۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۶۶۰۵۱۶
نقدی بر صحبت های حجت الاسلام والمسلمین فقیه امامی؛

مقایسه غلط عزاداری با مسأله دفاع از حرم

مقایسه غلط عزاداری با مسأله دفاع از حرم
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به غلط بودن مقایسه عزاداری با دفاع از حرم، گفت: در برگزاری عزاداری محرم امسال فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مبنا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اخیرا کلیپی از حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فقیه امامی مدیر مدرسه علمیه ذوالفقار اصفهان در فضای مجازی منتشر شد، که حضور در هیأت‌های عزاداری در ماه محرم را مانند دفاع از حرم واجب دانسته حتی اگر منجر به ابتلا به بیماری کرونا و افزایش شیوع این بیماری در کشور شود و کسانی که به خاطر حضور در هیأت به کرونا مبتلا شده و فوت کنند را مانند شهدای مدافع حرم خطاب کرده است، این موضوع با واکنش بسیاری از علما و روحانیون حوزه علمیه اصفهان مواجه شده است و آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و مدیر حوزه علمیه اصفهان هم در این خصوص موضع گیری کرده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه در آستانه ماه محرم یکی از مسائلی که پیرامون آن زیاد سؤال می‌شود نحوه عزاداری با توجه به شیوع ویروس کرونا است، گفت: قبل از اینکه نکات اصلی را بخواهم در این خصوص مطرح کنم لازم است مقدمه‌ای را پیرامون این مسأله مطرح کنم و آن این است که ما عبد هستیم، یعنی بنده خداییم، و همه کارهای ما بر مبنای دستورات الهی و دستور اسلام باید باشد.

در همه فعالیت‌های دینی باید دستورات شرع رعایت شود

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در ادامه افزود: همه فعالیت‌های ما احکامی دارد که از سوی خداوند متعال تعیین شده است، هر کاری را ما بخواهیم انجام دهیم، یا از طرف خداوند متعال واجب است، یا حرام است، یا مکروه است یا مستحب است یا مباح و از این پنج حکم خارج نیست.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه حتما باید حکم اعمال ما از کتاب و سنت به دست آمده باشد، اظهار کرد: نمی‌توان بر مبنای احساسات عملی را بگوییم حتما واجب است یا لازم یا لازم نیست، به عقل خود در این خصوص نمی‌توانیم مراجعه کنیم، یکی از راه‌های شناخت احکام عقل است ولی نه عقل هر فردی، عمدتا ما از راه کتاب و سنت که منظور از سنت فرمایشات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، باید به دست آوریم.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به وجوب جهاد، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از افراد حتی بعضی از روحانیون جهاد و مردن به وسیله کرونا و رفتن به عزای امام حسین(ع) را مانند هم تصور کرده‌اند، باید بگویم که جهاد از سوی خداوند واجب است، جهاد با دشمن و کسی که جلوگیری از پیشرفت اسلام می‌کند و جهاد با دشمنی که با ما می‌جنگد واجب است، حتی خداوند نهی کرده است از جهاد با دشمنانی که با ما سر جنگ ندارند. اما جنگ با کفاری که با ما سرجنگ دارند واجب است.

وی در ادامه افزود: در جنگ با کفاری که با ما سر جنگ دارند اگر کشته شویم شهید هستیم و این جهاد بر ما واجب است، اگر دشمن با ما بجنگد بعید نیست شهید هم بشویم و این دستور خداوند است که بجنگیم و از خودمان دفاع کنیم، یا در جایی که دو طایفه از مسلمانان جنگ دارند، خداوند می‌فرماید بین آنها اصلاح کنید و اگر یک گروه از آنها بر گروه دیگر ظلم می‌کند، خداوند دستور داده است از مظلوم حمایت کرده و با گروه ظالم بجنگیم و این دستور صریح خداوند در قرآن کریم است که در سوره حجرات آمده است.

