۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۵۹۵۰۹
به مناسبت دهه ولایت؛

غدیر از دیدگاه اهل سنت

غدیر از دیدگاه اهل سنت
غدیر، نام دیگر تشیع است؛ نه فراموش می شود و نه کهنه، غدیر همیشه مانا و پویاست. با غدیر زندگی معنوی معنا می گیرد و سرچشمه فضایل، جاری می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت دهه ولایت و نزدیک شدن به عید سعید غدیرخم کتابی در این زمینه خدمت دوست داران کتاب معرفی می ‌شود.

غدیر، نام دیگر تشیع است؛ نه فراموش می شود و نه کهنه می گردد. غدیر همیشه مانا و پویاست. با غدیر زندگی معنوی معنا می گیرد و سرچشمه فضایل، جاری می شود. دنیای اسلام، صفا و معنویت را وامدار عیدالله است. پهلوان غدیر، نخستین پیرو آیین محمدی، از کودکی یکتاپرست بود و هرگز به بت پرستی آلوده نشده است. او دارای دانش برتر و شجاعت در راه خدا بود، همواره تسلیم اوامر الهی بود، با دشمنان خدا جهاد می کرد. مردم را به شباهت با قرآن در گفتار و عمل فرا می خواند؛ او پیشوای پرهیزگاران است. در طول تاریخ، جریان غدیر روزبه روز بالند ه تر و تازه تر گشته است.

پس از واقعه غدیر، جزئیات و فلسفه این حماسه همواره در جان و دل دوستداران علی(ع) نقش بسته بود و مدافعان غدیر، گاه و بی گاه در دفاع از حریم ولایت، شکوه غدیر را به رخ مخالفان می کشیدند. نخستین مدافع این راه، برترین بانوان جهان، حضرت فاطمه(س) بود و پس از او، امام حسن مجتبی(ع) و عمار یاسر و دیگران بودند.

انتشارات انصاریان، کتاب غدیر از دیدگاه اهل سنت، نوشته محمدرضا جباران را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب غدیر از دیدگاه اهل سنت، دارای پنج فصل است:

فصل اول: داستان غدیر، عنوان فصل نخست این کتاب و عناوین این بخش عبارت است از: غدیر خم، گزارشی از حجة الوداع، مراسم تبریک و تهنیت، نصب علی به خلافت , در روز غدیر، صحت واقعه غدیر از نظر تاریخ

فصل دوم: خلافت و وصایت، عنوانفصل دوم و در این فصل فقط همین عنوان بررسی شده است.

فصل سوم: معیارها، عنوان فصل سوم است و عناوین: محبت، آزار علی , آزار رسول (ص)، سب علی , سب رسول (ص)، جدایی از علی , جدایی از رسول، جنگ با علی , جنگ با پیامبر، پرچم هدایت، علی و حق، حق و علی، علی , حق و قرآن، وعلی و قرآن در آن بررسی شده است.

فصل چهارم: یک آسمان فضیلت، عنوان بخش چهارم است و نویسنده در آن به موضوعات اشتراک گوهری با رسول مکرم اسلام (ص)، تربیت علی (ع)، سابقه در اسلام، علم و آگاهی، و فداکاری و دفاع از اسلام پرداخته است.

فصل پنجم: در آخرین بخش کتاب با عنوان آداب و سنن غدیری هم موضوعات: سابقه عید غدیر در میان مسلمانان، آداب و اعمال عید غدیر، آداب عید غدیر در چند محور کلی عمل صالح، و محور دعاهای غدی توضیح داده شده است.

ویژگی اثر

در این کتاب به اثبات عیدبودن غدیر و بیان بخشی از آداب این روز مبارک پرداخته شده است. از دیگر ویژگی های این اثر استفاده از کتب معتبر اهل سنت است و محل نقل هرحدیث یا واقعه در کتابهای مورد استناد، با ذکر مجلد هر صفحه تعیین و در کتابنامه مشخصات هر کتاب از قبیل مؤلف، مترجم، ناشر و تاریخ و محل نشر آمده است. در جایی که کتب اهل سنت از نقل مطالب غفلت کرده اند، به کتب معتبر شیعه مراجعه شده و آنها نیز همانند کتب اهل سنت به طور دقیق معرفی شده اند. در نقل احادیث هم متن احادیث بدون تغییر در کتاب آورده شده است.

برشی از کتاب

در صفحه 10 درباره اتفاقاتی که در روز عید غدیر افتاده این مطالب نگاشته شده است:

اجتماع عظیمی در صحرای تفتیده حجاز گردآمد. روزی سخت و گرم و منطقه ای به شدت گرماخیز بود، چنان گرم که مردان نیمی از لباس خود را بر سر انداخته و نیمی دیگر را به پای خویش می‌پیچیدند. همه می خواستند بدانند چه چیز باعث شده که پیامبر(ص) در چنین مکان به ظاهر نامناسبی دستور توقف داده اند. حرارت اشتیاق با گرمای هوا آمیخته، حاجیان را بی تاب می کرد.

فرمود تا زیر چند درخت کهنسال را بروبند و جهاز شتران را بر هم انباشته کنند. منبری بلند برافراشت نزدیک ظهر آن گاه که همه حاجیان در آن صحرا جمع شدند، بر افراز منبر بر آمد و خطبه ای بدین شرح ایراد کرد: ستایش مخصوص خداوند است از او کمک می خواهیم و به او ایمان می آوریم و بر او توکل می کنیم و از شر نفس و بدی کردارمان به او پناه می بریم. هدایت کننده ای نیست آنکه را او گمراه سازد و گمراه کننده ای نیست هر که را او هدایت کند گواهی می دهم که معبودی جزخدای یگانه نیست و محمد بنده و فرستاده اوست. اما بعد ای مردم خداوند نیکی کننده آگاه به من خبر داد که هیچ پیامبری بیش از نصف عمر پیامبر پیش از خود زندگی نخواهد کرد و اندکی بیش نمانده که مرا نیز به سرای باقی دعوت کنند و من اجابت کنم و همانا از من و همه شما سؤال خواهد شد؛ پس شما چه پاسخ خواهید داد؟

مردم گفتند: گواهی می دهیم که تو پیام الهی را رساندی و پند دادی و کوشیدی ؛خدایت پاداشی نیک دهد. فرمود: آیا شهادت نمی دهید که معبودی جز خدای یگانه نیست و محمد بنده و فرستاده اوست و بهشت او حق و دوزخش حق است و مرگ حق است و قیامت بدون شک خواهد آمد و خداوند تمام مردگان را زنده خواهد کرد؟ گفتند: آری به همه اینها گواهی می دهیم.

انتشارات انصاریان، کتاب «غدیر از دیدگاه اهل سنت» را در در قطع رقعی و 168 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات انصاریان به آدرس: قم، خیابان شهدا، کوچه بیست و دوم، پلاک 11، تلفن: 37832498 025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/کتاب غدیر از دیدگاه اهل سنت

ارسال نظرات