۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۵۹۱۵۹
دین، فرهنگ و اوقات فراغت (۱۳)؛

مسؤولان فرهنگی از عالم جوانان خبر ندارند

مسؤولان فرهنگی از عالم جوانان خبر ندارند
حجت‌الاسلام احمدی گفت: مجموعه‌ها و متولیان فرهنگی باید در فضا و عالم جوانان حضور پیدا کنند تا بتوانند متناسب به روحیات آنان برنامه‌ریزی کنند.

اشاره: دشمن برای تغییر ذائقه نوجوانان و جوانان یک جامعه در اتاق‌های فکر، برنامه‌های جذاب و فریب‌دهنده‌ای را تجویز می‌کند تا دستگاه‌های اجرایی آن‌ها را عملیاتی کنند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی صدمات بسیاری را به کشور ایران زده است؛ درحالی که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور از به‌روز بودن به دور هستند و معمولا به خاطر سن زیادشان توانایی درک نسل جوان را ندارند.

بدین جهت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا درباره برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان برای مقابله همه جانبه و هوشمندانه علیه سبک تفریحی غرب با حجت الاسلام سعید احمدی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان به گفت‌وگو پرداخت.

رسا ـ سازمان تبلیغات در فرهنگ‌سازی برای تفریح سالم چه فعالیت‌هایی انجام داده‌ است؟

در ابتدا از فعالیت مساجد شروع می‌کنم، برنامه‌های ما تا قبل از شیوع ویروس کرونا در قالب برنامه‌های معرفتی، کلاس‌های مهارتی، گروه سرود که جذابیت بالایی برای نوجوانان دارد، کلاس‌های ورزشی، کلاس‌های قرآن در بحث روانخوانی، روخوانی، فصیح‌خوانی و در سطح‌های بالاتر حفظ قرآن برخی دوستان را پیگیری می‌کنیم. برای بعد از کرونا هم بیشتر همان برنامه‌های سال‌های گذشته است با این تفاوت که از قالب برنامه‌های جمعی، اردویی و... نیز استفاده خواهیم کرد.

برای دوران کرونا برنامه‌های سازمان تبلیغات بیشتر به سمت فضای مجازی رفته است. مساجدی که قبل از کرونا در قالب‌های مختلف فعالیت حضوری داشتند، چون صلاح نیست که فعالیت اجتماعی داشته باشند و از طرفی هم خانواده‌ها دغدغۀ سلامت فرزندانشان را دارند؛ برای همین به سمت فضای مجازی آمدیم و مثلا در ایتا، گروه‌هایی را تشکیل دادیم تا خوراک فکری به افراد بدهیم. البته در برخی نقاط با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی گروه‌های سرود و تئاتر برگزار کردیم.

 

مسؤولان سوای از برنامه‌ریزی جدی برای آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نوجوانان و جوانان باید برای پرورش جوانان مذهبی و رسیدن به جوان مؤمن انقلابی جهادی هوشمندانه داشته باشند.  

حالا در این بحث فرهنگ سازی برای تفریح سالم باید به چند نکته دقت کرد. کلیدی‌ترین نکته این است که مجموعه‌ها و متولیان فرهنگی باید در فضا و عالم جوانان حضور پیدا کنند تا بتوانند متناسب به روحیات آنان برنامه‌ریزی کنند. نکته دیگر هم این است که برای فراغت و تفریحات سالم باید سبک زندگی اسلامی در جامعه پیاده سازی شود.

رهبر معظم انقلاب در سال‌های مختلف و در گام دوم، مدام بر سبک زندگی اسلامی تأکید کرده‌اند که ما برای پیاده سازی آن چند لایه قرار دادیم؛ تحصیل، ورزش، مدیریت خواب، مدیریت ارتباطات به این معنا که فرد بتواند ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و ارتباط با خداوند متعال را تنظیم کند.

نداشتن جذابیت و استعدادیابی در نظام تحصیلی

تحصیل هم یکی از بحث‌هایی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم. یک طرف قضیه این است که ما جذابیت تحصیلی را بیشتر کنیم و از طرف دیگر باید برای جوانان و نوجوانان به خصوص در مساجد و هیئات مذهبی، هدایت تحصیلی صورت بگیرد که هم مطابق نیازهای جامعه و هم مطابق استعدادها باشد. سبک زندگی یک آمیزه‌ای است از چند چیزی که این‌ها باید مدیریت و جای‌نمایی شوند.

نکتۀ بعدی در سبک زندگی این است که باید در سه شاهرگ تربیتی حرکت کنیم. یکی تربیت اخلاقی است که در قالب فعالیت‌های مربوط به تهذیب مطرح است. یکی هم تربیت عقلانی و سوم تربیت انقلابی جوانان و نوجوانان است. در تربیت انقلابی یکی از مهم‌ترین مباحث که بسیار تأثیرگذار است، تبیین سیره و سبک شهدا است. نوجوان هم خوب انس می‌گیرد و هم الگوگیری می‌کند. در این زمینه نیز می‌شود تربیت انقلابی را خیلی ملموس‌تر به جوانان و نوجوانان منتقل کنیم.

رسا ـ نقش مساجد در تربیت افرادی با سبک زندگی اسلامی چیست؟

ببینید، مسجد خیلی بستر خوبی است که جوانان و نوجوانان در صحنه تربیت شوند؛ چون تربیت صرفا تئوری نیست. خیلی از مطالب را باید از رفتار بزرگترها، از مسؤولیت گرفتن‌ها، از آمدن در صحنه عمل و... یاد بگیرند؛ مثلا در مسجد با تقسیم کار می‌توان یک نوع مسئولیت‌پذیری را به آنان انتقال داد یا در بحث ایثار، سیره شهدا را تبیین کرد و برخی آموزه‌های دینی دیگر همچنین هستند.

تربیت انقلابی هم همین است؛ چون در برخی از جاها در دل کارهای مساجد این بحث سیره شهدا را وارد کردیم و از آن بازخورد مثبتی داشتیم برای همین می‌گویم، با استفاده از سیره شهدا در مساجد شاید یک مسیر خیلی نزدیک و میانبری ایجاد شود برای رسیدن به تربیت انقلابی که مدنظر داریم. الان خیلی از شهدای ما و خیلی از کسانی که در عرصۀ انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، معمولا تربیت یافتگان مساجد هستند.

رسا ـ از نظر شما طرح «تحول اجتماعی مساجد» تاکنون چه بازخوردی داشته و خروجی آن چه بوده است؟

طرح تحول اجتماعی نمونۀ بارز و عملیاتی‌اش را در همین کرونا دیدیم. مساجد اگر تا دیروز در نماز جماعت، یعنی به یک سری کلاس‌ها خلاصه می‌شد، الان بروز اجتماعی خودشان را و امتداد اجتماعی خودشان را پیدا کرده‌اند. درست است که رفت و آمد به مساجد خیلی محدود شده است؛ اما مسجد تعطیل نشد. همان بچه‌های مسجد، در قالب‌های مختلف، آن بحث‌های اجتماعی را پیگیر شدند. نمونه‌اش ضد عفونی کردن معابر، بحث کمک رساندن و انفاق، توزیع اقلام بهداشتی و غذایی بود. همۀ این‌ها در واقع یک پردۀ دیگری از فعالیت مساجد بود که در وضع کرونا رخ داد.

در طرح تحول اجتماعی مساجد، تمام تلاشمان را می‌کنیم که مسجد برگردد به آن کارکرد اصلی‌اش. کارکرد اصلی‌ای که در زمان حضرات معصومین(ع) و در اوایل انقلاب داشته است؛ اما به مرور زمان متأسفانه مسجد را خلاصه کردیم به یک سری اعمال عبادی، درحالی که مسجد محل کارهای سیاسی است. مسجد محل کارهای اجتماعی، محل کارهای فرهنگی است که در کنار افعال عبادی باید انجام شود.

در واقع این طرح خوبی است که اگر ما بتوانیم مسجد را به خوبی جا بیندازیم و مساجد خودشان را پیدا کنند، با توجه به این‌که ما مشکلات فراوانی در جامعه داریم، چه مشکلات فرهنگی، چه مشکلات فکری، اقتصادی و حتی مشکلات سیاسی، می‌توانیم با این طرح این مشکلات را حل بکنیم ان‌شاءالله./ت300/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سه نقطه
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
کیه که بخواد بفهمم
0
0