۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۳۴۹

برگزاری هرگونه آیین عزاداری بدون مجوز در کردستان ممنوع است

برگزاری هرگونه آیین عزاداری بدون مجوز در کردستان ممنوع است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: برگزاری هرگونه آیین عزاداری در محرم بدون مجوز ممنوع بوده و هر هیئتی که بخواهد برنامه‌ای در ایام محرم و صفر داشته باشد باید علاوه‌بر مجوز خود، مجوز ویژه این ایام را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان در ستاد استانی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر که در سالن کوثر مجتمع نور سنندج برگزار شد اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا امسال برنامه‌های مختلف از جمله حج، مساجد، نماز جماعات، برنامه‌های مذهبی تعطیل شد تا کسی تصور نکند مکتب ما منشاء بی‌توجهی به سلامت مردم است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بدخواهانی تلاش کردند که نام امام حسین(ع) از بین برود افزود: در این شرایط کرونایی شاید نتوانیم تجمعات عزاداری برگزار کرده اما باید نهضت امام حسین را زنده نگه داشته و بهانه دست بدخواهان ندهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با تاکید بر اینکه هیئات مذهبی، مداحان و علما باید با رعایت اصول، ضوابط و مقررات لازم برنامه‌های ایام محرم را برگزار کنند تصریح کرد: امسال به‌دلیل شیوع کرونا برخی برنامه‌های سال‌های گذشته ایام محرم هیئات مذهبی نباید برگزار شود.

وی از ممنوعیت دسته‌روی عزاداری، طشت‌گذاری، استفاده از طبل و‌ سنج در مراسم عزاداری و برنامه‌های این ایام به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا خبر داد و گفت: باید با اقناع کردن عموم، مانع برگزاری تجمعات و برنامه‌هایی که منجر به شیوع کرونا می‌شود، باشیم.

حاتمیان بیان کرد: امسال سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم محرم لازم دانسته مجوز ویژه‌ای صادر کند و هر هیئتی که بخواهد برنامه‌ای در ایام محرم و صفر داشته باشد، باید علاوه‌بر مجوز خود، مجوز ویژه این ایام را بگیرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه برنامه‌های ایام محرم اظهار کرد: رهبری فرموده باید از تصمیمات ستاد ملی کرونا برای برگزاری برنامه‌های مناسبتی به ویژه در ایام محرم تبعیت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه متناسب‌سازی دستورالعمل‌ها با فضای هیئات مذهبی باید با همکاری هیئات شکل بگیرد، یادآور شد: هیئات مذهبی بازوان توانمند سازمان هستند و ضروری‌ست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های ایام محرم را پیگیری کنند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در کردستان ممنوع شد

حجت‌الاسلام علی رستمی معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال هیچ‌ گونه اجتماعاتی در شهر کربلا برگزار نمی‌شود اظهار داشت: در ایران نیز برگزاری تجمعات در ایام محرم ممنوع است.

وی گفت: در شهرستان‌ها باید کارگروه برنامه‌های عزاداری تشکیل شود تا هیئات مذهبی، مداحان و مبلغان برای برنامه‌های ایام محرم متناسب با مصوبات ستاد ملی کرونا توجیه شوند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان تصریح کرد: روسای ادارات باید با علوم‌ پزشکی شهرستان‌ها همکاری داشته و ناظر برنامه‌های ایام عزاداری در هیئات، مساجد و حسینیه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه برپایی ایستگاه‌های صلواتی به منظور پخش شیرینی و شربت در شهرستان‌ها ممنوع و می‌توان ایستگاه‌های صلواتی را با رویکرد پخش نوحه و مداحی برپا کرد، افزود: باید برپایی نماز و سخنرانی ایام محرم در مساجد نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی کردستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از روند فعالیت هیئات مذهبی و آمادگی این هیئات در سطح استان برای برگزاری برنامه‌های محرم متناسب با تصمیمات ستاد ملی کرونا پرداخت.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات