۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۶۰۵۲۳

نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت

نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت» را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت» نوشته حجت‌الاسلام قدرت الله بهرامی را منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در هشت فصل تنظیم کرده که عناوین آن بدین شرح است:

کلیات، اسلام و حکومت، اسلام و قانون‌گذاری، اهداف و وظایف حکومت اسلامی، تفاوت نظام سیاسی اسلام با دیگر نظام‌ها، مبانی نظری حکومت در عصر غیبت، ویژگی‌ها و اختیارات ولی‌فقیه و نقش مردم در حکومت اسلامی

نویسنده در فصل اول عنوان‌های: «مفهوم سیاست»، «دین»،‌ «رابطه دین و سیاست» و «دلایل اثبات آمیختگی دین و سیاست» را بررسی کرده است.

همچنین عنوان‌های:‌ «تعریف حکومت»،‌ «ضرورت حکومت از نظر اسلام»، «دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی» در فصل دوم این کتاب واکاروی شده است.

در فصل سوم نیز عنوانهای: «تعریف قانون»، «هدف قانون»، «ضرورت قانون برای جامعه»، «ویژگی‌های قانون مطلوب»، «شرایط قانون‌گذار»، «ضرورت الهی بودن قانون»، «شیوه قانون‌گذاری اسلام»، «منابع قانون‌گذاری در اسلام» و «انواع قوانین در اسلام» به چشم می‌خورد.

همچنین نویسنده در فصل چهارم این کتاب به «اهداف حکومت اسلامی» و «وظایف حکومت اسلامی» و در فصل پنجم به «تعریف مشروعیت»، «دیدگاه‌های مختلف درباره منابع مشروعیت»، «قدرت و مشروعیت در اسلام»، «تفاوت مشروعیت در حکومت دینی با حکومت غیردینی»، «مقایسه نظام سیاسی اسلامی با دیگر حکومت‌ها» پرداخته است.

«ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت»، «مفهوم ولایت»، «انواع ولایت»، «مفهوم فقه و فقیه»، «جایگاه والای فقیه»، «ولایت‌فقیه و مرجعیت»، «تفاوت ولایت‌فقیه با وکالت فقیه»، «حاکمیت ولی فقه»، «دلایل حاکمیت ولی‌فقیه»، «وجوب اطلاعت مردم از ولی فقیه» نیز ده عنوان فصل ششم این کتاب است.

نگارنده در فصل هفتم نیز مطالبی را زیر عنوان‌های: «تعیین ولی فقیه و انتخابی یا انتصاب بودن آن»، «ویژگی‌های ولی فقیه»، «اختیارات ولی فقیه» و «تبیین ولایت مطلقه و تفاوت ان با ولایت مقیده و استبداد» نقل کرده است.

همچنین او در فصل هشتم به واکاوی درباره «تحقق ولایت و حکومت»، «مقبولیت نظام»، «شیوه‌های مشارکت مردم در حکومت اسلامی»، «دیدگاه امام خمینی_ رحمه الله_ درباره نقش مردم در حکومت اسلامی»، «مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران»،‌» اصول مردم‌سالاری دینی»، «انتخاب مسؤولان»، «ادواری بودن زمامداران و نقش مردم» و «شیوه نظارت بر ولی فقیه» پرداخته است.

مؤلف درباره سیاست و حکومت در مقدمه کتاب چنین می‌نویسد:

تفکر و تحقیق درباره سیاست و حکومت، سابقه‌ای طولانی دارد. بشر از هنگامی که پا به عرصه زندگی اجتماعی گذارده، کم و بیش با آن‌ها رو به رو بوده است. زندگی دسته جمعی تا امروز دگرگونی‌های فراوانی پیدا کرده ولی همواره نظم و نظام خاصی در هر دوره از این تحولات بر جامعه حاکم بوده است. بنابراین، وجود نظم و مقررات ضروری، از ابتدای خلقت تاکنون، مورد قبول تمام افراد بشر از هر نوع دین و مسلکی بوده و هست.

متفکران غربی و شرقی کوشیده‌اند اندیشه‌های سیاسی و حکومت داری را به فیلسوفان یونان باستان نسبت دهند ولی واقعیت آن است که پیامبران الهی، پیشروان این عرصه بوده‌اند. با مراجعه به تاریخ ادیان و انبیا و مشاهده تلاش‌ها و مجاهدت‌های پیامبران اولوالعزم در مبارزه با طاغوت‌های زمان و برپایی حکومت‌های دینی و الهی، ثابت می‌گردد که پیامبران الهی در ارائه تفکرات سیاسی صحیح و مبارزات همه جانبه، پیشرو بوده‌اند. پی افکندن نظام اجتماعی مطلوب، از اهداف پیامبران الهی است؛ تا از طریق آن، زمینه رشد و تکامل انسان‌ها فراهم آید و افراد هر چه بیشتر و بهتر بتوانند به کمال مطلوب و سعادت اخروی دست یابند.

نویسنده در بخشی از کتاب درباره ویژگی‌ها و اختیارات ولی‌فقیه و حد مرز ولایت‌فقیه در اصول دین و احکام چنین آورده است:

حد و مرز ولایت‌فقیه در اصول دین و احکام حد و مرز ولایت‌فقیه در اصول دین و احکام چیست؟ آیا فقیه می‌تواند اصول و فروع دین را تعطیل کند؟ پاسخ سؤال این است که ولایتی که برای فقیه در نظر گرفته شده است برای پاسداری از اسلام است. اگر فقیه حق داشته باشد اصول و احکام دین را انکار کند یا تغییر دهد چه چیزی باقی می‌ماند تا آن را حفظ کند. مگر اسلام بدون اصول دین تصور می‌شود. اگر این‌ها را از اسلام بگیریم، پس اسلام چیست که فقیه می‌خواهد آن را حفظ کند.

بنابراین، ولی‌فقیه نمی‌تواند اصول دین را تغییر دهد؛ زیرا در تزاحم میان اصول دین یا امور دیگر، اصول دین مقدم است. پس اگر ولی‌فقیه درصدد انکار یا تغییر اصول دین برآید، از عدالت ساقط می‌شود و پس از آن ولایت وی سلب می‌گردد و حکم او ارزش ندارد. مراد از ولایت مطلقه این است که آن چه پیامبر اکرم و امامان معصوم با در آن ولایت داشته‌اند. -جز در موارد استثنایی - جزء اختیارات ولی‌فقیه است، و انکار یا تغییر اصل دین برای پیامبر اکرم و ائمه هم روا نیست، چه رسد به ولی‌فقیه.

ویژگی اثر:

کتاب به‌صورت درس‌نامه‌ای جامع روش سیاسی و حکومت اسلامی را بیان می‌کند. نویسنده سعی کرده است با قلمی ساده و روان که هر شخصی با هر سطح معلوماتی بتواند از این اثر استفاده لازم و کافی را ببرد. لذا توصیه می‌شود مجموعه‌های که بخواهند برای کادر خود دوره‌های در این زمینه برگزار کنند از این کتاب به‌عنوان درس‌نامه استفاده ببرند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت» نوشته حجت‌الاسلام قدرت الله بهرامی را در 224 صفحه و با شمارگان 2۰۰۰ نسخه و قیمت 15000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند./826/ن601/ق

ارسال نظرات