۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۶۰۰۵۷

اعتراضات لبنان بهانه‌ای برای جنگ روایت‌ها

اعتراضات لبنان بهانه‌ای برای جنگ روایت‌ها
لبنان همزمان که درگیر مشکلات اقتصادی و اعتراض برخی از مردم است، با جنگ روایتی که رسانه‌ها علیه چهره مقاومت، سید حسن نصرالله به‌راه انداخته‌اند نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در جریان اعتراضات دیروز بیروت، افرادی ماکت اعدام بسیاری از چهره‌های سیاسی لبنان را در دست داشتند، اما تنها ماکت اعدام سیدحسن نصرالله در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های عرب‌زبان دست به دست می‌شود و فقط تیتر اعدام او را می‌زنند تا درک مخاطب را به‌سخره بگیرند.

در واقع العربیه و برخی رسانه‌های دیگر به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی تمام تلاش خود را می‌کنند تا روایت خود را غالب کنند؛ روایتی که کاملا گزینش شده است و تنها بخشی از واقعیت می‌باشد. آن هم واقعیتی که با سوگیری‌های بسیاری همراه است.

مردم لبنان بیش از یک سال است که در گذران زندگی خود درگیر بحران اقتصادی هستند و یا مشکلات عدیده‌ای همچون؛ انسداد حساب‌های بانکی لبنان توسط آمریکا، سقوط تاریخی قیمت ارز، کمبود برخی کالا‌ها، جنبش‌های اعتراضی خیابانی و حالا هم انفجار مشکوک و مهیب در بندر بیروت روبه‌رو بوده‌اند و همین‌ عوامل در شکل‌گیری اعتزاضات اخیر مؤثر بوده است.

در حالی‌که اعتراضات دیروز علیه کل نظام سیاسی لبنان بود و رهبران سیاسی لبنان بود و شعارها از سعد حریری گرفته تا سیدحسن نصرالله را در برمی‌گرفت، اما روایتی که دیروز و امروز در شبکه‌های اجتماعی لبنان و برخی خبرگزاری‌های وابسته به کشورهای عربی همچون سعودی دنبال ‌شد، تلاش دارد تا تمام این معضلات را بر دوش حزب‌الله بیاندازد.

در دهه گذشته تنها در ۶ ماه اخیر دولت در اختیار نزدیکان حزب‌الله بوده است، اما جریان رسانه‌‌ای دشمن تمام همت خود را گمارده تا مسبب مشکلات لبنان را از طریق جنگ روایت‌ها وارونه جلوه دهد. در جنگ روایت‌ها، جریانی پیروز میدان می‌شود که روایت سوگیرانه خود را غالب کند و ذهنیت مخاطب از واقعیت، آنگونه باشد که او دوست دارد و گزینش کرده است./ت302/ف

مهدی براتی
ارسال نظرات