۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۶۰۶۱۹
تولیت مدرسه علمیه مروی:

طمع نابود کننده حکمت ها است

طمع نابود کننده حکمت ها است
آیت الله تحریری با بیان اینکه طمع مذموم نابود کننده حکمت است، گفت: طمع به خداوند متعال و رسیدن به کمالات الهی ممدوح بوده و از شاخصه های شیعیه واقعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، ظهر امروز در جلسه درس اخلاق خود که به‌صورت مجازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز مباهله، اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: شیعیان با برخی صفات شناخته می‌شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: شیعیان زمانی می‌توانند در جوامع بشری معرف و مبلغ مکتب تشیع باشند که خودشان را به ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که حضرت بیان می‌فرمایند متصف کرده باشند، طبق صریح روایات؛ شیعه واقعی با عملش دیگران را به مکتب اهل‌بیت(ع) دعوت می‌کند.

آیت‌الله تحریری ورع و دوری از محرمات را یکی از خصلت‌های شیعیان واقعی برشمرد و اظهار داشت: شیعه واقعی در روابط اجتماعی همواره از پرخاشگری و تندی اجتناب کرده و در مواجه با ناملایمات و برخوردهای آزاردهنده دیگران سعی می‌کند با بردباری تمام موازین اخلاقی و الهی را رعایت کند.

وی یکی از صفات حمیده را به کار بستن عقل در نحوه زندگانی و برخورد با دیگران بیان کرد و گفت: انسان همیشه باید زندگی دنیایی خود را بررسی کند تا به ارزش او پی ببرد؛ اگر زندگی انسان ایمانی باشد باکمی بررسی خواهد دانست تا چه میزان به موازین شرعی پایبند است.

تولیت مدرسه علمیه مروی بابیان اینکه انسان همیشه در معرض اشتباه و غفلت قرار دارد، عنوان کرد: انسان با تدبر در اهداف و امور زندگانی می‌تواند خودش را از این آسیب‌ها دور کند تا گرفتار اشتباه و غفلت نشود.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه رذایل اخلاقی هرکدام باطنی دارند، اظهار داشت: ازجمله رذایل اخلاقی طمع است، انسان تا زمانی که در مسیر حق و عقلانیت قرار دارد به حقوق و داشته دیگران با چشم طمع نمی‌نگرد و به‌شدت از طمع مذموم اجتناب می‌کند؛ از نتایج طمع‌ورزی طغیان گری، کسالت، تنبلی و تن‌پروری است.

وی با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید: انسان حریص آفریده‌شده است؛ نمازگزاران حرص خودشان را در جهت انجام دستورات شرع مقدس توجیه کرده و بر اساس عقلانیت حرکت می‌کنند و به رعایت حقوق الهی و بندگان پایبند و دقیق هستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه طمع مذموم نابودکننده حکمت است، گفت: طمع مذموم سبب ضلالت و خواری انسان و طمع ممدوح که برای رسیدن به کمالات انسانی است موجب جلب رحمت الهی و سعادت آدمی می‌شود؛ طمع را خداوند در وجود انسان قرارداد تا او با اختیار خودش آن را جهت دهد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات