۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۶۰۳۹۱

فصلنامه تحلیلی تحولات حوزه و روحانیت به پله پنجم رسید

فصلنامه تحلیلی تحولات حوزه و روحانیت به پله پنجم رسید
شماره پنجم فصلنامه تحلیلی تحولات حوزه و روحانیت «پیرامون حوزه» در بهار ۹۹ توسط مرکز پژوهشی مبنا (مؤسسه صراط مبین) به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حوزه های علمیه و روحانیت، مهم ترین پشتوانه تئوریک نظام اسلامی و بزرگ ترین شبکه تبلیغی و مدیرمسئول دینی در کشور به حساب می آیند و هرگونه تحول در این عرصه، تأثیرات شگرفی را در پهنه اجتماع و در سرنوشت نظام خواهد داشت؛ بنابراین، شناخت این تحولات برای تصمیم گیران و بزرگان این حوزه از اهمیت والایی برخوردار است.

نکته مهم این است که تحولات حوزه و روحانیت با متغیرهای متعددی گره خورده است؛ برخی از این تحولات خودخواسته، هدفمند و هوشمند و برخی دیگر ناخواسته و پنهان و تحمیلی هستند. از طرف دیگر، تأثیرات و تبعات رخدادها و تحولات حوزه و روحانیت همیشه آشکار و روشن نیست و ممکن است ابعاد پنهان و ناشناخته پیدا کرده و ضربات قابل توجهی به این قشر و جامعه وارد نماید. همچنین دلایل و زمینه های بروز تحولات نیز گاهی مبهم و ناشناخته اند. از همه مهم تر، راهکارهای مواجهه با تحولات و وقایع است؛ زیرا معمولا تصمیم گیران و بزرگان این عرصه فرصت کافی را برای تجزیه و تحلیل و تصمیم درباره تمام تحولات ندارند و نیازمند بهره گیری از نخبگان برای ارائه تحلیل دقیق در این موردند. مجله پیرامون پاسخی به این نیاز است و هدف آن ارائه تحلیل های دقیق و موشکافانه به تصمیم گیران و بزرگان در مورد تحولات حوزه و روحانیت با هدف اصلاح، بهبود و رشد وضعیت است.

فهرست مطالب

مطالب این شماره فصلنامه «پیرامون حوزه» به این ترتیب است:

سخن مدیرمسئول، سخن سردبیر، مروری بر چهار رویداد حوزوی در بهار ۱۳۹۹، کتاب دارالشفاء، آخرین مواجهه دکتر سروش با حوزویان، ماجرای رؤیت هلال شوال ۱۴۴۱، ماجرای یک مناظره زنده بین دو روحانی، تعارض علم و دین در مصاف کرونا، مقصود از علم و دین در این جستار، چالش فراروی از مرزهای علم و دین، چالش اعتبارسنجی علم و دین، بررسی مناسبات روحانیت در بحران ها به ویژه بحران اپیدمی کرونا در کشور، مفهوم شناسی، عملکرد طلاب و مراکز حوزوی در بحران اپیدمی کرونا، بازشناسی تأثیر مواجهات رسانه ای و قضایی با سلبریتی های طلبه: موردپژوهی سید حسن آقامیری چارچوب نظری، روش پژوهش، طلاب سلبریتی، عملکرد سید حسن آقامیری به عنوان سلبریتی، نقش خلع لباس در تقویت یا تضعیف وجهه، تأثیر فرم بر محتوا، یا نتایج برخورد سلبی؟

برشی از فصلنامه

در صفحه 15 درباره ارتباط با مناظره حجت الاسلام رفیعی با سید حسن آقامیری این مطالب آمده است:

آقامیری مدعی است که تفسیر او از عذاب نه براساس یک آیه قرآن که وعید به عذاب ابدی کافران می دهد که براساس نگاه مجموعی به آیات قرآن و ادعیه و روایات دیگر است که باید تمام این مجموعه را باهم دید. او مدعی است که در ادعيه ما عذاب را تنها برای عذاب معرفی نکرده اند و خداوند در این تصویر به دنبال هدفی انسانها را عذاب می کند و با این حساب هیچ عذابی مطلق و تا منتهای زمان نیست؛ مگر آنکه خود شخص نخواهد و دست از بدی و شرک و ظلم خود نکشد.

در ادامه، گفت وگو به سمت بحثی مبنایی تر رفت که آیا در عوالم دیگر هم سیر انسان کماکان همراه با اختیار است یا اینکه اختیار مختص به این دنیاست؟ ناصر رفیعی انتخاب را تنها به این دنیا محدود می دانست و در آخرت امکان بازگشت برای کسی قائل نبود؛ ولی آقامیری به برخی نکات الهیاتی و کلامی مانند بحث فطرت و ذاتی بودن اختیار انسان تمسک می جست و سعی می کرد اثبات کند که انسان در عوالم دیگر هم راه به بازگشت دارد و می تواند راه به سعادت بجوید.

در ادامه، برخی از اشکالات از سوی ناصر رفیعی نسبت به آقامیری طرح شد و آقامیری اشاره کرد که این اشکالات مبتنی بر برخی از فایل های صوتی است که در فضای مجازی تقطیع شده است و اگر کامل آن بحث را مورد ملاحظه قرار داده شود، این اشکالات پیش نمی آید.

در پایان گفت وگو هر دونفر از فراهم آمدن این بستر ابراز خرسندی کردند و ناصر رفیعی از صداوسیما درخواست کرد که این نوع گفتگوها را رسانه ای کنند و از فضای مجازی عقب نمانند. حسن آقامیری هم با ابراز خرسندی از شکل گرفتن چنین گفتگویی از ناصر رفیعی تشکر کرد و او را به بزرگی متصف کرد. علی سرلک نیز از طرفین گفتگو تشکر کرد و این اتفاق را فرخنده و میمون توصیف کرد.

همچنین حسن آقامیری در فایل تصویری مرتبطی که همان روز مناظره منتشر شد، در پاسخ به کسی که تنها صدایش شنیده می شود و نشست او و ناصر رفیعی را با عنوان مناظره یاد می کند، می گوید که من و آقای رفیعی گفت وگو کردیم و اگر آقای رفیعی می خواست می توانست با خواندن چند روایت من را به کلی شکست دهد. این تواضع و خوش خلقی او جای ستایش دارد. این گفت وگو می تواند آغازی بر دورهای تازه در الهیات و معارف دینی باشد.

شماره پنجم فصلنامه تحلیلی تحولات حوزه و روحانیت«پیرامون حوزه» در بهار 99 توسط مرکز پژوهشی مبنا(مؤسسه صراط مبین) به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان به خرید این مجله می‌توانند به نشانی : قم، صندوق پستی: 1516-37195، تلفن: 32906404 025 پست الکترونیکی: info@smhi.ir مراجعه کنند./826/ن602/ق

م/فصلنامه تحلیلی تحولات حوزه و روحانیت«پیرامون»به شماره پنجم رسید

ارسال نظرات