۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۵۸۸۹۰
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۲۳)

تداخل کاری، حرکت‌های موازی و تکرار بی‌جهت؛ سه آفت مهم در عرصه تبلیغ

تداخل کاری، حرکت‌های موازی و تکرار بی‌جهت؛ سه آفت مهم در عرصه تبلیغ
آیت الله فقیهی ضمن آسیب شناسی مشکلات تبلیغ، ناهماهنگی نهادهای فرهنگی و تبلیغی، کارهای موازی و تکراری را از آفت‌های این عرصه برشمرد.

آیت الله محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت زیاد بحث تبلیغ و تأکید آیات قرآن کریم در این زمینه، گفت: برای مصونیت تبلیغ از انحرافات، باید به صورت منسجم کار شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود سازمان، ارگان یا نهادی را برای ایجاد هماهنگی میان نهادها یا سازمان های فرهنگی و تبلیغی ضروری دانست و بیان داشت: امروزه ارگان های مختلفی وارد عرصه تبلیغ شده اند که به نظر می رسد باید نهادی به صورت نرم افزاری میان آنها هماهنگی ایجاد کند.

وی ادامه داد: گرچه جهات مختلف تبلیغی در کشور وجود دارد و به همه آنها نیز باید پرداخت اما نباید کار تکراری انجام شود؛ باید هر استان یا شهر بر اساس تخصص به یک سازمان یا نهاد فرهنگی تبلیغی سپرده شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تبلیغ را امری تخصصی خواند و اضافه کرد: برخی مناطق که سنی نشین و نیازمند برنامه ها و بیان سخنان تخصصی است، باید مبلغان متخصص به این مناطق فرستاده شوند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان ها و نهادهای اعزام تبلیغ نیز باید با ایجاد هماهنگی ها آگاهی داشته باشند، چه مبلغی برای چه شهری و چه جایگاهی مناسب است تا تداخل در کار یکدیگر صورت نگیرد.

آیت الله فقیهی به ویژگی های مبلغ اشاره کرد و گفت: در مسأله تبلیغ، خود مبلغ نیز باید دارای ویژگی خاص، اخلاقی، علمی و خطابه باشد؛ مبلغی که سخنان وی از روی مدرک، یعنی قرآن و سنت نباشد، موفق نخواهد بود.

وی افزود: مبلغ باید نسبت به چیزهایی که صحبت می کند، خودش نیز عامل باشد زیرا مردم از رادیو و تلویزیون مطالب زیادی می شنوند اما برای آنها عمل مهم است و باید مشاهده کنند روحانی مبلغ از چه جایگاه عملی برخوردار است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مشکلات عرصه تبلیغ در حوزه، اظهار کرد: حوزه علمیه باید مبلغ را از نظر علمی تربیت کند، به گونه ای که سخنان او اختلاف انگیز نباشد و مشکلاتی ایجاد نکند و مهم ترین مسأله داشتن اخلاص است؛ این موارد گفته شده در حوزه علمیه وجود دارد اما کامل و کافی نیست.

وی ادامه داد: پس از اتمام موسم تبلیغی باید از فعالیت مبلغان بارخوردگیری شود تا از نقاط مثبت و منفی مبلغ آگاه شوند.

آیت الله فقیهی در پایان با ضروری دانستن تبلیغ در فضای مجازی اظهار کرد: امروزه با توجه به تأثیرات فضای مجازی، باید به تبلیغ در فضای مجازی اهمیت دهیم که با توجه به وضعیت کرونایی به اهمیت استفاده از فضای مجازی افزوده می شود، بنابراین هر طلبه باید با افرادی که ارتباط دارد از طریق فضای مجازی تبلیغ خود را انجام دهد./1324/ت302/ف

ارسال نظرات