دفاع واجب است و دفاع از حرم برای دفاع از کشورمان بوده است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن دستور داده است از مظلوم ولو در جنگ بین دو طایفه مسلمان دفاع کنیم، دفاع یک واجب است و دستور قرآن کریم است و ده‌ها آیه در این خصوص وجود دارد، بعضی‌ها دفاع از حرم و مردن با کرونا در عزاداری امام حسین(ع) مقایسه کرده‌اند، خیلی جای تعجب است که این حرف از یک روحانی صادر شده باشد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: ما در سوریه برای حفظ گنبد حضرت زینب(س) نجنگیدیم بلکه دشمن کافر مشغول جنگ با مسلمانان و کشتار آنها بود و هدف آنها این نبود که در سوریه و عراق متوقف شوند بلکه هدف این بود که پس از این کشورها به سراغ کشور ما بیایند، امام علی(ع) در خطبه جهادیه خود می‌فرمایند: بخدا هیچکس با دشمن در خانه خود نجنگید مگر اینکه ذلیل شد. یعنی قبل از اینکه دشمن وارد کشور شما شود با او بجنگید، ما یقین داشتیم که داعش اولا با مسلمانان می‌جنگد و وظیفه ما طبق قرآن کریم دفاع از مسلمانان مظلوم در برابر کفار ظالم بود.

وی ادامه داد: ثانیا جنگ در سوریه و عراق برای دفاع از کشور خودمان بود چرا که یقین داشتیم داعش به دنبال حمله به کشور ما است. اما در مسأله عزاداری دشمن در مقابل ما نیست و کسی با ما جنگ ندارد، حتی این شخص مقایسه کرده است با زمان خلفای عباسی و اموی که برای زیارت امام حسین(ع) دست افراد را قطع می‌کردند و اینگونه گفته است که در عزاداری امام حسین(ع) باید جان بدهیم، که این مقایسه غلطی است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه هدف از قطع عضو برای زیارت امام حسین(ع) این بود که امام را از تاریخ محو کنند، اظهار کرد: هیچکدام از علما هم این کار را برای زیارت امام حسین(ع) انجام ندادند، هیچکدام از ائمه اطهار(ع) در شرایطی که امنیت مسلمانان به خطر می‌افتاد مراسم عزاداری برپا نکردند تا جان و سلامت مسلمانان حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اینکه دستور الهی و دینی برای کشته شدن و به خطر انداختن سلامتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) وجود ندارد، عنوان کرد: اینکه بخواهیم از روی احساس یا عقل شخصی دستور برای مردم صادر کنیم که به عزاداری می‌رویم حتی اگر کرونا بگیریم و بمیریم، این فریب دادن و کلاه بر سر مردم گذاشتن است، به چه دلیل و با چه استدلالی چنین حرف‌هایی مطرح می‌شود؟ از کدام روایت یا قرآن چنین فهم کرده اید؟

وی در ادامه افزود: اگر کسی حرفی زد بدون استناد به قرآن و روایات، باید بدانیم راه را اشتباه رفته است و افراد به ضلالت و گمراهی خواهد کشید، بنابر این عزاداری برای امام حسین(ع) یکی از شعائر اسلامی است ولی اگر جان کسی در خطر باشد آن عزاداری برای ما جایز نیست، شاید یک نفر به عزاداری برود و ناقل کرونا باشد و باعث کشته شدن دیگران بشود.

در محرم امسال فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید مبنا باشد

مدیر حوزه علمیه اصفهان بر نبود دلیل قرآنی و روایی برای به خطر انداختن جان به منظور برپایی مراسم عزاداری تأکید کرد و گفت: عزاداری امام حسین(ع) بسیار مهم است و باید بزرگداشت عزای امام حسین(ع) را بسیار مهم بدانیم اما اگر جان کسی در خطر باشد با چه روایت و مجوز شرعی و با کدام آیه قرآن می خواهیم دستور بدهیم اگر به خاطر کرونا در عزاداری جان بدهیم شهید می‌شویم؟ این از یک روحانی بسیار بعید است که بدون هیچ مبنایی چنین حرف‌هایی را مطرح کند.

