۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۵۹۸۹۷
تازه های نشر؛

کتاب دارالشفاء؛ بررسی فقهی و کلامی در بسته شدن اماکن مقدسه + دانلود

کتاب دارالشفاء؛ بررسی فقهی و کلامی در بسته شدن اماکن مقدسه + دانلود
کتاب دارالشفاء (تأملاتی کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان) نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن وکیلی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مدتی است که به واسطه شیوع بیماری کووید 19، مجموعه ای از سؤالات در فضای جامعه اسلامی درباره بیماری و درمان و خصوصا بیماری های مسری مطرح شده است؛ بخش وسیعی از این سؤالات به نحوه ارتباط مشاهد مشرفه و اماکن مذهبی و مناسک دینی با بیماری و درمان باز می گردد که صبغه کلامی و فقهی دارد و صاحب نظران، هر یک از زاویه ای به آن پرداخته اند.

یکی از سؤالات مهم این است که در زیارت اماکن مقدسه و حضور در مناسک مذهبی چه مقدار باید محدودیت اعمال شود؟ در این زمینه دو نگاه اصلی وجود داشت. نگاه اول این بود که اماکن مقدسه دارالشفاء است و برای مقابله با بیماری کووید 19 بیشتر باید به آن توسل جسته و از قابلیت شفابخشی آن استفاده کرد و از این رو تعطیلی آن روا نیست. برخی از عالمان حوزوی و جمعی از متدینان به این دیدگاه معتقد بودند.

نگاه دوم متعلق به عده ای بود که به شدت با دیدگاه پیشین، مقابله و ادعا کردند از نظر دانش پزشکی باز بودن حرم‌های مطهر اصلا مصلحت نیست و گشوده بودن این اماکن نه فقط موجب شفاء نیست، بلکه سبب شیوع بیشتر بیماری خواهد شد. عده‌ای از بزرگان و عالمان دینی و معتقدان جدی به دین و فقاهت این نظر را تأیید کرده و آن را مصداقی از تزاحم واجب و مستحب می شمردند.

کتاب دارالشفاء(تأملاتی کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان) نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن وکیلی است که در 1000 جلد به چاپ رسیده است.

ساختار کتاب

کتاب دارالشفاء دارای دو فصل عمده است:

فصل اول: موضوع شناسی، فصل اول این کتاب را تشکیل داده و مطالب در این فصل در پنج بخش تدوین یافته است: 

بخش اول: عنوان بخش اول  اعتبار طب مدرن از منظر علم تجربی و عناوین مطالب این بخش: طب مدرن در تعیین موضوع اعتبار ندارد، نمونه‌ای از تجربۀ طبی در بهداشت اماکن مقدسه است.

بخش دوم: حقیقت شفاء و درمان، عنوان بخش دوم است و موضوعات: معنای شفاء، روش تشخیص تحقق شفاء، افراط و تفریط در تفسیر شفاء، معنای لغوی و اصطلاحی شفاء، فلسفۀ طب الهی، و تأثیر انسان‌شناسی الهی و مادی در طب در آن بررسی شده است.

بخش سوم: عنوان این بخش برخی اسباب معنوی شفاء است و در آن، شفاء با آیات قرآن، شفاء با سؤر مؤمن، شفاء با تربت حسینی و، شفاء با دعا واکاوی شده است.

بخش چهارم: شفاء و زیارت مشاهد مشرفه، عنوان آن است و موضوعاتی مانند ادلۀ شفابخشی زیارت، روایات استجابت دعا، روایات در باب شفابخشی یاد امام، روایات در باب شفابخشی در مشاهد مشرفه، اطلاق شفابخشی اماکن مقدسه، معنا و حدود نظافت و بهداشت در اسلام، و شواهد اطلاق ادلۀ زیارت در آن توضیح داده شده است.

بخش پنجم: در این بخش با عنوان شفاء در دیگر مناسک مذهبی،موضوعات مساجد و عزاداری‌ها، و نماز جمعه بررسی شده است.

