۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۶۰۴۸۹
رییس دیوان عالی کشور:

با هرگونه انحراف حق در سیستم قضایی به شدت برخورد می شود

با هرگونه انحراف حق در سیستم قضایی به شدت برخورد می شود
رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه کمترین و کوچکترین اشتباه در صدور رای در قوه قضاییه قابل چشم پوشی نیست، گفت: با هرگونه انحراف حق در سیستم قضایی به شدت برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم امروز از سامانه قضایی «ساآب» در استان همدان رونمایی کرد.

رییس دیوان عالی کشور در این مراسم گفت: بی شک اصلاح سیستم قضایی به دنبال خود زمینه ساز اصلاح ادارات و سازمان های دولتی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم بیان داشت: سامانه قضایی «ساآب» سبب می شود که راندمان کار به صورت شفاف برای ما نمایان باشد که این امر می تواند در اصلاح برخی از کاستی ها بسیار مفید واقع شود.

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: باید آرای صادره در محاکم قضایی به دور از هرگونه حب و بغض باشد و همواره سیستم قضا در خدمت مردم و جامعه عمل کند.

این مقام قضایی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی های قضات در دیوان عالی کشور، داشتن تجربه بسیار بالا در امور قضایی می باشد تا جایی که قضات این دیوان هر کدام بیش از 30 سال سابقه خدمت در سیستم قضایی کشور را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم گفت: خروجی مثبت دادگاه خواسته سیستم قضایی کشور است و خوشبختانه در این مدت در این حوزه عملکرد بسیار مثبتی داشته ایم.

رییس دیوان عالی کشور اظهار داشت: با این حال باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که این همه فرآیند دادرسی در دادگاه چرا باید باشد؟ اشکال کار در کجاست؟.

وی افزود: امروز باید در دستگاه قضایی کشور دو اقدام مهم انجام بپذیرد، اول اینکه باید آراء متقن باشند و رای بر اساس حق صادر شود تا جایی که هیچ مرجع صالحی نتواند آن رای را نقض کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم بیان داشت: اگر قضات بر اساس رای ناحق سلب صلاحیت شوند دقت لازم را به خرج می‌دهند تا قانون را مطالعه کنند و اشتباه صورت نگیرد.

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: حکمی که از سوی قاضی صادر می گردد باید مستند و با واقعیت ها تناسب داشته باشد، زیرا حکم ما باید منطبق با رای خداوند باشد.

این مقام قضایی ادامه داد: کمترین و کوچکترین اشتباه در صدور رای در قوه قضاییه قابل چشم پوشی نیست، لذا با هرگونه اهمال و انحراف حق در سیستم قضایی کشور به شدت برخورد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم بیان داشت: مورد دیگری که همواره دغدغه سیستم قضایی کشور می باشد، بحث حضور برخی دلالان در دستگاه قضاست که بی شک زمینه ساز فساد می شود، بنابراین باید به شدت با این آفت خطرناک مبارزه کنیم./1403/پ210/ب1

ارسال نظرات