آیت الله طباطبایی نژاد تشریح کرد: عزاداران حسینی در محرم امسال بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید در راستای برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت دستورات بهداشتی و ضوابط ستاد ملی کرونا عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم از خود حرفهایی را بسازیم و به آن عمل کنیم، همانطور که بزرگان فرموده‌اند باید در عزاداری امسال طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا عمل کنیم و به دستورات متخصصین عمل کنیم همانطور که در مسائل دینی باید افراد از مراجع معظم تقلید تبعیت کنند در مسائلی که ما وارد نیستیم هم باید از متخصصین علوم مختلف از جمله پزشکی تبعیت کنیم و این یک دستور عقلایی است که در امور مختلف به متخصصین عمل کنیم.

به روضه خوانی امام حسین(ع) افتخار می‌کنم

وی با بیان اینکه ما با عزاداری مخالف نیستیم و قبل از اینکه برخی افراد که دستورات غلط صادر می‌کنند متولد شوند من روضه خوان امام حسین(ع) بوده‌ام، اظهار کرد: به روضه خوانی امام حسین(ع) افتخار می‌کنم اما ما تابع دین هستیم و عبد خداییم و حرفهای ما باید تعبدی و بر مبنای دستورات دینی باشد، اضافه کردن به آن یا کم کردن از ان هم غلط است.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: شیعه یعنی تبعیت کردن از دستورات ائمه معصومین(ع) و پذیرفتن هرآنچه ایشان دستور داده اند، حتی عمل واجبی نظیر نماز اگر خطر جانی برای انسان داشته باشد واجب است از آن پرهیز کنیم، چرا که حفظ جان در مقابل واجبات هم واجب است و قطعا در مقابل مستحبات هم واجب است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به تلاش برخی برای دیده شدن از طریق شبهه افکنی و مطرح کردن حرف‌هایی برخلاف دین به نام دین، گفت: نباید تلاش کنیم با زدن بعضی حرف‌ها برای خود مرید جمع کنیم و احساسات مردم را تحریک بی‌جا کنیم بلکه باید تلاش کنیم راهنمای مردم به حقیقت دین و مسیر اصلاح در دین باشیم./1304/پ201/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
دلیلی بر عزاداری بدون حفظ سلامت نداریم
4
1
عبدالکاظم
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
بیسواد!! امریکا واسرائیل وهزاران دشمن دیگه در کمین اند که این عزاداری ها تعطیل بشه! بعداونوقت شمامیگید عزاداری دشمن نداره؟!!!
بصیرت ندارید!! ..

تازه، روایت شخصی راکه به زیارت میخواست بره و به حضرت عرض کرد که مرگ من در راه حتمی است و حضرت به ایشان اجازه فرمودند را چه میگویید؟!!..
یاحسین علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
با سلام خدمت همه عزاداران اهل البیت تو رو خدا کسانیکه اعتقاد دارند بدون ماسک وارد جلسه عزاداری شوند ایام عزای اهل البیت است خیلی هم ثواب داره با ماسک وارد بیمارستانها شوید و به یاری پرستاران خسته بشنابید اگه راست می گویید طبق روایات یک نفر را اگر از مرگ نجات دادی یک جامعه را نجات دادی
1
1
پیمان
Germany
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
به گفته تمام علما ومدد جستن از عقل در موضوعات تخصصی باید به متخصص رجوع کرد خب چون علمای بزرگوار در ویروس شناسی تخصص نداشتند به گفته تمام پزشکان جهان عمل کردند ودستور به رعایت فاصله و بهداشت دادند این خیلی سخت نیست که بعضیا رگ گردن قلمبه میکنند
0
0