۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۶۵۹۹۷۴

امام جمعه بیروت خواستار تحقیقات شفاف پیرامون انفجار اخیر لبنان شد

امام جمعه بیروت خواستار تحقیقات شفاف پیرامون انفجار اخیر لبنان شد
شیخ علی فضل الله بیان کرد: مسؤولان مربوطه باید هر چه سریعتر تحقیقات خود را آغاز کنند، تا شهروندان با شفافیت کامل از حقیقت آنچه اتفاق افتاده است، مطلع شوند.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه طی سخنانی ابراز داشت: شروع فاجعه و انفجار لبنان در بندر بیروت و کشته شدن دهها تن و مفقود شدن و آسیب دیدن هزاران تن و از بین رفتن ساختمان ها و محل های تجارت و بیمارستان و از بین رفتن اقتصاد و اجتماع همه ناشی از کم کاری و عدم تلاش مسؤولان در این کشور است.
وی اظهار داشت: ما با صحنه وحشتناک و دردناک روبرو هستیم که قلب ما غم و اندوه و درد را تسخیر می کند، عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده های قربانیان ابراز می داریم و آرزوی رحمت برای کسانی که جان خود را از دست داده اند، داریم و امیدوار هر چه سریع تر مجروحان بهبود یابند. ما برای همه لبنانی ها از همه فرقه، ادیان و مواضع سیاسی، طلب رحمت می کنیم و به آنها  تسلیت می گوییم. در اینجا، باید قدردانی کنیم از ابتکارات آغاز شده از همه مناطق برای گسترش کمک به کسانی که خانه ها، معیشت و اموال خود را از دست داده اند، علی رغم شرایط سختی که همه از آن رنج می برند شاهد عمق روابط  همدلی بین لبنانی ها هستیم و همچنین ازهمه کشورهایی که کمک های را فراهم کردند، تشکر می کنیم هر چند این کمک ها به اندازه حجم فاجعه رخ داده نرسیده است.
امام جمعه بیروت افزود: ما از دولت می خواهیم که مسئولیت سریع خود را در رسیدگی به اثرات فاجعه انجام دهد و هر چه سریعتر سرنوشت مفقودین را روشن سازد، و برای کسانی که خانه ها، املاک و معیشت خود را از دست داده اند، راه جبران پذیری قرار دهد و تسریع در تحقیقات را در دستور کار داشته باشد تا شهروندان با شفافیت کامل از حقیقت آنچه اتفاق افتاده است، مطلع شوند.
وی ابراز داشت: دولت با یک امتحان روبرو است، عواقب آن در صورت سهل انگاری یا عدم پاسخگویی آسان نخواهد بود. اگر دولت این فرصت را از دست بدهد این به معنای ناتوانی است و این که دولت نمی تواند امنیت و ثبات را برای لبنانی ها تامین کند و این توجیه ای برای سقوط دولت و استقلال لبنان خواهد شد. در اینجا ما باید از گام هایی که قوه قضاییه برداشته حمایت کنیم، تا این پرونده تکمیل و در برخی مرزها متوقف نشود، زیرا قوه قضاییه استقلال دارد به گونه ای که شرایط برای مجازات عادلانه برای همه روسای مسؤول ، بزرگ و کوچک فراهم است، به امید اینکه به اندازه همه زخم ها، درد و ضررهایی که این فاجعه به وجود آورده است، هوشیار باشیم و در را برای اصلاحات مطلوب در همه نهادهای دولتی و مبارزه با فساد باز کنیم.
وی اضافه کرد: این فاجعه موجب نشد تا مردم لبنانی علیرغم همه فجایعی که از آن رنج می برند، ناامید شوند، چه در سطح زندگی و اقتصادی، هرچند که بر آنها رنج های جدیدی افزوده شد که به رنج های قبلی آنها عمق بخشید، اما می خواهیم مسئولیت آنها را عمیق تر کنیم تا تلاش کنند تا از این همه واقعیت بدبختانه خارج شوند که اگر ادامه یابد رنج ها و مصیبت های آنها افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: وفاداری به شهدا و مجروحان و به همه کسانی که در این فاجعه رنج کشیده اند لازم است و باید تلاش کنیم تا دیگر حوادثی این چنین تکرار نشود. با این اطمینان که تغییر در دست دیگران نخواهد بود بلکه به دست خود افراد است که درد و زخم های خود را به بهبودی تبدیل کنند. انگیزه ای برای شروع به آینده ای بهترداشته باشند.
وی در پایان گفت: سرانجام باید توجه داشته باشیم که با توجه به تعداد بالای مبتلایان به ویروس کرونا، باید نهایت مراقبت و پیشگیری را انجام دهیم، به ویژه در مقابل خطرات جدیدی که این فاجعه ایجاد کرده است، بعد از اینکه بسیاری از بیمارستان ها وظیفه خود را در قبال کرونا ترک کرده اند و علاوه بر خسارتی که به  داروخانه ها رخ داده است.
ارسال نظرات