۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۶۰۰۱۰
آیت الله علم الهدی:

حضرت علی؛ مظهر عظمت پرودگار / امامت ساختاری است

حضرت علی؛ مظهر عظمت پرودگار / امامت ساختاری است
امام جمعه مشهد حضرت علی(ع) را مظهر عظمت پرودگار خواند و گفت: خود خدا ایشان را می سازد و پیامبر(ص) از جانب خداوند ایشان را به مردم معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در حرم مطهر رضوی به قرائت و شرح خطبه غدیر پرداخت و گفت: پیامبر(ص) در مقام توحید افعالی همه حرکت ها و قدرت ها وجود را به وجود مقدس پرودگار نسبت می دهد.

وی به علت توجه ویژه به توحید افعالی نسبت به همه ویژگی های خدا در خطبه غدیر اشاره و ابراز کرد: خدایی که همه قدرت ها به او بر می گردد و همه افعال ها به اراده ذات او است، این خدا برای هدایت و رهبری امت در جرایان تداوم وحی و مدیریت امت، انسان می سازد و این نیست که پیامبر(ص) خود فردی را معرفی کند و یا مردم فردی را انتخاب کند.

آیت الله علم الهدی امامت را ساختاری عنوان کرد و افزود: امام را مردم انتخاب نمی کنند و از طرف امام قبل و یا پیامبر(ص) منصوب نمی شود، اگر پیامبر(ص) معرفی می کند از طرف خدا است، حضرت علی(ع) مظهر عظمت پرودگار است، خود خدا ایشان را می سازد و پیامبر(ص) از جانب خداوند ایشان را به مردم معرفی می کند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: خدا حضرت علی(ع) را برای مدیریت امت فرستاده است، خصایص که مدیر آسمانی لازم دارد را خدا در وجود علی قرار داده و پیامبر از طرف خدا معرفی می کند.

وی بیان داشت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر بعد از بیان توحید ذاتی، صفاتی و افعالی به تبیین موقعیت خود نسبت به این کاری که امروز انجام می دهد و حضرت علی(ع) را امام و جانشین خود معرفی می کند، می پردازد و می فرماید« من آدمی هستم که در ابلاغ وحی خدا از اول نبوت و بعثت کوتاهی نکرده و آن چه مقام رسالت من اقتضا می کرد را ابلاغ کردم و امروز مأمور در بیان ابلاغ حقیقتی هستم که با این که می دانم افراد مومن کم و منافق زیاد است و خواستم تا مرا عفو کنند اما خدا گفته که باید خلافت علی را ابلاغ کرده و اگر نکنی در اصل رسالت خود را بیان نکرده ای.»

آیت الله علم الهدی امامت حضرت علی(ع) را هم وزن رسالت پیامبر(ص) خواند و گفت: خداوند در قرآن می فرماید« وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» که این آیه ناظر بر تردید به عمل پیامبر(ص) نیست که خدا و یا جبرئیل نسبت به انجام عمل توسط پیامبر تردید داشته باشند بلکه واقعیت این است که پیامبر در هر موقعیت خطیر در ابلاغ وحی خدا کوتاهی نکرده است و خدا می خواهد بگوید ابلاغ امامت و ولایت علی هم وزن رسالت تو است، اگر ولایت و امامت بیان نشود رسالت تو ابلاغ نشده است، رسالت تو به تثبیت امامت علی و تبلیغ مدیریت علی بر امت بستگی دارد و اگر انجام نگیرد رسالت تو از بین می رود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: پیامبر(ص) در ادامه خطبه غدیر به ضرورت تبعیت از حضرت علی(ع) اشاره و خطاب به مردم می فرماید«خدا برای شما مردم علی را امام و ولی قرار داد، حکم ولی که خدا بر شما قرار داده باید بین شما نافذ باشد ملئون است کسی که با ایشان مخالفت کند، خداوند اختیار حلال و حرام را به دست ولی خود بعد از من قرار داده است  است آن چه را حلال بداند، حلال خدا و آن چه را حرام بداند، حرام خدا است.»

