۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۶۰۰۶۲
حجت الاسلام رهدار در گفت‌‎وگو با رسا مطرح کرد؛

همسویی امام خمینی و آیات بروجردی و خوئی در کنشگری کلان سیاسی

همسویی امام خمینی و آیات بروجردی و خوئی در کنشگری کلان سیاسی
رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه در کنشگری کلان سیاسی حضرات آیات بروجردی و خوئی و امام خمینی تضادی وجود ندارد، گفت: تاکتیک دشمن ایجاد اختلاف میان مکاتب فقهی است.

حجت الاسلام احمد رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به یادداشت معاندانه رسانه ضد انقلاب رادیو فردا در زمینه تغایر دیدگاه های سیاسی و اجتماعی آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) تأکید کرد: گاهی برخی نویسندگان با کنکاش در فروعات فقهی موارد متعددی را می یابند که میان فقها اختلاف نظر وجود دارد و همین را مستمسک قرار داده و می گویند میان یک فقیه با فقیه دیگر اختلاف وجود داشته و دیدگاه سیاسی همسویی نداشته اند؛ این نتیجه گیری بر اساس مبنا بوده و بر اساس تحلیل تاریخی نیست.

وی ادامه داد: با دقت در تحلیل های تاریخی می توان گفت موردی را سراغ نداریم که آرای آیت الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) در یک زمینه همسو و مشترک نبوده باشد؛ موارد جزئی در فروعات فقهی وجود دارد که نباید در قضاوت ها مورد استناد قرار گیرد.

حجت الاسلام رهدار تأکید کرد: امروز کنشگران یک جبهه فکری همچون جبهه اصول گرایی ممکن است در موارد جزئی بسیاری با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند، اما مجموعه آرایی که دارند آنها را در یک ریل قرار داده و هدف مشترکی را دنبال می کنند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: امروز رهبر معظم انقلاب نیز در برخی دیدگاه‎های فقهی بر اساس مدل فکری و بینش اجتهادی که دارند با امام خمینی(ره) نظر یکسانی ندارند، اما آیا می توان نتیجه گرفت که این دو بزرگوار دو جهت سیاسی را طی می کنند و دو نوع کنشگری کلان سیاسی دارند؟ قطعاً پاسخ منفی است.

در کنشگری کلان سیاسی آیت الله بروجردی و امام خمینی زاویه و تضادی وجود ندارد

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) در مبانی اساسی و جهت گیری های کلی فقهی نزدیک به یکدیگر هستند، اضافه کرد: البته در تطبیق مبانی بر بخشی از فروعات فقهی تفاوت هایی دارند و مقدار آن نیز به اندازه ای نیست که در جهت گیری و کنشگری کلان سیاسی این دو بزرگوار زاویه، تضاد و اختلافی را به وجود آورده باشد؛ بدین جهت هنگامی که به سیره ایشان بنگریم احساس نمی‎کنیم میان ایشان دو جهت سیاسی و اجتماعی مغایر وجود داشته است.

حجت الاسلام رهدار ابراز کرد: افزون بر موارد یاد شده از شاگردان مستقیم دو مکتب امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی نیز کسانی را سراغ نداریم که بگویند این بزرگواران دو مکتب فقهی متفاوت داشته اند که مکتب سیاسی شان را متضاد ساخته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تاکتیک دشمن را ایجاد اختلاف میان مکاتب فقهی عنوان کرد و با بیان اینکه قضاوت هایی را که در تریبون های سیاسی صورت می گیرد، باید در سطح تحلیل سیاسی فهم کرد و آنها را از تحلیل های عمقی علمی مغایر دانست، گفت: این که برخی نویسندگان سعی می کنند از طرق مختلف القا کنند میان دیدگاه های سیاسی و اجتماعی آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) تفاوت وجود داشته است، اهداف سیاسی همچون تضعیف مکتب امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را دنبال می کنند که خاستگاه آنها نیز خارج از دارالاسلام است و معمولاً غربی ها پشت آن هستند.

وی یکی از حربه های بدخواهان برای ایجاد تقابل میان فقهای بزرگ را خلط میان دیدگاه های فقهی و سیاسی دانست و گفت: برخی گمان می کنند اگر دو فقیه در مبانی فقهی خود اشتراک نداشته باشند در حوزه رفتارهای سیاسی و اجتماعی نیز با همدیگر اشتراک ندارند، در حالی که این دیدگاه به شدت غلط است و موارد متعددی در تاریخ سراغ داریم که این بینش را نفی می کند.

تفاوت مبانی فقهی مستلزم تغایر دیدگاه‎های سیاسی و اجتماعی فقها نیست

حجت الاسلام رهدار ادامه داد: فقهای بسیاری را سراغ داریم که به لحاظ مبنا در حوزه های مختلف دیدگاه مشترک نداشته اند، اما کنش سیاسی و اجتماعی شان مشترک بوده است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه با اشاره به سیره مرحوم آیت الله خویی تأکید کرد: ایشان در مبانی فقهی هم نظر با امام خمینی(ره) نبوده، اما کنش های سیاسی و اجتماعی که داشتند در راستای تقویت انقلاب اسلامی بوده است؛ به بیان دیگر هیچ گزاره و شاهدی نداریم که مرحوم آیت الله خویی در زمینه تقویت نظام جمهوری اسلامی کوتاهی کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز مشاهده می کنیم که گاهی مبانی فقهی مراجع بزرگوار تقلید با حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب متفاوت است، اما در مسائل سیاسی و اجتماعی کاملاً همسو عمل می کنند./841/ت302/ق

ارسال نظرات