فصل دوم: حکم شناسی، عنوان فصل دوم است و در این فصل، شش بخش آورده شده است:

بخش اول: عنوان این فصل تبیین تزاحم، است و در آن موضوعات توضیح اصل تزاحم، حاکم در تزاحم، و اطراف تزاحم شرح داده شده است.

بخش دوم: مستثنیات وجوب حفظ جان، عنوان بخش دوم است و خوانندگات می توانند در آن موضوعات تبری از امام، دفاع از مال و ناموس، تفصیلی در موارد دفاع، اقرار به استحقاق حد، اقرار به استحقاق قصاص، هدنه، کمبودن مؤمنین در جنگ، تزاحم، و تخصیص یا تخصّص را مطالعه کنند.

بخش سوم: در این بخش با عنوان حکم موارد ظن سلامت، موضوعات سفر معصیت، سفر تجارت با کشتی، سفر حج با خطر، و سفر زیارت مع الخوف واکاوی شده است.

بخش چهارم: در این بخش با عنوان فرار از مرض‌های مسری،هم نویسنده به ارتباط با جذامیان، فرار از طاعون، فرار از مسجد به خاطر طاعون، دامنۀ اطلاق روایت، حکمت کراهت فرار از مسجد، توجیه آیت الله اشتهاردی رضوان الله علیه، و توجیه آیةالله شیخ محمدتقی آملی رضوان الله علیه پرداخته است.

بخش پنجم: اهمیت و احترام مشاهد و مساجد عنوان بخش پنجم این فصل و موضوعات: ضرورت تعظیم شعائر، تحقیقی دربارۀ حقیقت هتک حرمت، حفظ حرمت حرم و مکه معظمه، اجتناب از تنجیس مساجد از باب احترام، جلوگیری از تعطیلی مشاهد و مساجد، و حکم تعطیلی موقت مساجد و مشاهد در زمان حال در آن بررسی شده است.

بخش ششم: در آخرین بخش با عنوان حل تزاحم،هم به موضوعات تزاحم فردی و تزاحم جمعی، حفظ سلامتی و دفع ضرر، درجۀ تأثیر حرم‌ها در شیوع بیماری، درجۀ اهمیت حفظ جان در فرض فعلی، سوءاستفادۀ دشمن از باز بودن زیارتگاه‌ها، مراعات شرایط وقف در اماکن مذهبی، حفظ احترام زیارتگاه‌ها، دیگر برکات حرم‌ها، و ضرورت رعایت اولویت‌ها پرداخته شده است.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به یکی از مهم ترین چالش های امروز جامعه؛

2. داشتن نگاهی عالمانه به مسئله بسته شدن اماکن مذهبی؛

3. استفاده از دلائل متقن اعم از آیات، روایات و دلائل عقلی برای بررسی نظریات؛

4. پرداخت خوب به مسئله شفاء؛

5. توجه دادن به حفظ احترام زیارتگاه ها.

برشی از کتاب

در صفحات 28 و 29 درباره بسته شدن اماکن مذهبی این مطالب نگاشته شده است:

 اساسا پارادیم دانش تجربی فعلی، توانمندی کافی برای قضاوت در این حوزه ها را ندارد. دانش تجربی فعلی، به تمام معنا بر عالم حس و ظاهر متمرکز شده و بر بستر انکار مجردات و عالم غیب تولد یافته است و در همان بستر نیز ترویج می شود. لذا دانش تجربی موجود، مسائلی را که ماوراء عالم ماده وجود دارد، به حساب نیاورده و به آنها به چشم واقعیت نگاه نمی کند. اگر عقلا یا نقلا اثبات کنیم که فقط بخشی از عوامل تأثیرگذار در درمان و بیماری، با تجربه به چنگ می آید، طبیعتا دانشی که فقط بر اساس مشاهدات حسی می خواهد به مطالعه بیماری و درمان بپردازد، در تحقیقات خود ناکام خواهد ماند.

کتاب «دارالشفاء» در در قطع رقعی و 256 صفحه به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب با تلفن: 09155672845 تماس حاصل کنند.

برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید. /826/ن601/ق

کتاب دارالشفاء؛ پاسخی فقهی و کلامی به شبهه بسته شدن اماکن مقدسه + دانلود

ارسال نظرات