۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۵۹۰۷۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

امام باقر خدمت رسانی و حضور در جامعه را دو ویژگی‌ مهم شیعه می‌دانستند

امام باقر خدمت رسانی و حضور در جامعه را دو ویژگی‌ مهم شیعه می‌دانستند
آیت الله فقیهی گفت: امام باقر(ع) در مقابل افراد منزوی می‌فرمودند شیعه و مسلمان واقعی کسی است که در جامعه و در متن جامعه حضور داشته باشد و مردم از آن استفاده کنند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت‌‍وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع)، علم و زهد امام باقر(ع) را زبانزد دوست و دشمن دانست و اظهار داشت: تمامی دوستان و دشمنان امام باقر(ع) اعتراف داشتند که ایشان در علم و زهد سرآمد زمان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: روایات فراوانی از امام باقر(ع) در زمینه احکام اسلامی، تفسیر، اخلاق، تاریخ اسلام و انواع علوم به یادگار مانده که نشانگر موفقیت ایشان در نهضت علمی و انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان این که جنبش علمی و انقلاب فرهنگی در زمان امام باقر(ع) تحقق پیدا کرده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) پیش از تولد امام باقر(ع) تولد ایشان را بشارت می دهند چنانچه جابربن عبدالله انصاری می گوید پیامبراکرم(ص) فرمودند از خاندان ما شخصی خواهد آمد که علم را می شکافد و دانش را برای مردم بیان می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جهاد و نهضت علمی را از مهم ترین امتیازات و یادگارهای امام باقر(ع) خواند و اظهار کرد: ظلم و ستم فراوان بنی امیه موجب تنفر مردم از بنی امیه و توجه پیدا کردن آنها به علم شد در نتیجه زمینه برای امام باقر(ع) فراهم شد تا نهضت علمی را به وجود آورند.

وی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) شاگردان فراوانی نیز تربیت کرده اند؛ 465 شاگرد برجسته برای امام باقر(ع) نقل شده که تمامی آنها در علوم مختلف استاد شده اند و در زمان امام صادق(ع) به 4 تا 6 هزار نفر رسیده است.

آیت الله فقیهی با تصریح بر این که مقابله با انحرافات از مهم ترین فعالیت های امام باقر(ع) است، اظهار کرد: امام باقر(ع) با دو گروه مقابله می کردند؛ نخستین گروه، گروه هایی مانند زیدیه که مبارزه مسلحانه را تنها راه مقابله با دشمن می دانستند، بود.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) با افراد منزوی نیز مبارزه می کردند، افرادی که به اسم زهد و تقوا از جماعت فاصله می گرفتند؛ امام باقر(ع) در مقابل این افراد بیان می کردند شیعه و مسلمان واقعی کسی است که در جامعه و در متن جامعه حضور داشته باشد و مردم از آن استفاده کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سنت پیامبراکرم(ص) در زمان امام باقر(ع) رو به فراموشی بود، اظهار کرد: بنی امیه سنت پیامبر اکرم(ص) را تغییر داده و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال و تغییراتی در برداشت ها از کلمات پیامبراکرم(ص) ایجاد کرده بودند اما امام باقر(ع) اسلام واقعی و ناب محمدی را معرفی کردند و بدعت های بنی امیه را از دین جدا ساختند.

وی اضافه کرد: فرهنگ کتابت روایات نیز از زمان امام باقر(ع) رونق پیدا کرده است؛ توصیه به نوشتن کتاب ها و روایات از سوی امام محمدباقر(ع) برای بیان حقایق دین و فهم کتاب و سنت تأثیر به سزایی داشته که شاگردان ایشان نیز این کتابت را انجام می دادند./1324/ت302/ف

ارسال نظرات