۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۵۹۸۷۷

کتاب عصر حیرت

کتاب عصر حیرت
موضوع بشارت ها درباره ظهور منجی آخرالزمان و انتظاری که دنبال آن تعریف می شود، به راحتی در متون آیین ها و مناسک ادیان، مذهب ها و ملت های گوناگون قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات کتاب جمکران، کتاب عصر حیرت نوشته محمود مطهری‌نیا را به چاپ رسانده است.

مقوله مهدویت که از مهم ترین مطالب دینی و اسلامی به شمار می آید، عمری به قدمت تاریخ زندگی انسان دارد. از همان زمان که حضرت آدم(ع) هبوط کرد، فرزندانش درباره مهدویت از او سؤال کردند. موضوع بشارت ها درباره ظهور منجی آخرالزمان و انتظاری که دنبال آن تعریف می شود، به راحتی در متون آیین ها و مناسک ادیان، مذهب ها و ملت های گوناگون جهان تا به امروز قابل پیگیری است.

نتایج زیبا و شگفتی‌آور پژوهش در این‌باره، آنجا خودنمایی می کند که این مطالعه حالت تطبیقی و مقایسه ای بیابد و این مطالب در کنار هم قرار گیرد. آنچه از این بررسی به دست می آید، گویای این نکته است که همه انسان ها در انتظار شخصی واحد هستند و با نام ها و عنوان های گوناگون از آرزوی دیرینه خود یاد می کنند.

یکی دیگر از نتایج قابل توجه پس از مطالعه آثار موجود این است که هر چه به ظهور یا به بیان دقیق‌تر، به ولادت منجی موعود نزدیک‌تر می شویم، فرستادگان آسمانی بیشتر به این موضوع پرداخته اند و بیشترین روایات در این باره را می توان در منابع اسلامی یافت.

ساختار کتاب

کتاب عصر حیرت دارای شش فصل است:

فصل اول: چرایی و چگونگی حیرت شیعیان در دوره غیبت امام زمان(ع)، که در آن برخی عناوین مانند: پیشینه عصر حیرت، پراکندگی جمعیتی شیعیان در این دوره، سرچشمه و گستره حیرت، و آسیب دیدگان حیرت و پیشگویی ها درباره حیرت بررسی شده است.

فصل دوم: دوره عباسیان و تمهید امامان معصوم(ع) برای ورود به عصر حیرتکه در آن موضوعاتی چون: جایگاه اجتماعی مردم در دوره عباسی، و جایگاه فکری جامعه در دوره دوم عباسی و فرقه ها توضیح داده شده است.

فصل سوم: عنوان آن، سازمان وکالت، تشکیلات زمینه ساز برای زیست شیعیان در عصر حیرت نخست است و می توان در آنبا موضوعات: شواهد تاریخی، شرایط تاریخی، مراحل و دوره های فعالیت های سازمان وکالت، فعالیت های علمی و فرهنگی، و فعالیت های سیاسی و رهبری آشنا شد.

فصل چهارم: گونه شناسی حیرت سازان(مدعیان) در عصر حیرت، عنوان آن و مدعیان معاصر، نجات باوری مهدوی، تحقیق و تضعیف جبهه حق، جهل بی اطلاعی، بی سوادی و خرافه گرایی و روش همراهی با مدعیان موضوعات بررسی شده در ان است.

فصل پنجم: عنوان دیگرآن ابعاد و آثار حیرت در عصر غیبت است و خواننده می تواند در آن با موضوعات: ترک امر به معروف و نهی از منکر در آخرالزمان، ترویج امر به معروف و نهی از منکر در آخر الزمان، وارونگی ها و انحرافات در عرصه های امنیت اجتماعی و فردی، مصداق های معروف ها و منکرات وارونه شده در آخرالزمان آشنا شود.

فصل ششم: ظهور امام عصر(عج) و پایان عصر حیرت، عنوان آخرین فصل استو موضوعاتی مانند از ظهور تا قیامت، ظهور اصغر، آستانه ظهور، ظهور محدود، ظهور اکبر، دعوت جهانی، شورش دجال و کشته شدن، حکومت جهانی،و وفات مسیح و رجعت در آن واکاوی شده است.

برشی از کتاب

در صفحات 206 و 207 درباره عاشورا و مسئله ظهور این مطالب نگاشته شده است:

در این مقطع میان یاران امام، به طور شاخص می توان یمانی و خراسانی را مشاهده کرد که از دو منطقه خاورمیانه با سپاهیان خویش به یاری امام می شتابند. براساس روایات، يمانی حقانیتی بیش از خراسانی دارد. خراسانی و فرمانده سپاهش شعیب بن صالح برای اتمام حجت بر سپاهیان و همراهان دیگر، از امام بل تقاضای معجزه و کرامت می کند.

امام هم جلوه ای از اعجاز خویش را به ایرانیان نشان می دهند و پس از آن با حضرتش بیعت می کنند. سفیانی که علاوه بر شام، عراق و شبه جزیره عربستان به بخش هایی از ایران نیز لشکرکشی کرده، اولین شکست خود را از خراسانی و در منطقه استخر (حوالی شیراز) از خراسانی تجربه می کند و اندکی پس از ظهور (فقط پنج روز) بخش قابل توجهی از سپاه خود را در بیابانی میان مکه و مدینه از دست می دهد.

این سپاه برای مبارزه با امام و جلوگیری از اقدامات پس از ظهور، از مدینه به مکه فرستاده شده بودند. جبرئیل ملک علا مأمور نابود کردن و به زمین فرستادن این لشکر است. از این سپاه فقط دو یا سه نفر ملقب به بشیر و نذیر زنده می مانند که شرح ماجرا را به اطلاع امام زمان(عج) و سفیانی می رسانند.

پس از این دو شکست، سپاه سفیانی به طور پیوسته از سپاهیان امام زمان که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می شود، شکست می خورد تا اینکه امام زمان(عج) و سفیانی حوالی دریاچه طبریه در برابر هم قرار می گیرند. با وجود همه جنایت ها و فجایعی که سفیانی در این مدت به بار آورده بود، امام زمان این که مظهر رحمت الهی و همچون رسول اکرم نه ملقب به عنوان ممتاز «رحمة للعالمين» است ، سفیانی را به خیمه خویش فرا می خواند و با چنان نرمی و مهربانی با او ملاقات و صحبت می کنند که او از کرده خویش پشیمان می شود و تصمیم به تسلیم می گیرد.

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «عصر حیرت» را در در قطع رقعی و 288 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات کتاب جمکران به آدرس: قم، خیابان شهید فاطمی، کوچه 28، پلاک 6، ساختمان مؤسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران مراجعه نمایند./826/ن601/ف

م/کتاب عصر حیرت

ارسال نظرات