۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۶۵۹۱۱۴

عرفه و عرفات را بهتر بشناسیم

عرفه و عرفات را بهتر بشناسیم
نام عرفات به لطیفه ای عرفانی اشاره دارد که همان معرفت است و عرفات هم چیزی جز معرفت نیست. در وقوف عرفات، انسان به معارف الهی واقف می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت نهم ذی الحجه روز عرفه کتابی مفید در این مورد خدمت دوست داران کتاب معرفی می‌شود.

در بحث دعا و نیایش، پیش از آنکه بدانیم چرا باید دعا کنیم و دعاکردن چه سودی دارد، باید درباره موضوع عشق و معرفت بیشتر بدانیم. عشق و معرفت، روشنی بخش اند؛ تا جایی که انسان راکد را به حرکت وا می‌دارند و او را با معشوق کامل و محبوب مطلق، پیوند می دهند. دعا و نیایش، نیاز فطری هر انسان و جوهر زندگی و روح حیات و نشانه عشق و محبت است و در مقابل، زندگی بدون دعا و نیایش، خشک، سرد و بی روح است.

تنها محبوب و معشوقی که شایسته نیایش و ستایش است، خداوند متعال است. ما در هر زمان و مکان و با هر زبانی می‌توانیم خدای خود را بخوانیم و با او راز و نیاز کنیم؛ اما برخی ایام و بعضی دعاها از ویژگی های متمایزی برخوردارند؛ به طوری که با خواندن برخی دعاها در روزهای ویژه، ارتباط معنادار و عمیقی با خدای خود برقرار می‌کنیم؛ زیرا این دعاها از زبان انسان هایی صادر شده که کلام‌شان سرشار از فصاحت، بلاغت و شیوایی ویژه ای است و در شناخت پروردگار و شیوه گفت وگوی با او، از معرفت، توحید و بصیرت کاملی برخوردارند.

دعای عرفه در روز عرفه از جمله این ادعیه و روزهای خاص است. بنابراین، با خواندن این گونه دعاها، می توانیم عمیق تر، صحیح تر، غنی تر و زیباتر با پروردگار خود مناجات کنیم و به راز و نیاز بپردازیم.

انتشارات مشعر کتاب عرفه و عرفات را که نوشته سید عباس کاشانی است به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب عرفه و عرفات در دو بخش تدوین شده است: در بخش اول با عنوان عرفه روز نیایش موضوعات: جایگاه روز عرفه، آیین نیایش، و مهمترین نیایش‌های وارده در روز عرفه بررسی شده است.

عرفات سرزمین عشق عنوان بخش دوم و در این بخش نیز عناوین جایگاه سرزمین عرفات، فضیلت‌های عرفات در آیینه کتاب و سنت، صحرای عرفات، وصحنه نیایش اولیای الهی توضیح داده شده است.

ویژگی های اثر

مهم ترین ویژگی این کتاب پرداختن به یکی از روزهایی است که می توان با اعمال و ادعیه آن روز خود را به پروردگار متعال نزدیک کرد. ویژگی دیگر این اثر بیان دعاها و ادعیه مناسب شب و روز عرفه است. همچنین پرداختن به جایگاه سرزمین عرفات از ویژگی‌های دیگر این کتاب شمرده می‌شود.

ویژگی دیگر اینکه در آندعای عرفه، با استناد به آیات و روایات و نیز با استفاده از متون ادبی و عرفانی شرح شده است. همچنین سعی شده در این کتاب مطالب تکراری آورده نشود و به منظور استفاده بیشتر و ماندگاری مطالب ارزشمند آن در ذهن مخاطبان، مطالب با ساختاری بدیع، بازسازی و با عنوان هایی مفید و راهگشا تنظیم شده است تا رغبت بیشتری را در خواننده ایجاد کند.

برشی از کتاب

در صفحات 80 و 81 درباره نامگذاری عرفات این مطالب بیان شده است:

نویسنده کتاب «مسالک الأفهام» نوشته است: گرچه در وجه تسمیه عرفات (این سرزمین وسیع) جنبه های گوناگونی ذکر شده، ولی بهتر آن است که بگوییم این سرزمین وسیع با جذبه روحانی و معنوی عجیبی که دارد، فضای بسیار مناسبی برای کسب معرفت پروردگار و شناسایی ذاتِ پاک او است و مشعر را هم از آن جهت «مشعر» گویند که «مَعلَم و نشانه ای است از این مراسم پرشکوه حجّ» بنابراین، این سرزمین را به دو وجه عرفات نامیده اند: یا به علت «اعتراف» به گناه؛ هرچند گناه ابراهیم (ع) به معنای خاصی است که با عصمت آن بزرگوار سازگاری دارد یا به علت «معرفت» به عبادت بوده است. البته اعتراف هم به معرفت باز می گردد؛ زیرا اعتراف، به معنای معرفت به معاصی است.

پس، نام عرفات به لطیفه ای عرفانی اشاره دارد که همان معرفت است و عرفات هم چیزی جز معرفت نیست. در وقوف عرفات، انسان به معارف الهی واقف می شود و درمی یابد که خدا، همه نیازهای او را می داند و قادر به رفع آنهاست و می داند که خدا به درون و بیرون او ناظر و آگاه است. آنجا با خدای خود عهد می کند که من کسی را به چیزی امر و نهی نمی کنم، جز آنکه خود در آن پیش قدم باشم.

اگر انسانی به اسرار حج و به باطن اعمال اماکن مقدسه آن توجهی نداشته باشد، بی شک، از سازندگی های حج محروم خواهد شد و شاید کلام امام سجاد (ع) بر او صدق کند که فرمود: «چه بسیارند ضجه زنان و چه اندک اند حج گزاران!». ظاهر حج، انسان را در میان مردم به عنوان حاجی می شناساند، درحالی که سیرت حج، سیرت انسان را می سازد.

انتشارات مشعر کتاب «عرفه و عرفات» را در قطع رقعی و 139 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مشعر به آدرس: خیابان آزادی، تقاطع رودکی، سازمان حج و زیارت، طبقه چهارم، دفتر موسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه کنند./826/ن601/ق

عرفه و عرفات را بهتر بشناسیم

ارسال نظرات