۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۶۵۹۶۳۵

واقف زنجانی سهام یک میلیاردی خود را وقف کرد

واقف زنجانی سهام یک میلیاردی خود را وقف کرد
واقف ۶۰ ساله زنجانی سهام یک میلیاردی بورس خود را وقف هزینه در ایام فاطمیه، ایام محرم، اعیاد شعبانیه، عید غدیر و اربعین حسینی و هزینه‌کرد در قبرستان بقیع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی است و دارای ثواب و فضیلت‌های بسیاری است، ثوابی که برای واقف آثار و برکات معنوی زیادی به ارمغان می‌آورد.

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچون بسیاری از فقیهان و عالمان به مسئله وقف به عنوان بحث فقهی نگریسته و به تبیین و توضیح آن پرداخته‌اند.

در طول حیات علمی و فقاهتی حضرت امام(ره)، علاوه بر آنچه در کتاب فقهی ارزشمند تحریرالوسیله با عنوان «کتاب الوقف» آمده حدود 200 استفتاء در موارد مختلف از ایشان شده است که نشان از اهمیت و جایگاه بلند موضوع وقف دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز بارها در دیدار با مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه وقف را یک نهاد ممتاز دینی دانسته و تأکید داشته‌اند که باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه‌اش سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد.

قدمت برخی از موقوفات در کشور به بیش از 800 سال می‌رسد و در حال حاضر بیش از 8 هزار متولی موقوفات در کشور وجود دارد.

تعداد موقوفات کشور بیش از 127 هزار مورد است که این تعداد شامل موقوفات منفعتی و انتفاعی هستند.

در استان زنجان نیز وقف‌های بسیاری وجود دارد که خیرین برای کمک به نیازمندان هدیه کرده‌اند، وقف‌های پزشکی و درمانی، وقف برای مساجد و روضه‌خوانی برای امام حسین (ع) و ائمه معصومین (ع) از دیگر وقف‌هایی است که در زنجان وجود دارد.

شمار موقوفات استان زنجان بیش از 2 هزار و 400 مورد است.

بخش عمده نیات واقفان خیراندیش و نیکوکار در استان مربوط به عزاداری برای امام حسین(ع)، رفاه عمومی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی مربوط است و شمار نیات واقفان در استان به 35 هزار مورد می‌رسد.

 

وقف سهام یک میلیاردی در زنجان

اخیرا اما یکی از خیرین سهام خود در بورس را به ارزش یک میلیارد تومان وقف کرده است.

قربانعلی میزرایی واقف 60 ساله زنجانی سهام بورس خود را وقف هزینه‌کرد در ایام فاطمیه، ایام محرم، اعیاد شعبانیه، عید غدیر و اربعین حسینی و هزینه‌کرد در قبرستان بقیع کرده است.

وی با اشاره به اینکه تولیت این وقف با ذکر موارد مذکور به اوقاف واگذار شده است، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد این وقف از طرف اوقاف انجام خواهد شد.

این واقف زنجانی با اشاره به فعالیت‌های خیریه خود پیش از انجام عمل وقف گفت: بنده در منطقه خودمان در امور خیریه فعالیت داشتم، اما وقف باقیات صالحات است.

وی با اشاره به اینکه وقف هبه و هدیه‌ای است که اثر آن پس از مرگ نیز باقی خواهد ماند، افزود: خوشبختانه خانواده من نیز در زمینه امور خیریه فعالیت خوبی داشته و در این راه بنده را همراهی کردند، حتی با این کار تشویق به فعالیت در حوزه وقف هم شده‌اند.

 

تشکیل شورای خیریه در اوقاف زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به تلاش اوقاف برای جاسازی فرهنگ وقف در استان زنجان گفت: خوشبختانه مشارکت خیرین در امر وقف خوب بوده و وقف‌های استان زنجان در حوزه‌های مختلف است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به تشکیل و راه‌اندازی شورای خیریه اوقاف افزود: استان زنجان موقوفات بسیاری دارد، اما موضوعی که موجب شده این استان در امر موقوفات به یک استان منحصر به فرد تبدیل شود، موقوفه بودن شهر قیدار است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه در بین شهرهای استان، قیدار نبی (ع) دارای بیشترین موقوفه از نظر ارزش ریالی را دارد، گفت: برکات وقف در این شهر بسیار زیاد است و همین امر موجب سازندگی بیشتر شهر قیدار نبی(ع) شده است و برای بهره‌مندی مردم از منافع موقوفات در این شهر پروژه‌های عظیمی در حال ساخت و یا ساخته شده است.

 

سرمایه‌گذاری در حوزه وقف

معاون بهره‌وری اوقاف امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به برنامه اوقاف برای سرمایه‌گذاری در حوزه موقوفات گفت: در شهر قیدار پروژه‌های متعددی از محل وقف ساخته شده است.

داود قاسملو با بیان اینکه تالار احسان، پروژه، پیامبر اعظم یک و 2 و در شهر زنجان نیز موقوفه هوشمند و سایر موقوفات موجود از جمله پروژه‌های مهم سرمایه‌گذاری است که در حوزه وقف انجام شده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان طارم نیز در حوزه کشاورزی اقدامات قابل توجهی در بحث زیتون‌کاری و سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات