حوادث پیش‌آمده اعتنا نمی‌کند که خود را ببازد.

استاد حوزه علمیه آثار آخرتی ایمان را شادمانی بی‌نهایت بیان و ابراز کرد: انسان به‌اندازه ایمانش در قیامت شادمانی خواهد داشت. خاصیت شادمانی دنیا آن است که ماندگار نیست اما شادی آخرت ماندگار و اثربخش است.

وی بابیان اینکه دوستی انسان‌های متقین در قیامت همچنان ادامه پیدا می‌کند، اظهار داشت: دوستی و رفاقت‌هایی که بر پایه تقوا بنا نشده باشد درنهایت به دشمنی ختم می‌شود.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: اگر دوستی انسان‌ها بر پایه تقوا باشد در عالم دنیا به نفع یکدیگر کار می‌کنند و در عالم آخرت این دوستی ادامه می‌یابد و اما اگر بر پایه بی‌تقوایی باشد در عالم دنیا به زبان یکدیگر عمل کرده و در آخرت نیز دشمن هم می‌شوند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان متقی هنگام مرگ هرگز دچار خوف و اندوه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: او همواره در شادمانی حقیقی قرار خواهد گرفت؛ انسان باتقوا به آیات الهی ایمان دارد و اعمالش همه طبق دستورات الهی است. عالی‌ترین درجه مسلمانی تسلیم بودن است که متقین چنین هستند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات