۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۵۹۷۱۱

شناخت زندگی شهید دکتر شهریاری در کتاب "استاد"

شناخت زندگی شهید دکتر شهریاری در کتاب
مجید شهریاری از جمله دانشمندان هسته‌ای ایران به شمار می‌رود که با طراحی موساد، همکاری اطلاعاتی و عملیاتی منافقین در هشتم آذر ۱۳۸۹ به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ترور پی‌درپی دانشمندان هسته‌ای ایرانی همواره این پرسش را مطرح می‌کند که به راستی چه افراد یا گروه‌هایی پشت این سوءقصدها قرار دارند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ پیچیدگی در برنامه ترورها بخشی از سیاستی است که از یک جهان‌بینی خاص نشات می‌گیرد. این جهان‌بینی به القا ایرانی‌ستیزی، مسلمان ‌ستیزی و حمایت از رژیم‌صهیونیستی می پردازد و متصدیان این سیاست ها یک هدف مشترک را دنبال می کنند و فارغ از اینکه اندیشه کنند که برنامه دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای تا چه اندازه بی‌خطر است تنها به خطرات احتمالی آن فکر می کنند.

باید گفت صنعت هسته‌ای ایران در مسیر پیشرفت‌ همواره با موانع و چالش‌های بزرگی مواجه بوده که بزرگترین آنها تحریم‌ها و دسیسه‌های دشمنان بوده است؛ دشمنانی که پیشرفت و اقتدار ایران را نمی‌خواهند و برای مقابله با دستاوردهای هسته‌ای کشور ۲ روش تحریم و حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای را در پیش‌گرفتند. مأموریت نخست به سیاستمداران غربی و صهیونیستی محول شد و ماموریت دوم را سرویس‌های جاسوسی و تروریسم دولتی غربی‌ها و صهیونیست‌ها بر عهده گرفتند تا ترور افرادی را که در تحقیقات انرژی هسته‌ای دست دارند، توجیه کنند.

مجید شهریاری از جمله دانشمندان هسته‌ای ایران به شمار می‌رود که با طراحی موساد، همکاری اطلاعاتی و عملیاتی منافقین در هشتم آذر ۱۳۸۹ خورشیدی به شهادت رسید. شهریاری را که به عنوان طراح تئوریک ساخت نسل جوان راکتورهای هسته‌ای می‌شناسند.

شهید مجید شهریاری، یکی از دانشمندان هسته‌ای است که همگان او را نمادی از اقتدار علمی و توسعه فناوری‌های سخت پژوهشی ایران اسلامی می‌شناسند. شهید والامقامی که قدرت فکری، توانمندی اجرایی، غیرت ملی و انقلابی‌اش سرویس‌های امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به ستوه آورد تا ترور را به عنوان آخرین حربه برای حذف وی به کار گیرند.

مقام معظم رهبری، چندی پس از شهادت شهیدشهریاری خطاب به خانواده این شهید فرمودند: «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، این جور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد.»

انتشارات شهید کاظمی، کتاب استاد نوشته فاطمه شایان‌پویا را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب استاد دارای بخش بندی خاصی نیست بلکه زندگی این استاد شهید در قالب روایت هایی کوتاه در آن بیان می شود. عناوین این کتاب عبارت است از: سکانس اول، حديث ما، کنج قناعت، اوقات خوش آن بود، خدمت جام، سنگ، لعل شود، چشمه ی عشق، درگه پیر مغان، نثار خواهم کرد، در پی عزم دیار، سر پیمان، دولت عشق، خاک ره، بلبل عاشق، از آن حور پریوش، حدیث قند، از نو آدمی، شرح فراق، سکانس آخر، آلبوم تصاویر.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به زندگی یکی از شهدای پر افتخار ایران استاد شهید مجید شهریاری؛

2. زنده نمودن یاد شهدا، خصوصا شهدای هسته‌ای؛

3. جمع آوری حدود 200 خاطره از دوستان، دانشجویان، همکاران،همسر و فرزند شهید شهریاری؛

4. ادبیات و زبان خودمانی اثر.

برشی از کتاب

 در صفحات 112 و 113 درباره تخصص و تعهد استاد شهید دکتر شهریاری این مطالب نگاشته شده است:

دکتر شهریاری، یکی از متخصصین تراز اول ایران بود که در زمینه راه اندازی و توسعه، کدهای محاسبات هسته ای، نقش بسزایی داشت، توسعه بعضی از این کدها، اساسا در کشور، به اسم ایشان کلید خورده و گزاف هم نیست؟ چون دکتر نقش بسزایی در کسب این کدها در ایران، و آموزش آنها و برگزاری ورک شاپ های مختلف در این زمینه، داشت. فارغ التحصیلان دانشگاه هایی که دکتر در آن ها درس می داد، توسط ایشان با این کدها به طور عالی آشنا می شدند.

MCNP یکی از کدهای خیلی مهم و معتبر در این رشته است و هر چند سال یک بار، نسخ، جدیدش ارائه می شود. هر نسخه، قابلیت های جدیدی دارد و در کل، کد نسبتا گران قیمتی در بازار جهانی است. دکتر این کد را به سختی تهیه می کرد و بسط و گسترش می داد.

یادم هست دکتر، نسخه، شماره 5 این کد را همراه نسخه x آن که قابلیت خیلی بیشتری نسبت به قبلی ها داشت، به دست آورده بود و داغ داغ سرکلاس به ما که دانشجوهای دکترا بودیم، تدریس می کرد. کلی هم تمرین مرتبط با آن برایمان تعریف می کرد. حجم این که خیلی بالا بود. شاید حجم اصل کد با سورس (source) آن حدود چند گیگ بود و هرکس می خواست مسئله ای با استفاده از آن حل کند، باید اصلش را از دکتر می گرفت و نصب می کرد. چند هفته بعد از ترم، آقایی از یکی از دانشگاه ها سراغ من آمد و گفت به مسئله ای برخورده که نسخه کدی که در اختیار دارد، قابلیت حل کردنش را ندارد.

گفتم آخرین نسخه کد، این قابلیت را دارد. خیلی خواهش کرد و پیگیر شد که اگر من آن را دارم، در اختیارش قرار بدهم؛ اما نمی دانستم اجازه این کار را دارم یا نه. از دکتر اجازه گرفتم.

گفت: «مگه ندیدین من به راحتی در اختیار شما قرار دادم؟ شما هم این کار رو بکنید، اما به اهلش... وظیفه ای که به گردن شماهاست اینه که اهلش رو بشناسید و در اختیارش قرار بدید؛ کسی که بدون زحمت و احساس نیاز، چیز ارزشمندی رو بگیره و بره با بازارگرمی یک جور عرضه متفاوت برای دیگران داشته باشه، این نمیشه. من آنجا به یاد «تعدوا الأمانة الى اهلها» افتادم...

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «استاد» را در در قطع رقعی و 232 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شهید کاظمی به آدرس: قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول واحد 131 تلفن: 6 الی 02537840844 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/ شناخت زندگی شهید دکتر شهریاری در استاد

ارسال نظرات