۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۶۵۹۱۴۳
رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور:

اشکال منتظری به حکم تاریخی امام درباره منافقان مبنای فقهی و حقوقی نداشت

اشکال منتظری به حکم تاریخی امام درباره منافقان مبنای فقهی و حقوقی نداشت
حجت الاسلام نیازی با بیان اینکه اشکالات آقای منتظری به حکم تاریخی امام خمینی(ره) درباره منافقان مبنای فقهی و حقوقی نداشت، گفت: آرای امام(ره) به خوبی تبیین نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد نیازی رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور عصر امروز در همایش بازخوانی علل حکم تاریخی امام خمینی(ره) در برخورد با منافقان پس از عملیات مرصاد که به مناسبت سالگرد عملیات مرصاد در سالن همایش های مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه امام باقرالعلوم(ع) به حکم تاریخی حضرت امام(ره) در سال 1367 اشاره کرد و گفت: منافقان بر اساس یک خطای محاسباتی با حمایت استکبار و صدام پس از پذیرش قطعنامه 598 به کشور ما حمله کردند.

وی با تشریح شرایط اواخر جنگ تحمیلی ادامه داد: منافقان پنداشتند چون ایران در موضع ضعف قرار دارد قطعنامه 598 را پذیرفته است، بنابراین می تواند با یک حمله و عملیات انقلاب را نابود کنند؛ منافقان بر اساس همین اشتباه محاسباتی عملیات «فروغ جاویدان» را طراحی کرده، به میدان آمدند و برخی مناطق را اشغال کرده و تا 25 کیلومتری کرمانشاه پیشروی کردند.

حجت الاسلام نیازی با اشاره به اقدامات وحشیانه و داعش گونه منافقان در عملیات «فروغ جاویدان» خاطرنشان کرد: در روزگاری که هنوز داعشی وجود نداشت، منافقان کوردل اقداماتی وحشیانه انجام دادند؛ این منافقان قصد داشتند به وسیله تجهیزات هوانیروز خود را به تهران برسانند و انقلاب اسلامی را سرنگون کنند.

رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه منافقان در عملیات مرصاد زمین گیر و نابود شدند، بیان کرد: مردم نیز در این عملیات کنار نیروهای مسلح به میدان آمدند و منافقان را در عملیات مرصاد در منطقه چهار زبر نابود کردند.

وی در ادامه با اشاره به حکم تاریخی امام راحل درباره برخورد با منافقان پس از عملیات مرصاد عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در سال 67 داشتیم، زندانیان یک پتانسیل و نیروی خفته، ساکت و قوی برای منافقان محسوب می شدند، زیرا منتظر آمدن منافقان بودند تا طغیان کرده و به قتل و غارت پرداخته و انقلاب را نابود کنند؛ این خطر جدی ما را تهدید می کرد و امام خمینی(ره) از این رو حکم تاریخی خود را صادر کردند.

حجت الاسلام نیازی با بیان اینکه اشکالاتی که آقای منتظری به حکم امام خمینی(ره) گرفت مبنای فقهی و حقوقی نداشت، مطرح کرد: حکم امام خمینی(ره) در حالی صادر شد که امنیت ملی ما در خطر قرار گرفته بود و از سوی منافقان به صورت جدی تهدید می شد و ما باید در تحلیل های خود این مورد را در نظر داشته باشیم.

رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور نظرات مخالف حکم تاریخی امام راحل را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: اگر حکم تاریخی امام خمینی(ره) را بنا بر مبنای فقهی خود آقای منتظری در کتاب دراسات مورد توجه قرار دهیم نیز متوجه می شویم که این حکم درست بوده و هیچکدام از اشکالاتی که به این حکم گرفته شده مبنای فقهی ندارد.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) در حکم خودشان نوشتند «منافقانی که در زندان هستند، سر موضع هستند و پافشاری می کنند محکوم به اعدام هستند»، از این رو عمده اشکالاتی که به این حکم گرفته شده و می شود درست نیست، زیرا این حکم منافاتی با سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) ندارد؛ از سویی دیگر برگزاری محکمه نیز برای این افراد لزومی ندارد، زیرا بر موضع منافقانه خود پافشاری داشته و منتظر ورود منافقان بودند تا به آنها بپیوندند.

حجت الاسلام نیازی خاطرنشان کرد: این که آقای منتظری اشکال کرده بود که ما نیز همچون جنگ جمل باید منافقان را رها می کردیم نیز درست نیست، زیرا در جنگ جمل سران فتنه به درک واصل شده بودند، اما پس از عملیات مرصاد سران منافقان از جمله مسعود رجوی و همپیمانانش زنده بودند و اگر این منافقان آزاد می شدند به آن جریان بازمی گشتند.

رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه امیرمؤمنان(ع) در جنگ نهروان 4 هزار نفر از منافقان را گردن زدند، بیان کرد: منافقانی که سال 67 محکوم به اعدام شدند، بر اساس حکم ولی فقیه اعدام شدند؛ سؤال ما این است که آیا در حکم محاکمه لازم است؟ منافقانی که در زندان به سر می بردند با صراحت اعلام کرده بودند که اگر آزاد شوند بار دیگر اسلحه به دست گرفته و به شرارت می پردازند.

وی مبنای حقوقی حکم تاریخی امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: مواد 186، 187 و 188 قانون مجازات اسلامی قدیم بر این دلالت دارد که هر گروه و جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادامی که مرکزیت آن باغی است هواداران آن ولو قیام مسلحانه نکنند باغی هستند و حکمشان اعدام است؛ این حکم راجع به کسانی که پشتیبانی مادی و معنوی از گروهک منافق به عمل می آورد نیز صادق است.

حجت الاسلام نیازی بر ضرورت تبیین آرا و اندیشه های امام راحل تأکید و مطرح کرد: امروز پایگاه حفظ و نشر اندیشه های امام راحل باید آرا و اندیشه های ایشان را به خوبی تبیین کند، اما متأسفانه این کار به خوبی صورت نگرفته است./841/پ202/ق

ارسال نظرات