۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۶۵۹۶۸۱
استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد؛

گوشه‌ای از کرامات هادی دین

گوشه‌ای از کرامات هادی دین
حجت الاسلام همتیان با اشاره به چند مورد از کرامات امام هادی(ع) فعالیت‌های ایشان را در زمینه آماده کردم شیعیان برای غیبت امام زمان(عج) تبیین کرد.

حجت الاسلام محمد همتیان سورکی در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک ولادت امام هادی(ع) به بیان زندگی نامه ایشان پرداخت و گفت: امام هادی(ع) در نیمه ماه ذی الحجه سال 212 هجری قمری در اطراف مدینه پا به عرصه وجود گذاشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: پدر بزرگوار امام هادی(ع)، امام جواد(ع) و مادر ایشان سمانه مغربیه از زنان عابده و دائم الصیام است که امام هادی(ع) او را اهل بهشت می داند؛ نام ایشان علی و لقب معروف ایشان نقی و کنیه ابوالحسن است و به دلیل این که امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) را نیز ابوالحسن می دانند امام هادی(ع) را ابوالحسن ثالث می نامند.

وی با بیان این که امام هادی(ع) همانند باقی اجداد خود از فضائل، کرامات و معجزات فراوانی برخوردار بودند، اظهار کرد: امام هادی(ع) به عنوان امام معصوم و وصی و جانشین امام جواد(ع)دارای علم لدنی و عبادت و بندگی او زبانزد اطرافیان بود.

حجت الاسلام همتیان خاطرنشان کرد: بخش عظیم دوران زندگی امام هادی(ع) مربوط به دوران خلیفه فاسد، سفاک و بی رحم عباسی به نام متوکل بود؛ براساس روایت امام علی(ع) که فرمودند «فاسق ترین خلفای عباسی دهمین است» که همان متوکل است آدمی بی رحم و دائم الخمر بود و همیشه امام هادی(ع) را احضار و به ایشان جسارت می کرد در حالی که بارها معجزاتی از امام هادی(ع) دیده بود.

وی با اشاره به چند مورد از کرامات از امام هادی(ع) بیان کرد: زمان ورود امام هادی(ع) به کاخ، مأموران متوکل پرده ها را بالا می گرفتند تا ایشان با احترام وارد کاخ شوند، در نتیجه برخی به متوکل گفتند اگر مردم این احترام به امام هادی(ع) را از سوی تو مشاهده کنند خواهند فهمید، خلافت حق ایشان است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه اضافه کرد: اطرافیان متوکل به او پیشنهاد دادند به مأموران بگوید پرده ها را بالا نگیرند و امام هادی(ع) مانند سایر مردم وارد شود که متوکل نیز چنین کرد اما زمان ورود امام هادی(ع) به کاخ، بادی وزید و پرده را بالا برد و ایشان با احترام وارد شدند و زمان خروج نیز با وزیدن باد پرده بالا رفت و ایشان خارج شدند زمانی که گزارش این واقعه به متوکل رسید دستور داد همانند قبل عمل کنند زیرا چنین کاری عظمت و کرامت امام هادی(ع) را بیشتر می کرد.

وی افزود: در زمان امام هادی(ع) زنی مدعی شد زینب دختر امام علی(ع) است که تاکنون غایب بوده و اکنون ظاهر شده است؛ زمانی که این مطلب را نزد امام هادی(ع) مطرح کردند، ایشان بیان کردند به زن بگویید برای روشن شدن صداقتش وارد قفس شیر شود اگر شیر او را نخورد فرزند حضرت فاطمه(س) است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اضافه کرد: هنگامی که پیشنهاد امام هادی(ع) به آن زن مدعی رسید، بیان کرد از کجا می دانید که درندگان گوشت فرزندان حضرت فاطمه(س) را نمی خورند که امام هادی(ع) بیان کردند شخصی از فرزندان فاطمه(س) را داخل قفس شیرها کنند.

وی ادامه داد: اطرافیان متوکل به او پیشنهاد دادند که خود امام هادی(ع) را به داخل قفس شیرها بفرستد و زمانی که ایشان وارد قفس شیرها شد شیرها، در محضر حضرت قرار گرفتند و صورت را بر روی صورت ایشان گذاشتند و زمانی که امام هادی(ع) بیان کرد دور شوید به گوشه ای از قفس رفتند.

حجت الاسلام همتیان در ادامه به فعالیت های امام هادی(ع) در زمینه آماده کردن مردم برای غیبت حضرت ولی عصر(عج) اشاره کرد و گفت: با توجه به این که دشمنان بشارت های پیامبراکرم(ص) مبنی بر این که حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) است را شنیده بودند، برای از بین بردن ایشان به تکاپو افتادند.

وی ادامه داد: از آنجا که غیبت حضرت مهدی(ع) طولانی است امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) از پشت پرده یا در خفا با شیعان ارتباط برقرار می کردند تا آنها را برای غیبت آماده کنند و بفهمانند اشکالی ندارد فردی امام مسلمانان باشد اما در عین حال به صورت فیزیکی با مردم ارتباط نداشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) گفت: حضرت می فرماید این دنیا به منزله بازار است یعنی انسان ها زمانی به دنیا آمدند، همانند این است که وارد بازار شده اند، چیزی می دهند و چیزی می گیرند و عده ای در این بازار سود می برند و عده ای ضرر می کنند.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) نیز در بیانی نزدیک به بیان امام هادی(ع) می فرمایند دنیا بازاری است که مردم در آن به دو دسته تقسیم می شوند، دسته ای جان خود را می فروشند و هلاک می شوند و عده ای جان خود را می خرند و آزاد می شوند.

وی ادامه داد: انسان با دقیق شدن در این کلمات نورانی مشاهده می کند کسانی که حیات را مختص به دنیا می دانند و تابع هوا و هوس هستند و از آخرت یعنی ابدیت و حیات جاوید غافل می شوند، از انسان های زیان کار و ورشکسته به شمار می روند./1324/ت302/ف

ارسال نظرات