۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۵۸۸۳۹
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۲۲)

شبکه سازی مجموعه‌های تبلیغی لازمه حرکت رو به جلو

شبکه سازی مجموعه‌های تبلیغی لازمه حرکت رو به جلو
حجت الاسلام وافی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب نسبت به شبکه سازی میان مجموعه‌های تبلیغی، گفت: اگر این کار شکل نگیرد، نمی‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم.

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان این که عدم هماهنگی و انسجام میان نهادها و سازمان های فرهنگی و تبلیغی امری روشن و واضح است، گفت: همه افراد این مشکل را می دانند و نیازی به بررسی ندارد.

مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید ادامه داد: ما معتقد به یک دست شدن جریان تبلیغ نیستیم یعنی مجموعه های مختلفی می توانند وارد حرکت های تبلیغی شوند اما با وجود چند مؤلفه و مشخصه.

وی با بیان این که عرصه تبلیغ نیازمند مرکز اطلاعات آمار، داده ها و افکارسنجی است، اظهار کرد: اگر مبلغ با مخاطب روبه رو می شود از مخاطب چه می داند؟ اطلس فرهنگی، فکری و بومی منطقه یا مردم منطقه را چه مقدار می شناسد؟ در جریان تبلیغی نمی توان صرفا به نوشته های بولتنی یا سلیقه، ذوق، برداشت های شخصی و ارتکازات مدیران اکتفا کرد.

تبعیت مجموعه‌های تبلیغی از رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تنها فردی هستند که امروزه به صورت مشخص در مسیر رصد فرهنگی حال فعالیت است و بنده به مجموعه های تبلیغی سفارش می کنم خط به خط ایشان جلو روند یعنی ایشان در مرکز رصد فرهنگی ایستاده اند و جهت حرکت می دهند که ما پس از ده سال به آن نقطه می رسیم.

وی ادامه داد: برای حرکت کردن در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، لازم است یک مرکز، مسائل را از منظر ایشان و مراجع تقلید بررسی کند زیرا مراجع و علما بر خلاف تبلیغاتی که صورت می گیرد، با بسیاری از نقاط دنیا مرتبط هستند و دغدغه ها و نگاه های مختلف تبلیغی به سمت بیوت آنها در حرکت است اما چنین موردی انجام نمی شود یا حداقلی است.

این خطیب برجسته کشوری با بیان این که امروزه بسیاری از فعالیت های فرهنگی براساس سلایق شخصی یا ارتکازات مدیریتی انجام می شوند، اظهار کرد: مدیری که سرمایه ای در اختیار دارد می گوید می دانم چگونه باید برنامه ریزی کنم در نتیجه به فکر دریافت اولویت ها از مراکز دیگر نخواهد بود.

وی با پیشنهاد برگزاری جلسه ای برای مدیران عرصه‌های تبلیغی با مراکز افکار سنجی کشور، گفت: به عنوان مثال در جلسه ای مشترک میان فعالان عرصه تبلیغ با مرکز افکار سنجی، بحث حجاب، اولویت چهاردهم جوانان معرفی شد بنابراین فعالان عرصه حجاب باید با مهندسی، این دغدغه را به اولویت های جامعه برسانند اما متأسفانه از این مراکز استفاده نمی شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید با انتقاد از شیوه برگزاری نشست های مشترک میان مسؤولان نهادهای فرهنگی تبلیغی گفت: شورای راهبردی عرصه تبلیغ باید با حضور نمایندگان تام الاختیار از سوی مسؤولان نهادهای تبلیغی شکل گیرد زیرا شخص مسؤول به دلیل فعالیت های فراوان نمی تواند در این جلسات شرکت کند.

وی ادامه داد: ما نمی‌گوییم کارهای موازی انجام نشود اما ایجاد نقشه جامع تبلیغی بسیار مهم است به عبارت دیگر چنانچه نقشه جامع علمی کشور و سند توسعه صنایع فرهنگی نوشته شده، در عرصه تبلیغ نیز نقشه و سند جامع تدوین و تقسیم کار شود تا هم پوشانی صورت نگیرد یعنی هر مجموعه بداند باید وارد کدام عرصه شود و دیگر مجموعه ها نیز وارد آن عرصه نشوند و تمام امکانات و طرح های خود را در اختیار آن مجموعه قرار دهند.

حجت الاسلام وافی تصریح کرد: به چه دلیل تعامل و همکاری میان نهادها و سازمان فرهنگی وجود نداد و به صورت جزیره ای عمل می کنند؟ رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند به عنوان شبکه سازی دارند که اگر شبکه سازی میان مجموعه های تبلیغی شکل نگیرد، واقعا امروز باخته ایم و نمی توانیم به سمت جلو حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در یک دایره قرار گرفتن امکانات و تجربه ها، یکی از آثار جریان شبکه سازی است اما چنین موردی مشاهده نمی شود؛ البته ما به عنوان حرکت جهادی، چندین مربته دست به انجام چنین کاری زده ایم اما باید ادامه دار باشد و مجموعه های حاکمیتی نیز باید حمایت کنند تا بتوان شبکه شکل داد اما متأسفانه رخ نمی دهد.

این فعال فرهنگی تبلیغ و ضد تبلیغ را از آسیب های عرصه تبلیغ دانست و افزود: فعالیت های برخی مجموعه ها یا گروه های تبلیغی به وسیله برخی گروه ها یا مجموعه های تبلیغی دیگر خنثی می شود که چنین موردی امری عجیب است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امروزه یک گروه تبلیغی به شهری اعزام می شوند اما امام جمعه یا گروه تبلیغی که در آن شهر استقرار دارند در مقابل آنها می ایستند، که چنین مواردی خطر بزرگی است و در نگاه مردم دو نهاد حوزوی تبلیغی در حال جنگ با یکدیگر هستند و خروجی آن چه می شود؟ زحماتی که گذشتگان کشیده اند و حرکت های مثبتی که در ذهن انسان ها وجود داشته به هم می ریزد.

عدم نیاز عرصه تبلیغ به تولی گری

مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید، خاطرنشان کرد: ما متولی جریان تبلیغ یا تولی گری در عرصه تبلیغ نمی خواهیم بلکه نیازمند مجموعه منسجمی هستیم که بتواند راهبری، حمایت، نظارت و بازخوردگیری کند.

وی ادامه داد: نیازمند مجموعه ای هستیم که اگر کار مثبتی از سوی نهادهای فرهنگی صورت گرفت، تشویق کند و اگر کار منفی یا کم اثر انجام شده، مؤاخذه و مطالبه کند چنانچه در پیش از انقلاب به ضرورت این قضیه رسیده بودند و موسسه وعظ و خطابه شکل گرفت اما امروزه کجا است؟

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: سخنانی که رهبر معظم انقلاب در جمع مسؤولان دفتر تبلیغات بیان کردند، نکته هایی بسیار دقیق و دردهای حوزه تبلیغ است و به دوستانی که می خواهند در عرصه تبلیغ کار مدیریتی انجام دهند توصیه می کنم سخنان حضرت آقا با اعضای دفتر تبلیغات را مطالعه کنند./1324/ت300/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
همکاری میان نهادها و سازمان های تبلیغی درون حوزوی نیست.
0
0