۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۳۲۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت تربیت طلاب با توجه به نیازهای جامعه

ضرورت تربیت طلاب با توجه به نیازهای جامعه
حجت الاسلام قنبری راد گفت: در حوزه های علمیه باید نیازهای بومی و نیازهای کلی جامعه در حوزه دین، شناسایی و بر اساس آن به جذب نیروهای مستعد پرداخته شود.

حجت الاسلام وحید قنبری راد، مسؤول دفتر آیت الله زنجانی در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بر ضرورت بسترسازی در حوزه علمیه برای حضور طلاب در شهرها و محل های سکونت خود و محل های مورد نیاز برای خدمت آموزشی، پژوهشی و تبلیغی تأکید کرد.

وی به دلیل تمایل طلاب به حضور در قم اشاره و ابراز کرد: وقتی طلبه ای به قم می آید شاهد تفاوت نظر مردم قم با مردم شهر خود نسبت به روحانیون است، مردم شهرهای دیگر به ویژه شهرها کوچک و روستاها، انتظار و نگاه خاصی از یک روحانی دارند که این انتظارات در قم نیست همچنین در قم امکانات مختلف از قبیل فضاهای علمی حوزوی، فضاهای آموزشی و فرهنگی یکسان برای فرزندان روحانيون، مراكز تفریحی و کمتر بودن دغدغه های تربیتی برای گرفتار نشدن خانواده روحانيون به مشکلات اخلاقی، رغبت کمتری برای برگشت به شهر خود ایجاد می کند در حالی که نص صريح کلام الهی در آیه شریفه نفر، بر لزوم بازگشت روحانيون و مبلغان، تاکید دارد.

حجت الاسلام قنبری راد افزود: اگر طلبه ای با عنایت به آیه نفر، به حوزه های علمیه هجرت کند، شوق بیشتری به بازگشت خواهد داشت، اما بیشتر طلبه ها با این شناخت و معرفت دقیق وارد حوزه علمیه نمی شوند بلکه بیشتر به شوق یادگیری علوم دینی و یا بر اساس علاقه ای که نسبت به روحانیون شهر و روستای خود و جایگاه اجتماعی آنان دارند وارد حوزه های علمیه می شوند، بر این اساس باید بسترسازی شود و هدف ها و نیازمندی های حوزه به طلبه تفهیم شود و بحث تربیت انسان ها و انسان سازی برای آن ها تبیین شود همچنین سختی هایی که در این راه است برای آن ها جلوه داده شود.

مسؤول دفتر آیت الله زنجانی در مشهد ابراز کرد: باید در حوزه های علمیه به جای تأکید آموزش و انباشت مطالب به فهم بهتر و توجه آن ها به اخلاق و تربیت انسان ها تاکید شود تا شخصیت موفق و قابل ارائه به جامعه تربیت و جامعه را بسازند.

وی به نیاز سنجی در حوزه های علمیه تأکید و بیان داشت: باید همان گونه که در دانشگاه ها نیازسنجی می شود و بر آن اساس گزينش صورت می گیرد و تعهد خدمت از دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل گرفته می شود در حوزه های علمیه نیز نیازهای بومی و نیازهای کلی جامعه شناسایی شود که چه میزان نیروی آموزشی یا تبلیغی نیاز است سپس به جذب آن ها پرداخته شود و از آن ها تعهد گرفته شود که در شهر و محل روستای خود در زمان مشخص شده به انجام خدمت بپردازند.

حجت الاسلام قنبری راد بیان داشت: باید بستر سازی و مشخص شود کسانی که وارد حوزه های علمیه مشهد، قم و اصفهان می شوند با چه انگیزه ای وارد این حوزه ها شده اند و هر فردی با توجه به نیاز استان خود جذب شده و بعد از فراغت از تحصیل به استان خود بازگشته و تعهد خدمتی که قبل از جذب از او گرفته اند، جامه عمل بپوشانند.

وی به راهکار بازگشت طلاب برای خدمت به وطن خود اشاره و اظهار کرد: یکی از ابزارهایی که کمک می کند طلاب به بلاد خود برگردند، تقویت روحیه ایثار و شهادت طلبی است البته اگر روحانيون در دوران تحصيل به دو ابزار روز روانشناسی و جامعه شناسی مجهز شوند دغدغه کمتر برای رویارویی با مردم بلاد خود خواهند داشت و از کار کنار بستگان خویش لذت خواهند برد.

استاد حوزه علمیه تأسیس محل هایی برای پاسخگویی به شبهات دینی و سوال های اعتقادی و فقهی در شهرها را راهکار مناسب برای جذب روحانيون و ارتباط بیشتر آنان با مردم عنوان و ابراز کرد: ساخت سراهای دینی همانند فرهنگ سراهای شهرداری و پاسخگویی به مردم یکی از کارهای جالبی است که مسؤولان حوزه های علمیه را یاری می کند تا امکان ارتباط بیشتر مردم با روحانيت و نیاز سنجی بیشتر فراهم شود.

وی اظهار کرد: گرچه امکان پاسخگویی تلفنی به شبهات و سوال های دینی فراهم است اما اگر محل هایی تأسیس و امکان ارتباط حضوری فراهم شود مطلوب تر و موثرتر است البته باید از افرادی استفاده شود که از چهره و رفتار جذاب برخوردار باشند./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات