۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۰۶۰۷
واکنش‌ها به توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط؛

فلسطین سفیر خود را از ابوظبی فراخواند

فلسطین سفیر خود را از ابوظبی فراخواند
توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی مناسبات سیاسی با یکدیگر واکنش گسترده‌ جهانی را به دنبال داشت.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی مناسبات سیاسی با یکدیگر واکنش گسترده‌ جهانی را به دنبال داشت و در حالی که فلسطینی‌ها نارضایتی شدید خود را نسبت به این اقدام نشان دادند، بحرین، مصر و دبیرکل سازمان ملل متحد از آن استقبال کردند.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، روز گذشته خبر توافق میان این دو امارات و اسرائیل خاورمیانه را اعلام کرد و آن را تاریخی نامید.
بر اساس این توافق که واشنگتن میانجی‌گری کرده است، این دو در جهت «عادی‌سازی کامل روابط» گام برمی‌دارند که این امر شامل راه‌اندازی سفارتخانه در پایتخت‌های یکدیگر و برقراری پروازهای مستقیم خواهد بود.
به این ترتیب امارات پس از مصر و اردن سومین کشور جهان عرب محسوب می‌شود که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.
در همین رابطه‌، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و اسرائیل، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.
در این بیانیه تاکید شده است که «مردم مظلوم فلسطین و همه ملت های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون های به ناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت. »
در ادامه این بیانیه آمده است که ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه ، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.
وزارت امور خارجه ایران در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می کشند توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخيص دوستان و دشمنان خود به بی راهه نروند.
«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم ساعاتی پس از اعلام عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات در توئیتی اعلام کرد: بدون شک تاریخ، شکست و ناکامی طرف‌هایی که به مردم فلسطین و مساله به حق و عادلانه آنها خیانت کردند را ثبت خواهد کرد.
در این میان، در نخستین واکنش کشورهای عربی حاشیه همسایه امارات به این توافق، بحرین از آن استقبال کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های دولتی بحرین گزارش داد که این کشور به امارات متحده عربی به خاطر رهبری آن در دستیابی به توافقی که مانع اقدام اسرائیل در الحاق زمین‌های فلسطینیان می‌شود، تبریک گفته است.
طبق بیانیه کاخ سفید، اسرائیل در ازای این توافق با امارات متحده عربی اعلام حاکمیت خود بر کرانه باختری را متوقف خواهد کرد و به جای آن بر گسترش روابط با سایر کشورها در جهان عرب متمرکز می‌شود.
رسانه‌های اسرائیل نیز تایید کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو پذیرفته است در برابر توافق تاریخی با امارات، دولت او از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری عدول کند.
با این حال تشکیلات خودگردان فلسطین واکنشی شدید به توافق میان دو کشور نشان داد و سفیر خود را از امارات متحده عربی فراخواند.
بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، این اقدام امارات متحده عربی را «خیانت» توصیف کرده است.
سازمان حماس در نوار غزه نیز امارات متحده عربی را متهم کرد که با این توافق از پشت به فلسطینی‌ها خنجر زده است.
«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس، اظهار داشت: «اعلام این توافق به مثابه پاداشی به اسرائیل بابت جرایمی است که با اشغال فلسطین مرتکب شده است. این عادی‌سازی روابط خنجری است که از پشت به مردم ما زده می‌شود.»
«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم در گفتگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که از موضع رهبری فلسطین در مخالفت با بیانیه سه جانبه آمریکا، اسرائیل و امارات حمایت می‌کند و آماده هر تحرک مشترکی تحت رهبری عباس است.
وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز گذشته اعلام کرد سفیر خود در ابوظبی را در پی توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل، فراخوانده است.
وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که «ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین بنا به دستورات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از فراخواندن سفیر فلسطین از امارات به صورت هرچه‌سریع‌تر خبر داده است.
انجمن علمای یمن عادی سازی روابط امارات با دشمن صهیونیست را محکوم و تاکید کرد که این توافق خیانت به فلسطین و امت اسلامی است.
در بیانیه انجمن علمای یمن آمده است که امارات نهان و آشکار در راستای منافع دشمن صهیونیست فعالیت می کند و و اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این عادی سازی به صورت رسمی تنها گذاشتن تاجی بر سر مواضع خیانتکارانه امارات است.
سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم ضمن محکومیت توافق رژیم صهیونیستی و امارات تاکید کرد که این اقدام ثابت می کند که دشمن به تخریب منطقه ادامه می‌دهد.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس تیم مذاکره کننده یمن توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی سازی روابط با شدت محکوم کرد.
وی اعلام کرد: توافق امارات و رژیم صهیونیستی اقدامی تنش آفرین است و آنچه غیرعلنی بود را علنی ساخت و ثابت کرد که دشمن صهیونیستی-آمریکایی به تخریب منطقه ادامه می دهد.
اما از سوی دیگر مصر همگام با بحرین از این رخداد استقبال کرد و به ستایش از آن پرداخت. به گزارش آسوشیتدپرس، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، در توییتی از توافق میان اسرائیل و امارات به عنوان گامی در جهت «بهروزی و ثبات در منطقه» نام برد.
او همچنین گفت که پیرو اعلام این توافق، تماسی تلفنی با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، داشته است.
خبرگزاری فرانسه نیز از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گزارش داده که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان ابراز امیدواری کرده که توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی بتواند به راه حل ایجاد دو کشور اسرائیلی و فلسطینی کمک کند.
سخنگوی گوترش در اطلاعیه‌ای گفت: «دبیرکل از این توافق استقبال می‌کند و امیدوار است که فرصتی برای رهبران اسرائیل و فلسطین ایجاد شود تا بار دیگر وارد مذاکراتی هدفمند بشوند، مذاکراتی که همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، قانون بین الملل و توافق‌های دو جانبه، به راه‌حل ایجاد دو کشور جامه عمل بپوشاند.»
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، هم چهره دیگری است که به استقبال از توافق میان دو کشور خاورمیانه شتافت.
بایدن تصمیم امارات متحده عربی در به رسمیت شناختن اسرائیل را «شجاعانه و اقدامی به شدت مورد نیاز در کشورداری» نامید و تأکید کرد که اسرائیل جزئی جداناپذیر از خاورمیانه است.
وی همچنین گفت که تصمیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری به صلح در منطقه ضربه می‌زد و از این رو او با آن مخالف بوده و اگر هم در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی برسد همچنان به مخالفت با آن خواهد پرداخت.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تأیید کرد که دونالد ترامپ از او خواسته بود به خاطر صلح با امارات برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را اجرا نکند.
اسرائیل و امارات حدود دو ماه قبل نیز توافق‌هایی برای همکاری در زمینه مقابله با ویروس کرونا امضا کرده بودند.
تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، دیدارهای دولتمردان اسرائیل از امارات متحده عربی به میزان چشم‌گیری افزایش یافته بود و حتی امارات به اسرائیل مجوز داده بود تا در نمایشگاه عظیم اکسپوی آن کشور شرکت کند اما به دلیل کرونا، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی به تعویق افتاد.
همه اینها در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از اعلام عادی‌سازی روابط با امارات تصریح کرد که به طرح الحاق اراضی فلسطین به اراضی تحت اشغال این رژیم پایبند است و از آن کوتاه نخواهد آمد.
به گزارش شبکه روسیا الیوم، نتانیاهو گفت: مساله الحاق بر روی میز باقی خواهد ماند و همچنان این مساله در دستورکارها است.
وی گفت: رئیس جمهوری امریکا از اسرائیل خواست تا به صورت موقت برای مساله الحاق انتظار بکشد. ما خواهان این شدیم که با کشورهای عربی صلح برقرار کنیم و مطمئن هستم که با کشورهای دیگری نیز صلح را برقرار خواهیم کرد.
ارسال نظرات