وی در ادامه به خداشناسی، پیروی از خدا، عدالت، شجاعت حضرت علی(ع) اشاره و ابراز کرد: پیامبر(ص) در ادامه خطبه غدیر می فرماید« هر کسی منکر علی باشد، خدا او را نمی پذیرید و توبه او را قبول نمی کند؛ من کسی هستم که با آمدن من همه پیامبرها به آمدن من بشارت داده و اگر کسی به نبوت من شک کند به کفر جاهلیت است و نیز اگر کسی امروز به کلام من که علی را به رسالت شما معین می کند، شک کرده و انکار کند، پیغمبری من را منکر شده است.»

آیت الله علم الهدی بیان داشت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر می فرماید« علی و بچه های علی بهترین اوصیا برای من پیامبر هستند ذریه هر پیغمبری از صلب او اما زوریه من از صلب علی است، هیچ کس با علی در نمی افتد مگر شقی است و کسی پیروی نمی کند مگر تقی است و ایمان نمی آورد مگر این که ایمانش صالح است، قبول نکردن ولایت علی بعد از من برگشت به کفر جاهلیت است و به خود ضربه زده است.»

نماینده خبرگان رهبری در ادامه با قرائت خطبه غدیر به تأکید پیامبر(ص) به سرانجام مخالفان حضرت علی(ع) و لعنت خدا بر آن اشاره و ابراز کرد: پیامبر(ص) در این خطبه ماهیت حزب الله را بیان می کنند و دشمنان علی اهل شقاق و نفاق هستند و کسانی که با خدا دشمن و برادر شیطان هستند در نهایت همه آن ها شکست می خوردند و در ادامه حضرت با اشاره به آخرین آیه سوره مجادله می فرماید« کسانی که با خدا و پیامبر دشمنی می کنند حتی اگر برادر و پدر شما هستند باید رابطه دوستی را با آن ها قطع کنید .»

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به معرفی حضرت مهدی در خطبه غدیر پرداخت و فرمود «آن که بر همه ادیان و ملل غلبه پیدا می کند از همه ستمگران انتقام می گیرد و این مهدی است که همه قلعه های کفر را از بین می برد و مهدی است که همه جریان های شرک را از بین می برد، انتقام همه خون های نابحق ریخته را می گیرد، ناصر دین الله مهدی است.»

آیت الله علم الهدی افزود: پیامبر(ص) در ادامه خطبه غدیر واجبات و حلال و حرام الهی را بیان و بعد فضائل علی را بیان می کند و دعا در حق کسانی می کند که پیرو حضرت علی باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پایان ابراز کرد: عیدروز سرور و شادی است اما عید غدیر در کنار سرور، شادی تلخی دارد چون بلند شدن علی روی دست پیامبر در نتیجه حسادت ها ضایعه داشت و به این قیمت تمام شد که صدیقه اطهر را از زیر تازیانه بیرون بکشد و میوه دل شش ماهه ایشان سقط شود./864/پ202/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضا
دیده بگشا بر عدم، ای مستی هستی فزا
دیده بگشا ای پس از سوءالقضا حسن القضا
دیده بگشا از کرم، رنجور دردستان، علی!
بحر مروارید غم، گنجور مردستان، علی!

دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه
کِبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه
تیر و ترکش، خون و آتش، خشم سرکش، بیم چاه

دیده بگشا بر ستم؛ بر این فریبستان، علی!
شمع شب‌های دژم، ماه غریبستان، علی!

دیده بگشا! نقش انسان ماند با جامی تَهی
سوخت لاله، مُرد لیلی، خشک شد سَرو سَهی
زآ گهی مان جهل ماند و جهل ماند از آگهی
دیده بگشا ای صنم، ای ساقی مستان، علی!
تیره شد از بیش و کم آیینۀ هستان، علی!
0
0